چرا رژیم‌ لاغری برای بعضی افراد موثر نیست؟!
12 مرداد 1399 ساعت: 08:5



جستجو در اینترنت در مورد رژیم‌های لاغری دستاوردهای متعددی دارد و اطلاعات مختلفی را در دسترس قرار می دهد. اما هر نوع سبک غذایی که با هدف کاهش وزن در بعضی افراد تاثیر دارد الزاما نمی‌تواند عمومیت داشته ‌باشد. 

یکی از مهم‌ترین علت هایی که نتیجه مورد نظر با پیروی از رژیم لاغری به دست نمی آید، این مسئله است که افراد از لحاظ سلامت عمومی، عملکرد هورمون‌ها، متابولیسم بدن و... با یکدیگر متفاوت هستند. در ادامه در مورد هر یک از این موارد بیشتر پرداخته خواهد شد. 

 

سبک غذایی فردی به‌جای رژیم‌های همگانی


طی دهه‌‌های اخیر، چاقی یکی از جدی‌ترین چالش‌های سلامت در اکثر کشورهاست. گرچه تغذیه صحیح و فعالیت جسمانی دو اصل مهم حفظ تناسب اندام است اما انتخاب یک فرمول مشخص برای کاهش وزن برای همه امکان ندارد. حدود 95 درصد افراد، پس از کنار گذاشتن رژیم به وزن اول خود برمی‌گردند و حتی ممکن است دچار اضافه وزن نیز بشوند. سبک تغذیه ای یکی از تاثیرگذارترین فاکتورها بر سلامت بدن محسوب می‌شود. اما جنبه‌های دیگر درمان چاقی و عدم موفقیت در کاهش وزن را نباید فراموش کرد. در واقع فقط اندازه‌گیری کالری روزانه نمی‌تواند ضامن کاهش وزن باشد بلکه باید خصوصیات فردی و سلامت عمومی را نیز در نظر گرفت. 

 

4 عامل موثر بر رژیم لاغری


1. عادت های غذایی؛ تغذیه مهم‌ترین منبع انرژی و تامین نیازهای بدن برای عملکردهای حیاتی است اما عادت های غذایی نیز باید مورد توجه باشند. امروزه، بسیاری از قوانین مرسوم تغذیه مانند ارجحیت 6 وعده غذایی به 3 وعده، صبحانه کامل، انتخاب خوراکی‌های رژیمی، کنار گذاشتن چربی‌ها و... از طریق مطالعات علمی رد یا اصلاح شده‌اند. برنامه غذایی ایده‌آل برای هر نفر باید متناسب با سبک زندگی، فعالیت روزانه، اشتها، ذائقه و احساس گرسنگی فرد باشد. همچنین، رژیم باید شامل خوراکی‌های مرسوم و سنتی هر کشور باشد. در واقع، ثابت شده هرچه رضایت از رژیم غذایی بیشتر باشد، امکان ادامه طولانی‌تر آن نیز بیشتر خواهد بود.

 

2. سوخت و ساز بدن؛ متابولیسم را می‌توان مجموعه واکنش‌های شیمیایی برای حفظ عملکردهای روزمره دانست که نقش اساسی و حیاتی برای سلامت بدن دارد. افزایش متابولیسم با سوخت‌وساز انرژی بیشتر همراه است که کاهش وزن و تحلیل چربی‌ها را تسریع می‌کند. حفظ وضعیت مطلوب متابولیسم لازمه موفقیت رژیم لاغری است که بستگی به زمینه ژنتیک فرد دارد. البته ورزش، سبک زندگی فعال، غذا خوردن به‌اندازه کافی و دریافت پروتئین در هر وعده غذایی نیز می‌توانند در تسریع متابولیسم تاثیرگذار باشند.

 

3. فلور روده‌ای؛ بیش از 100 میلیون باکتری مفید در روده‌ها زندگی می‌کنند که ترکیب آنها در هر فرد، خاص و تحت‌تاثیر تغذیه، محیط و سبک زندگی است. حفظ وضعیت مطلوب فلور روده‌ای باعث بهبود سیستم ایمنی و گوارش می‌شود که مطالعات اخیر نقش این باکتری‌ها در وزن بدن را نیز تایید می‌کنند. جالب است بدانید که مطالعات نشان داده اند نوع باکتری‌های روده در وزن بدن تاثیر دارند زیرا بعضی از آنها کالری بیشتری مصرف می‌کنند. 

 

4. هورمون‌ها؛ هورمون‌های مختلف مسئول تنظیم عملکردهای بدن مانند خواب، گرسنگی، متابولیسم، مصرف انرژی و... هستند. لپتین، گرلین، گلوکاگون و کورتیزول برخی از هورمون‌های موثر در حفظ وزن محسوب می‌شوند. همچنین، رژیم غذایی، خواب و ورزش بر واکنش هورمونی بدن نقش دارند و در نتیجه منجر به احساس سیری، جلوگیری از تجمع چربی‌ها و تنظیم اشتها خواهند بود. 

 

ترجمه: مریم سادات کاظمی

منبع: amelioretasante.fr

 12 ترفند تغذیه ای برای کوچک‌ کردن شکم

6 اصل در رژیم لاغری برای کاهش وزن​​​
وزن کم کنید اما بدون گرسنگی!​​​
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو