کووید-19 ممکن است باعث بالا رفتن قندخون شود
15 مرداد 1399 ساعت: 15:5



پژوهشگران چینی می‌گویند استرس واردآمده بر بدن در بیماری شدید کووید-19 ممکن است حتی در افراد بدون بیماری دیابت باعث بالا رفتن خون شود. 
به گزارش وب‌ام‌دی، این پژوهشگران همچنین می‌گویند این پدیده با 2 برابر شدن احتمال فوت به علت کووید-19 هم ارتباط دارد. بررسی این پژوهشگران به سرپرستی دکتر یانگ جنین از بیمارستان یونیون و کالج پزشکی تونج در ووهان در چین نشان داد میزان بالای قندخون هنگام پذیرش بیماران با بیماری شدیدتر کووید-19 و عوارض ناشی از آن ارتباط دارد.
این پژوهشگران سوابق پزشکی بیش از ۶۰۰ بیمار متوالی کرونا را در بیمارستان‌های ووهان در حدود ۳۰ روز در ماه‌های ژانویه و فوریه بررسی کردند. میانگین سنی این بیماران ۵۹ سال بود.

پژوهشگران به‌خصوص به میزان‌ قند خون، شدت ذات‌الریه مربوط به کووید-19 و پیامدهای بالینی بیماران از لحاظ شدت بیماری و مرگ توجه کردند. هیچ کدام از این بیماران دیابت تشخیص داده‌شده نداشتند. در مجموع ۱۱۴ نفر از بیماران در این بیمارستان به علت کووید-19 درگذشتند. مردان با احتمال ۷۵ درصد بیشتر از زنان به علت این بیماری درگذشته بودند. میزان بالای قند خون در این بیماران با یک عامل پیش‌بینی‌کننده قوی مرگ است. این ارتباط با شدت ذات‌الریه بیماران ارتباطی نداشت بنابراین اثر قندخون بالا بر خطر مرگ بیماران مستقل از این بود که شدت بیماری تنفسی بیماران چقدر باشد.

 میزان قندخون ناشتای یک‌سوم این بیمارن (۲۹ درصد) آنقدر بالا بود که در صورت تداوم می‌شود آنها را دچار دیابت نوع۲ تشخیص داد. میزان قندخون در حدود ۱۷ درصد نیز در رده «پیش‌دیابت» بود. این بررسی نشان داد بیمارانی که رده میزان بسیار بالای قندخون قرار داشتند، با احتمال 3/2 برابر بیشتر از افرادی که پایین‌ترین میزان قندخون را داشتند، ممکن است فوت کننند و حتی در افرادی که میزان قند خونشان در حد پیش‌دیابت بود، نیز خطر مرگ ۷۱ درصد بیشتر بود.
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو