5 ماده معدنی برای مقابله با کورونا!
6 مرداد 1399 ساعت: 06:5



سیستم ایمنی بدن مجموعه‌ای از اندام‌ها و سلول‌هاست که با عوامل بیماری‌زا و ترکیبات مهاجم محیطی که همواره وارد بدن می شوند، مقابله می‌کند. حال آنکه مواجه مستمر با عوامل مهاجم، عدم رعایت بهداشت و برخی کمبودهای غذایی می‌تواند باعث تضعیف ایمنی بدن شود. 

مواد معدنی از جمله ریزمغذی‌های ضروری برای عملکرد مطلوب سیستم ایمنی هستند که دریافت کافی شان در دوران پاندمی کروناویروس می‌تواند در پیشگیری از ابتلا و وخامت بیماری موثر باشد. این مواد معدنی موثر عبارتند از:

 

1. روی


روی نقش کاتالیزور اساسی در سنتز آنتی‌کورها و تکثیر گلبول‌های سفید دارد. همچنین یک آنتی‌ویروس قوی است زیرا مانع از بسیاری فعالیت‌های ویروس مانند تکثیر می‌شود. این ماده‌ معدنی در بسیاری از واکنش‌های متابولیک و انتقال پیام‌های عصبی نیز موثر است و کمبود آن با تاخیر در بهبود جراحات و شکنندگی موها و ناخن‌ها بروز پیدا می‌کند. یادتان باشد که ماهی و میگو، زرده تخم‌مرغ، غلات سبوس‌دار و حبوبات سرشار از روی هستند. 

 

2. منیزیم


خستگی نخستین علامت ضعف سیستم ایمنی است زیرا بدون انرژی کافی، گلبول‌های سفید منابع لازم برای محافظت از بدن در برابر عوامل بیماری‌زا را ندارند. منیزیم همراه با اکسیژن و کالری دریافتی از غذاها در روند تامین انرژی نقش ایفا می‌کند. مصرف کافی حبوبات، خشکبار، غلات سبوس‌دار، سبزیجات سبز، موز و کاکائو نیاز بدن به منیزیم را تامین می‌کند.

 

3. سلنیوم


سلنیوم نقش محرک سیستم ایمنی را دارد، مانع از افزایش التهاب می‌شود و به مقابله موثر با باکتری‌ها و ویروس‌ها کمک می‌کند. کمبود این ماده معدنی موجب کاهش مقاومت بدن نسبت به استرس اکسایشی شده و زمینه ابتلا به عفونت‌های ویروسی همچنین بیماری‌های قلبی عروقی را درپی دارد. سلنیوم در بدن سنتز نمی‌شود و باید از طریق منابع غذایی مانند ماهی و میگو، گوشت قرمز، جگر، لبنیات، تخم‌مرغ، حبوبات و مغزها آنرا دریافت کرد. 

 

4. آهن


آهن یکی از مهم‌ترین املاح موردنیاز بدن است که علاوه بر اکسیژن‌رسانی به سلول‌ها از طریق هموگلوبین، در عملکرد گلبول‌های سفید برای مقابله با ویروس‌ها نیز نقش دارد. البته دریافت آهن نباید بیش از نیاز بدن و به‌شکل مولکول آزاد باشد زیرا در این حالت ویتامینC را اکسید کرده و عامل ایجاد رادیکال‌های آزاد مضر برای سلول‌ها خواهد بود. از همین‌رو، توصیه می‌شود آهن مورد نیاز از طریق خوراکی‌ها تامین شود و مصرف مکمل‌های آهن فقط به موارد کمبود شدید موکول شود. علاوه بر گوشت، آهن منابع گیاهی مانند سویا، عدس، لوبیا، نخود و کنجد نیز مفید است اما توصیه می‌شود همراه با منابع ویتامینC باشد.

 

5. مس


مس ماده‌ای ضروری برای عملکرد ماکروفاژهاست تا این سلول‌های دفاعی بتوانند عوامل بیماری‌زا را تجزیه و نابود کنند. مس همچنین در تکثیر و تمایز لنفوسیت‌های T نیز نقش دارد. این ماده اساسا خواص ضدعفونی‌ کننده دارد و با ویروس‌ها مقابله می‌کند. در مورد مس هم مانند آهن توصیه به مصرف مکمل نمی‌شود زیرا می‌تواند موجب اختلال در عملکرد آنتی‌اکسیدان‌ها یا ایجاد واکنش‌های اکسایشی شود. در حالی که تغذیه متعادل و مصرف کافی جگر، حبوبات، مغزها، ماهی و میگو این نیاز بدن را تامین می‌کند. 

 

ترجمه: مریم سادات کاظمی

منبع:  pharmaid.be 

7 ماده غذایی سرشار از پروتئین برای دوستداران غذاهای گیاهی 

در روزهای کرونایی، ماهی بخورید!
بهترین رژیم غذایی برای نوجوانان ۱۲ تا ۱۸ سال
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو