اسرار پشتوانه علمی سالمندی سالم
9 راز علمی سالمندی سالم
21 مرداد 1399 ساعت: 20:5



نیمه دوم زندگی هر فرد می‌تواند یکی از باارزش‌ترین روزهای عمرش را به ارمغان آورد و حتی ممکن است نسبت به دوران جوانی رضایت بیشتری داشت چون در این دوران به خرد و صبر دست پیدا می‌کنیم.
 مطمئناً، موهای خاکستری بیشتر دیده می‌شود و بیشتر رشد می‌کند و در چهره، خطوط بیشتری ایجاد می‌شود اما می‌توان بدن و ذهن خود را به همان اندازه جوانی سالم نگه داشت.

در این متن اسرار پشتوانه علمی سالمندی سالم را برایتان ذکر می‌کنیم.

1. خوردن غذای کامل

اهمیت این روش غذایی بیشتر از یک رژیم غذایی خشک و بدون تنوع است. سبزیجات، میوه‌ها، غلات کامل، آجیل و لبنیات کم‌چرب را مصرف کنید و کمتر از گوشت‌های پرچربی، کره، قند، نمک و غذاهای بسته‌بندی شده استفاده کنید. بسیاری از مطالعات نشان داده‌اند که این نوع رژیم غذایی می‌تواند به طولانی‌تر شدن عمر کمک کند و افراد مسن را از بیماری‌های قلبی، سرطان، پارکینسون و آلزایمر محافظت کند. محققان معتقدند که یکی از راه‌های کارکرد آن، تغییر فیزیکی کروموزوم مرتبط با بیماری‌های مربوط به سن است.

2. پیاده‌روی‌

هر روز به طور منظم 30 دقیقه پیاده‌روی داشته باشید. اگر این مقدار به یکباره خیلی زیاد است، این زمان را به بخش‌‌های کوچک‌تر تقسیم کنید. ورزش منظم و به‌خصوص اگر به اندازه‌ای با سرعت بیشتر انجام شود تا نفس‌نفس بزنید، فواید سلامت بیشتری را به همراه دارد. ورزش تند با پمپاژ بیشتر خون و اکسیژن به سلول‌های مغزی به سلامت بدن کمک می‌کند. در حقیقت تحقیقات نشان می‌دهد که ورزش هوازی ممکن است علائم بیماری آلزایمر را به تاخیر بیندازد یا بهبود ببخشد. همچنین به این موارد کمک می‌کند: کنترل وزن، تقویت روحیه فرد، قوی نگه داشتن استخوان‌ها و ماهیچه‌ها، خواب بهتر، کاهش ابتلا به بیماری‌های قلبی، دیابت نوع2، فشارخون بالا و کلسترول بالا.

3. ارتباط با دیگران‌

تنهایی برای سلامت انسان مضر است. اگر احساس تنهایی می‌کنید، چه تنها باشید یا با شخصی دیگر زندگی می‌کنید، چه دوستان زیادی داشته باشید یا نه، به احتمال زیاد دچار زوال عقل یا افسردگی خواهید شد.

سالمندانی که احساس تنهایی و انزوا می‌کنند، بیشتر در کارهای روزمره مانند حمام کردن و بالا رفتن از پله‌ها مشکل دارند. همچنین زودتر از سایر افراد مسن که کمتر در تنهایی هستند، می‌میرند. محققان دریافتند که افراد تنها، سطح هورمون استرس بالاتری دارند که باعث التهاب یا تورم می‌شود و می‌تواند منجر به آرتریت و دیابت شود. مطالعه دیگری حاکی از وجود آنتی بادی‌های بیشتر در برابر ویروس‌های تبخال در افراد تنهاست که نشانه استرس در سیستم ایمنی بدن آنهاست. پس می‌توانید با آن کنار بیایید. کارهای داوطلبانه انجام دهید یا به سادگی به افراد نیازمند کمک کنید. فقط با دیگران در ارتباط باشید.

4. مصرف فیبرها‌

روشی آسان برای خوردن و دریافت سلامت بیشتر با هر وعده غذایی و میان‌وعده است. به جای نان سفید از غلات کامل استفاده کنید. به سوپ خود انواع لوبیاها و برش‌های سیب را به سالادتان اضافه کنید. فیبر برای مدت طولانی‌تر فرد را سیر نگه می‌دارد. همچنین میزان کلسترول بدن و احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی، دیابت نوع2 و سرطان روده بزرگ را کاهش می‌دهد. همچنین از یبوست در افراد مسن که بیشتر دچار می‌شوند، جلوگیری می‌کند. پس از 50 سالگی، مردان باید روزانه 30 گرم فیبر و زنان باید 21 گرم روزانه مصرف کنند.

5. ترک کردن سیگار‌

دخانیات انسان را می‌کشد. تقریبا به هر عضوی از بدن آسیب می‌رساند. سیگارکشیدن، جویدن تنباکو و سایر محصولات حاوی نیکوتین، باعث بیماری قلبی، سرطان، مشکل ریوی و عفونت لثه و بسیاری دیگر از مشکلات سلامت می‌شود. ترک کردن سیگار، هرگز دیر نیست. بدن انسان طی 20 دقیقه از کشیدن آخرین سیگار، شروع به بهبودی می‌کند. احتمال حمله قلبی فوری کاهش می‌یابد و در یک سال، احتمال بیماری قلبی به نصف می‌رسد. همچنین عمر را طولانی‌تر خواهد کرد و می‌توان از پزشک خود کمک بگیرید.

6. انجام ورزش تای‌چی‌

این تمرین ملایم چینی، ترکیبی از حرکات کند و تنفس عمیق است و مانند کار مراقبه است. ورزش تای‌چی، مانع افتادن افراد مسن می‌شود که دلیل اصلی آسیب در سالمندان است. همچنین می‌تواند موجب کاهش استرس، بهبود تعادل فرد، تقویت عضلات، افزایش انعطاف‌پذیری و کاهش درد آرتریت شود.

7. انتخاب مکمل مناسب‌

اغلب بهتر است که مواد مغذی خود را از مواد غذایی دریافت کنند، نه از قرص و معمولا افراد مسن به مکمل‌های خاصی احتیاج ندارند. بعد از 50 سالگی، بدن افراد مسن نسبت به گذشته، بیشتر به برخی از ویتامین‌ها و مواد معدنی حاصل از مواد غذایی یا مکمل‌ها احتیاج دارد. مانند: کلسیم (برای قوی نگه داشتن استخوان‌ها)، ویتامین D (بیشترین مقدار آن را می‌توان از نور خورشید دریافت کرد اما ممکن است برخی افراد سالخورده به اندازه کافی بیرون نروند)، ویتامین B12 (افراد مسن در جذب این ویتامین از مواد غذایی مشکل دارند، بنابراین ممکن است به غلات غنی شده یا مکمل نیاز داشته باشند)، ویتامین B6(سلول‌های قرمز خون را قادر به حمل اکسیژن می‌کند). سالمندان باید در مورد مکمل‌های مصرفی با پزشک خود مشورت کنند تا از تداخل آن با هر نوع دارو پیشگیری کنند.

8. خوش‌بین بودن

زندگی از بسیاری جهات ما را می‌آزماید. برخی از عزیزانمان می‌میرند، اخراج شدن از کار و در پی آن مشکلات سلامت افزایش می‌یابد اما تفکر مثبت می‌تواند یک عامل سلامت قدرتمند باشد. وقتی تصمیم می‌گیرید که خوش‌بین و سپاسگزار باشید، ذهن و بدن به گونه‌ای به مهربانی پاسخ می‌دهد. افرادی که دوراندیشی بیشتری دارند، بیشتر زندگی می‌کنند و نسبت به افراد بسیار منفی نگر، حملات قلبی و افسردگی کمتری دارند. احساسات مثبت حتی می‌تواند منجر به کاهش تعداد ویروس‌ها در مبتلایان به ایدز شود. می‌توانید یاد بگیرید که خوش بین باشید. فقط به زمان و تمرین نیاز دارد. کارهایی که می‌توانید انجام دهید، شامل این موارد است:

لبخند زدن (حتی لبخند مصنوعی) که می‌تواند به کاهش استرس کمک کند، پروردن افکار مثبت به جای افکار منفی، یک دفترچه مخصوص سپاسگزاری داشته باشید.کارهای خیر برای دیگران انجام دهید. با افرادی معاشرت کنید که روحیه‌تان را تقویت می‌کنند. چیزهایی که نمی‌توانید تغییر دهید را بپذیرید.

9. خوب خوابیدن

بی‌خوابی در افراد مسن شایع است و ممکن است به سختی بخوابند یا مرتب از خواب بیدار شوند و دوباره بخوابند. ساعت بدن خود را تنظیم کنید تا بتوانید خواب مورد نیازتان را تامین کنید. همچنین اتاق خواب خود را تاریک نگه دارید. تلویزیون، تلفن‌همراه و لپ‌تاپ را خاموش کنید. عصرها از مصرف کافئین یا الکل خودداری کنید. بیش از 20 دقیقه در میان روز چرت نزنید. از پزشک خود بپرسید که آیا دارویی که مصرف می‌کنید، ممکن است باعث بی‌خوابی شود یا نه.

منبع: WebMD
ترجمه: مهتا زمانی‌نیک
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو