3 توصیه در شرایط مسمومیت‌های تابستانی
13 مرداد 1399 ساعت: 10:5



مسمومیت غذایی تابستانی، یکی از شایع‌ترین مشکلاتی است که در فصل تابستان برای خیلی‌ها اتفاق می‌افتد. این مشکل به‌دلیل گرمای بیش از حد هوا و افزایش احتمال فساد مواد غذایی رخ می‌دهد. مسمومیت غذایی تابستانی می‌تواند با عوارضی مانند حالت تهوع، استفراغ، اسهال و دلپیچه‌های شدید همراه باشد. افرادی که دچار مسمومیت غذایی می‌شوند، باید یک برنامه غذایی چندروزه را دنبال کنند تا هم اثرات مسمومیت زودتر از بدن‌ خارج شود و هم بدن بتواند در کوتاه‌ترین زمان ممکن خودش را بازسازی کند.

رژیم غذایی پیشنهادی مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا (CDC) بعد از ابتلا به مسمومیت غذایی تابستانی، شامل موارد زیر می‌شود. 

 

1. تا می‌توانید مایعات بنوشید 

مصرف فراوان مایعات پس از مسمومیت می‌تواند به دفع هرچه سریع‌تر سموم از بدن و بازگشت توانایی ارگان‌هایی مانند سیستم گوارشی کمک کند. از طرف دیگر، استفراغ و اسهال ناشی از مسمومیت می‌تواند بدن را شدیدا در معرض کم‌آبی قرار دهد. اگر مبتلا به مسمومیت تابستانی شده‌اید، حتما به‌جز ازدست‌دادن آب بدن دچار اختلال در الکترولیت‌های بدن هم خواهید شد. بنابراین، علاوه بر نوشیدن آب ساده، مصرف سوپ‌های رقیق حاوی سبزیجات و آب مرغ، نوشیدنی‌های ورزشی بدون کافئین، چای کم رنگ و دمنوش زنجبیل هم می‌تواند برای بدن مفید باشد. 

 

2. شیرینی‌های طبیعی میل کنید 

همان‌طور که گفته شد، مسمومیت غذایی می‌تواند باعث ایجاد دلپیچه‌های شدید یا حالت تهوع‌های آزاردهنده بدون بروز استفراغ شود. در این حالت، شما باید برای بازگرداندن عملکرد طبیعی سیستم گوارشی به حالت قبل از مسمومیت، سعی کنید تا مصرف شیرینی‌های طبیعی را افزایش دهید و شدیدا از خوردن غذاهای چرب پرهیز کنید. بهترین شیرینی‌های طبیعی که می‌توانند پس از مسمومیت مصرف شوند، شامل موز، عسل و کره بادام‌زمینی می‌شوند. از طرف دیگر، برخی منابع کربوهیدرات‌ها نیز پس از گذراندن دوره مسمومیت می‌توانند به بهبود عملکرد سیستم گوارشی کمک فراوانی کنند. این مواد غذایی شامل انواع جو، پوره سیب‌زمینی، برنج، نان تست و غلات صبحانه می‌شوند. البته در کنار منابع کربوهیدرات‌ها و شیرینی‌های طبیعی نام‌برده می‌توانید از سفیده تخم‌مرغ هم به‌عنوان یک منبع غذایی مغذی برای تامین ریزمغذی‌های ازدست‌رفته بدن بعد از مسمومیت استفاده کنید. 

 

3. ممنوعیت‌های غذایی را جدی بگیرید 

بسیاری از ما می‌دانیم که تهوع‌های آزاردهنده‌ای که تا چند روز پس از ابتلا به مسمومیت تابستانی در بدن باقی می‌مانند، می‌توانند با مصرف خوراکی‌های طبیعی ضدتهوع مانند دمنوش زنجبیل یا دمنوش نعناع کمی کاهش پیدا کنند. اما شاید خیلی‌ها ندانند که کدام گروه از نوشیدنی‌ها یا خوراکی‌ها نباید تا چند روز پس از ابتلا به مسمومیت مصرف شوند. مصرف خوراکی‌های ممنوعه می‌تواند باعث بدتر شدن شرایط گوارشی شود و تشدید اسهال، استفراغ یا حالت تهوع را در پی داشته باشد. مهم‌ترین خوراکی‌های ممنوعه در دوران پس از مسمومیت شامل موارد زیر هستند؛ نوشیدنی‌های حاوی کافئین، غذاهای تُند، غذاهای سرشار از فیبر مانند انواع میوه‌ها و سبزی‌ها، محصولات لبنی، غذاهای پُرچرب، غذاهای سرخ‌کردنی، ادویه‌ها، سُس‌ها، آبمیوه و استعمال دخانیات. 

 

ترجمه: ندا احمدلو

منبع: Health Line

9 توصیه برای تشویق کودکان به تغذیه سالم
12 نوشیدنی خانگی برای رفع عطش
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو