۵ روش طبیعی برای تقویت لثه‌
6 مرداد 1399 ساعت: 09:5



بهداشت دهان و دندان اهمیت بالایی در سلامت عمومی فرد و حفاظت از اعضای حیاتی بدن دارد و سلامت لثه‌ها بخشی مهم از بهداشت دهان و دندان محسوب می‌شود.
به گزارش سلامت به نقل از ایسنا، متخصصان برای روال معمول رعایت بهداشت دهان و دندان توصیه‌هایی از جمله دو نوبت در روز مسواک زدن،‌ استفاده روزانه از نخ دادن و مراجعه منظم به دندانپزشک را دارند اما روش‌های طبیعی مختلفی نیز برای حفظ سلامت لثه‌ها وجود دارد.

در دهان ما باکتری‌ها دائماً ماده چسبنده‌ای به نام پلاک را روی دندان‌ها تشکیل می‌دهند. مسواک زدن و نخ دندان می‌تواند به خلاص شدن از پلاک کمک کند اما این ماده همچنین می‌تواند سفت شود و به نوبه خود ماده دیگری به نام تارتار را تشکیل دهد.

در بسیاری موارد ایجاد پلاک و تارتار می تواند منجر به ایجاد التهاب لثه شود. التهاب لثه در صورت عدم درمان می‌تواند به التهاب در اطراف دندان منجر شود که نه تنها باعث از بین رفتن دندان می‌شود بلکه در تعدادی از مطالعات مشخص شده که با بیماری‌های قلبی نیز مرتبط است.

اگرچه هیچ روش طبیعی برای درمان یا جلوگیریِ قطعی از بیماری لثه پیدا نشده است اما برخی از روش های خاص ممکن است به مبارزه با تشکیل پلاک روی دندانها کمک کرده و لثه‌های شما را سالم نگه دارند.

در ادامه پنج روش درمانی به نقل از سایت "وری‌ول‌هلث" آورده شده است که باعث تقویت لثه می‌شوند:

۱) گیاه چریش: چریش گیاهی است که خواص ضد باکتریایی دارد. در سال ۲۰۱۴ میلادی یک مطالعه کوچک نشان داد استفاده کودکان از دهانشویه‌های حاوی چریش، انبه یا کلرهگزیدین در کاهش پلاک و مهار التهاب لثه در آن‌ها موثر بوده است.

۲) روغن درخت چای: طبق بررسی‌های میکروبیولوژی بالینی صورت گرفته در سال ۲۰۰۶ میلادی، روغن درخت چای می‌تواند به درمان التهاب لثه کمک کند اگر به فکر استفاده از روغن درخت چای برای سلامتی لثه‌های خود هستید، خمیر دندانی را انتخاب کنید که حاوی این روغن ضروری باشد، چرا که مصرف روغن درخت چای به طور خالص یا استفاده از داروهای خانگی حاوی روغن درخت چای می‌تواند سمی باشد.

۳) کرنبری: برخی تحقیقات نشان می‌دهد که کرنبری می‌تواند با جلوگیری از چسبیدن باکتری به دندان‌های شما به خنثی کردن بیماری لثه کمک کند. علاوه بر این یک مطالعه مقدماتی در سال ۲۰۱۳ میلادی نشان می‌دهد که ترکیبات موجود در کرنبری ممکن است به بهبود التهاب اطراف دندان کمک کند.

۴) ویتامین ث: شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد ویتامین ث می‌تواند در محافظت از سلامت لثه‌ها نقش داشته باشد. به عنوان مثال در مطالعه‌ای که در سال ۲۰۰۰ میلادی صورت گرفت، مشخص شد افرادی که کمترین میزان مصرف ویتامین ث را داشته‌اند با بیشترین خطر بیماری التهاب اطراف دندان مواجه بودند.

برای دریافت میزان روزانه ویتامین ث خوراکی‌هایی مانند گریپ فروت، پرتقال، کیوی، انبه، پاپایا، توت فرنگی، فلفل قرمز، کلم بروکلی، جوانه های بروکسل و طالبی را در رژیم غذایی خود قرار دهید.

۵) ماساژ با روغن: یکی از درمان‌های لثه که در طب سنتی رواج دارد استفاده از روغن‌های گیاهی برای ماساژ لثه‌هاست. یک قاشق غذاخوری روغن گیاهی مانند روغن کنجد یا نارگیل را برای حدود ۱۵ دقیقه در اطراف دهان غرغره کرده و با انگشت به لثه‌های خود با این روغن ضربات آرام وارد کنید. برخی مطالعات نشان داده این نوع از روغن درمانی می‌تواند باعث کاهش پلاک‌ها شود و نوعی از محافظت را برای لثه‌ها در برابر التهاب ایجاد کند.

پیش از استفاده از هر نوع داروی طبیعی برای داشتن لثه‌های سالم به یاد داشته باشید که هیچ درمانی نباید به عنوان جایگزین برای مراقبت‌های استاندارد دهان و دندان استفاده شود.

در کنار مسواک زدن، استفاده از نخ دندان و تمیز کردن حرفه‌ای دندان‌ها می‌توانید با پیروی از یک رژیم غذایی حاوی خوراکی‌های سرشار از کلسیم و غذاها و نوشیدنی‌هایی با قند پایین سلامت دهان و دندان خود را حفظ کنید.

چندین عادت سالم دیگر نیز در زندگی می‌تواند به تقویت سلامت لثه شما کمک کند. به عنوان مثال خودداری از استعمال سیگار می‌تواند خطر ابتلا به بیماری لثه را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. همچنین شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد مدیریت استرس می تواند به سالم ماندن لثه کمک کند.

اگر علائمی مانند خونریزی لثه، درد هنگام جویدن یا حساسیت در دندان‌های خود را تجربه می‌کنید، مراجعه به دندانپزشک در اسرع وقت اهمیت بالایی دارد.
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو