بهترین مواد غذایی برای افزایش متابولیسم بدن
13 مرداد 1399 ساعت: 10:5



بعضی افراد از اینکه موفق نمی‌شوند وزن کم کنند، ناراحت هستند. آنها نمی‌دانند که برخلاف تحمل گرسنگی مداوم، بهتر است به افزایش متابولیسم بدن توجه کنند. علاوه بر ورزش، بعضی مواد غذایی نیز تاثیر قابل توجهی در این زمینه‌ دارند و به کاهش احساس گرسنگی و افزایش سوخت‌وساز بدن کمک می‌کنند. 

در کل، مکانیسم های حیاتی بدن نیاز به انرژی دارند که از طریق تغذیه تامین می‌شوند. اندام‌های بدن به‌طور مداوم انرژی مصرف می‌کنند، حتی هنگام تنفس. به مجموعه فرایندی که کالری‌های دریافتی برای انجام فعالیت ارگان‌های مختلف به‌کار می‌گیرند، "متابولیسم پایه" گفته می‌شود. عوامل مختلفی در متابولیسم بدن تاثیرگذار هستند شامل، سن، جنسیت و میزان فعالیت جسمانی می شوند. بعضی از عادت های زندگی مانند بی‌تحرکی یا افراط در مصرف فست‌فودها باعث کاهش متابولیسم شده و توانایی بدن برای مصرف انرژی را کم می‌کنند. اگر شما هم قصد کاهش وزن دارید، حتما این مواد غذایی را در برنامه روزانه بگنجانید تا متابولیسم بدن تان افزایش پیدا کند:

 

فلفل

انواع فلفل بهترین خوراکی‌ها برای افزایش متابولیسم و جریان خون هستند. فلفل به افزایش سوخت‌وساز انرژی کمک می‌کند و مانع از گرسنگی مداوم می‌شود. این تاثیرها به‌دلیل مقدار فراوان ماده‌ای به‌نام کپساسین است. این ترکیب فعال، گیرنده‌های درد را فعال می‌کند و جریان خون و ریتم متابولیک بدن را افزایش می‌دهد. جالب است بدانید که پس از خوردن فلفل، متابولیسم بدن طی 2 ساعت بعد تا 25 درصد کاهش پیدا می کند. 

 

کلم بروکلی

بروکلی یکی از سبزیجات غنی از کلسیم و ترکیبات آنتی‌اکسیدانی است. همچنین، کالری کمی دارد اما منبع خوبی از ویتامین‌های A،C و K محسوب می‌شود. خوردن کمی کلم بروکلی مقدار کافی اسید فولیک و فیبر دارد که برای محافظت از مغز و بهبود سلامت قلب و استخوان‌ها لازم است. مجموعه خواص کلم بروکلی باعث شده تا یکی از بهترین انتخاب ها برای پاکسازی بدن و تحریک متابولیسم باشد. 

 

بادام

بادام و دیگر مغزها حاوی ریزمغذی‌های فراوان و کالری‌ مفید برای رژیم لاغری هستند. البته مقدار قابل‌توجهی ویتامینE، فیبر و اسیدهای چرب ضروری دارد. گنجاندن بادام در رژیم غذایی به کاهش چربی‌های بد خون و افزایش احساس سیری کمک می‌کند. 

 

اسفناج

اسفناج به‌دلیل مقدار فراوان ریزمغذی‌ها شهرت دارد اما تاثیر عالی آن در تحریک متابولیسم را نمی‌توان نادیده گرفت. اسفناج حاوی فیبرها، پروتئین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌هاست که تاثیر رادیکال‌های آزاد بر سلول‌ها را کاهش می‌دهد. مصرف منظم این سبزی احتمال ابتلا به پوکی استخوان، بیماری‌های قلبی عروقی، سرطان و دیگر بیماری‌های جدی را کم می‌کند. 

 

چای سبز

چای سبز برای همه به‌عنوان یک نوشیدنی چربی سوز شناخته‌ می‌شود. آنتی‌اکسیدان‌های فراوان آن از بدن در برابر استرس اکسیداتیو محافظت می‌کند و افزایش سوخت و ساز بدن نقش دارد. 

 

گریپ‌فروت

مرکبات در انواع رژیم‌های لاغری توصیه می‌شود اما گریپ‌فروت بهترین آنهاست زیرا تاثیر عالی در افزایش متابولیسم بدن دارد. مقدار فراوان ویتامینC و کالری کم موجود در آن، عامل چنین تاثیری است که در کنار کنترل قند خون، سوخت‌وساز بدن را افزایش می‌دهد. 

 

ترجمه: مریم سادات کاظمی

منبع:Améliore ta Santé.fr   

 چرا رژیم‌ لاغری برای بعضی افراد موثر نیست؟!

12 ترفند تغذیه ای برای کوچک‌ کردن شکم
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو