چگونه با کودکان درباره ویروس کرونا صحبت کنیم؟
15 مرداد 1399 ساعت: 10:5



فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان گفت: در گفت وگو با کودکان درباره کرونا باید بر اصول مراقبتی و پیشگیرانه تاکید شود و از ایجاد اضطراب و تنش ناشی از مرگ و میر این ویروس پرهیز کرد.

به گزارش سلامت، مهشید رابطیان در گفت وگو با ایرنا در باره چگونگی آگاهی‌بخشی به کودکان در خصوص ویروس کرونا اظهار داشت: کودک و نوجوان براساس سن خود باید در خصوص هر یک از مباحث روز آگاهی یابد.

وی افزود: در حال حاضر با شیوع ویروس کرونا بی‌شک کودکان و نوجوانان هم باید در رابطه با این بیماری کسب اطلاعات کنند اما این آگاهی نباید با همه جزییات منفی همراه باشد.

به گفته رابطیان، درک کودکان از جهان توسط والدین معنا می‌یابد؛ با افزایش سن، استقلال کودک نیز افزایش و درک از جهان پیرامون هم افزایش می‌یابد.

وی ادامه داد: کودکان زیر سه سال قادر به درک عواقب ابتلا به ویروس کرونا نیستند، اما کودکان بالای سه سال (مطابق با سن) مفهوم این بیماری را درک می‌کنند.

این متخصص اعصاب و روان تصریح کرد: برای گفت وگو با کودکان درخصوص ویروس کرونا باید براساس سن از مثال‌ها بهره‌برداری شود؛ به عبارت دیگر از یک میکروب یا ویروس نظیر سرماخوردگی، آنفلوآنزا و... یاد شود، اما گفت وگو در خصوص مرگ ومیر ناشی از این بیماری و... ضروری نیست.

رابطیان افزود: در گفت وگو با کودک و نوجوان همچنین بر اصول مراقبتی و پیشگیرانه تمرکز شود؛ سوالات کودک بازگردانده و از خود وی سوال شود؛ براین اساس میزان فهم و آگاهی و صحت اطلاعات کودک و نوجوان دریافت و مطابق با اطلاعات فردی با آنها گفت وگو می‌شود.

وی تاکید کرد: به عنوان مثال کودکان ۳ تا ۷ سال مفهوم این بیماری را درک می‌کنند؛ بنابراین این بیماری به عنوان یک ویروس با علائم آنفلوآنزا که از طریق شست وشوی مداوم دست‌ها و استفاده از ماسک پیشگیری می‌شود، باید به آنها آموزش داده شود.

رابطیان یادآور شد: دست ندادن، روبوسی و بغل کردن و همچنین بهبود بیماری در صورت ابتلا به کرونا از طریق کمک پزشکان و پرستاران نیز از دیگر نکات ضروری برای آموزش کودکان و نوجوانان است.

وی افزود: براساس برخی آمار درصد مرگ و میر در ویروس کرونا دو درصد (از هر ۱۰۰ بیمار ۲ نفر) است؛ بنابراین ایجاد ترس و وحشت روانی ناشی از مرگ و میر این بیماری برای کودکان ضروری نیست.

به گفته این فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان، والدین نیز به ویژه در مقابل کوکان باید اضطراب و تنش روانی را کنترل و به عنوان یک الگو برای فرزندان عمل کنند.

رابطیان با تاکید بر این که رعایت اصول بهداشتی همچون استفاده از ماسک هم در آموزش این پروتکل‌ها ضروری است، افزود: در باره اخبار و اطلاعات امیدوارکننده نظیر ساخت واکسن هم باید با کودکان گفت وگو شود.
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو