بیماری پیش‌دیابت قابل درمان است
12 مرداد 1399 ساعت: 18:5



پیش دیابت یا PreDiabetes زمانی است که میزان قندخون، بیشتر از حد طبیعی باشد اما به اندازه‌‏ای هم بالا نیست که آن را دیابت تشخیص بدهند و باید آن را هشداری جدی تلقی کرد. 
در واقع اگر تغییراتی در شیوه زندگی ایجاد نشود، خطر ابتلا به دیابت وجود دارد و این وضعیت می‌تواند ما را در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع 2 و بیماری‏های قلبی-عروقی قرار دهد. علائم نامشخصی در پیش دیابت وجود دارد که ممکن است آن را داشته و از آن بی‌اطلاع باشیم! برخی از افراد مبتلا به پیش دیابت ممکن است، بعضی از نشانه‌های دیابت یا حتی مشکلات دیابت را در پیش داشته باشند.اگر دچار پیش دیابت هستید، باید هر یک یا دو سال یکبار آزمایش دیابت نوع 2 را انجام دهید.

اگر اضافه وزن دارید و بالای 45 سال هستید و ورزش نمی‌کنید، در معرض خطر هستید. این امر باعث می‌شود که شما به دیابت نوع 2 و بیماری‌های قلبی مبتلا شوید؛ اما می توانید برای تغییر آن قدم بردارید.

وزن کم کنید:
نیازی نیست کاهش وزن زیادی داشته باشید. اگر فقط 7درصد از وزن بدن خود را کم کنید، تغییرات زیادی ایجاد می‌شود.(این مقدار برای یک نفر با وزن 90، فقط 7-6 کیلو است). گام اول، خوردن غذای سالم با کالری کمتر است، پس با کنترل وزن، پرهیز غذایی و ورزش شروع کنید. یک قانون نتیجه‌بخش این است که نیمی از بشقاب خود را با سبزیجات غیرنشاسته‌ای پر کنید، مثل: مارچوبه، جوانه بروکسل و هویج و بسیاری سبزیجات دیگر. یک چهارم وعده غذایی باید غذاهای نشاسته‌ای (سیب‌زمینی، ذرت یا نخود فرنگی) باشد. یک چهارم باقی مانده باید پروتئین باشد، که گوشت مرغ و ماهی یا لوبیا بهترین نوع آن است. بسیار مراقب کربوهیدرات‌هایی مانند مواد غذایی پخته یا ماکارونی باشید چون می‌توانند قند خون را بالا ببرند.

ورزش کنید: اگر از خانه بیرون بروید و کالری بیشتری بسوزانید، وزنتان سریع‌تر کاهش می یابد و احساس بهتری خواهید داشت. لازم نیست برای دو ماراتن تمرین کنید: 30 دقیقه پیاده‌روی سریع در 5 روز هفته به همین اندازه اثر دارد. برای ادامه این روند، اشخاص یا کارهایی می‌تواند به شما کمک کند. بنابراین از یک دوست بخواهید با شما همراه شود یا به یک سالن ورزشی بروید و روش‌های جدیدی را امتحان کنید. ورزش‌های هوازی (پیاده‌روی، شنا، رقصیدن) و تمرینات قدرتی (وزنه‌برداری، شنا بر روی زمین، بارفیکس) که هر دو به یک اندازه موثرند. بهترین کار این است که هر دو ورزش را انجام دهید.

خواب کافی: خواب کافی، قند خون را در حد متعادل نگه می دارد. اگر نمی توانید بخوابید یا خیلی زود از خواب بیدار شوید یا کمتر از 5 ساعت در شب می‌خوابید، به احتمال زیاد به دیابت مبتلا می‌شوید. 7 یا 8 ساعت خواب شبانه طبیعی است. برای خواب بهتر، در اواخر شب مشروبات الکلی یا کافئین نخورید، ساعات خواب منظم داشته باشید و طبق یک برنامه منظم بخوابید و بیدار شوید.

سیگار نکشید: اگر سیگار می‌کشید ، اکنون وقت آن رسیده که ترک کنید. افراد سیگاری 30 تا 40 درصد بیشتر از افراد غیر سیگاری به دیابت نوع 2 مبتلا می‌شوند. اگر به دیابت مبتلا هستید و هنوز سیگار می‌کشید، ممکن است علائم آن تشدید شده و کنترل قندخون برایتان سخت‌تر شود.

داروها: برخی داروهای خاص به کنترل قندخون و چاقی و همچنین کلسترول بالا و فشارخون بالا کمک می‌کند، اگر شما پیش‌دیابت دارید، پس باید از این داروها مصرف کنید. پس اگر چنین کنید و داروین را طبق دستور پزشک مصرف کنید، به سلامت و به افزایش عمر کمک می‌کند.

حمایت گرفتن: وقتی افرادی را در زندگی دارید که روزهای خوب و بد را با آنها به اشتراک می گذارید، می تواند تفاوت بزرگی را در زندگی‌تان ایجاد کند. شرکت در گروه‌های همسالان حمایتگر می‌تواند محلی برای یادگیری از دیگران و دریافت و تشویق و درک دیگران باشد. پزشک هم می‌تواند به یافتن مواردی که برای ما نیاز است، کمک کند.

منبع WebMD
 ترجمه: مهتا زمانی‌نیک 
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو