۳ باور غلط تغذیه‌ای در مورد کووید-۱۹
7 فروردین 1399 ساعت: 14:1



از ابتدای شیوع و همه‌گیری کرونا در دنیا اطلاعات تغذیه بسیاری در شبکه‌های اجتماعی رد و بدل می‌‌شود که بسیاری از آنها پایه علمی ندارند. مثلا توصیه می‌شود خام خواری کنید، روزه بگیرید، نوشیدنی‌های گرم بنوشید یا برای تقویت سیستم ایمنی مواد غذایی خاصی مصرف کنید. آیا واقعا، لازم است به دلیل این بیماری ویروسی، نوع تغذیه تان را تغییر دهید؟
باور اول: نوشیدنی گرم بنوشید
با این فرضیه (اشتباه) که ویروس کرونا در دمای 26-27 درجه نابود می‌شود بسیاری از افراد توصیه می‌کنند نوشیدنی گرم بنوشید. در واقع، برای کشتن این ویروس برای 5-10 دقیقه باید در دمای 65 درجه قرار بگیرید یا چای و دم نوشی با همین درجه حرارت برای 5-10 دقیقه مصرف کنید که در این شرایط مسلما بافت‌های نای و مری می‌سوزند. پس پیرو این باور اشتباه نباشید و فقط آب و مایعات فراوان مصرف کنید و از نوشیدن الکل بپرهیزید.

باور دوم: خام خوار شوید یا روزه بگیرید
با این باور اشتباه که خام خواری سبب دفع سموم از بدن می‌شود، برخی اخبار منتشر شده در شبکه‌های مجازی توصیه به این کار دارند. گرچه در این زمان مصرف میوه و سبزیجات تازه توصیه شده است و می‌تواند به بدن ویتامین و مواد معدنی ضروری را برساند اما از نظر علمی شوک دادن به مخاط گوارشی و تغییر ناگهانی تغذیه با روزه گرفتن یا خام خواری درست نیست و فرد را در برابر عفونت‌ها مصون نخواهد کرد. در کل، اگر علاقه به رژیم خام خواری دارید باید این روند به تدریج وارد رژیم روزانه و سبک زندگی‌تان شود.

باور سوم: سیستم ایمنی تان را به طور خاص تقویت کنید
در مقاله‌ای در روزنامه پاریزین اشاره‌ای شده به این موضوع که با مصرف منابع غذایی پروتئینی(نیمی گیاهی و نیمی حیوانی)، ماهی‌های چرب، میوه و سبزیجات تازه و چربی‌های امگا 3، سیستم ایمنی‌تان را برای مقابله با کرونا تقویت کنید. پیروی از رژیمی متعادل در این دوره بسیار خوب است اما اینکه حتما باید پروتئین دریافتی نیمی حیوانی و نیمی گیاهی باشد، درست نیست. از سوی دیگر، از نظر علمی هنوز به اثبات نرسیده که پروبیوتیک‌ها یا دم نوش‌های گیاهان دارویی می‌توانند به طور خاص در پیشگیری از ابتلا به بیماری ویروسی موثر عمل کنند. در حالی که برای تقویت سیستم ایمنی کافی است متعادل غذا بخورید، خوب بخوابید، از سمومی مثل الکل و سیگار دور بمانید، ورزش کنید، خود را در فصول سرد سال بپوشانید، بهداشت را رعایت کنید.

ترجمه: سمیه مقصودعلی
منبع: Sante
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو