آشنایی با 9 سبزی در فصل گرما که خواص خنک‌کنندگی دارند
سبزیجات تابستانه
5 مرداد 1399 ساعت: 17:5



حتما شما هم شنیده‌اید که استفاده از محصولات تازه در فصل خود در اولویت است اما این موضوع مهم زمانی تحقق‌پذیر است که به خوبی بدانیم دقیقا چه نوع خوراکی‌هایی مانند سبزیجات، محصول همان فصلی است که در حال حاضر در آن به سر می‌بریم.
 به همین منظور در «پوستر سلامت» این شماره شما را با فهرستی از بهترین سبزیجات تابستانی آشنا خواهیم کرد که استفاده از آنها برای سپری کردن این فصل گرم بسیار مناسب است و حتی باعث خنک‌تر شدن بدن‌ طی روز نیز خواهد شد.

گوجه‌فرنگی

انواع گوجه‌فرنگی منابع بسیار مناسبی برای تامین ویتامینC، فولات و پتاسیم هستند. مهم‌تر اینکه این صیفی پر‌خاصیت حاوی حجم بالایی آنتی‌اکسیدان لیکوپن هم هست که مصرف آن احتمال ابتلا به انواع مختلف سرطان را به طرز چشمگیری کاهش می‌دهد. شما می‌توانید از گوجه‌فرنگی تازه در تهیه انواع سالاد‌‌ها، ساندویچ و حتی سوپ‌ها استفاده کنید. خوب است بدانید گوجه‌فرنگی پخته‌شده در مقایسه با نوع خام آن دارای لیکوپن بیشتری است. پس با‌ خیال راحت می‌توانید از این خوراکی مغذی در تهیه سس‌های خانگی و رب‌ استفاده کنید.

لوبیا سبز

بهترین نوع لوبیا سبز از همین حالا تا اواخر شهریور در دسترس است. لوبیا علاوه بر اینکه کم‌کالری است، مملو از فیبر، ویتامین‌های گروه A، C، K، B، منیزیم و پتاسیم است. اغلب ما از این خوراکی پر‌خاصیت تنها در تهیه لوبیا‌پلو یا دور‌چین غذا استفاده می‌کنیم اما بد نیست بدانید با کمی خلاقیت و البته استفاده از چند ترکیب ساده مانند مقداری لوبیا سبز تازه، 2 قاشق ‌غذا‌خوری روغن‌زیتون فرابکر، 2 حبه سیر، 1 عدد تخم‌مرغ و یک‌سوم لیوان پنیر پارمسان می‌توانید غذای خوش‌طعم و جذابی درست کنید. تمامی مواد را در یک ظرف مناسب با هم ترکیب کنید و برای 15 دقیقه درون فر قرار دهید و بعد آن را سرو کنید.

ذرت

به غیر از گرمای هوا، یکی از اولین نشانه‌های از راه رسیدن تابستان دیدن بلال‌فروش‌های کنار پارک‌ها و خیابان‌هاست. ذرت یک نوع سبزی دارای نشاسته است. ذرت به بار نشسته در تابستان طعم و مزه کاملا متفاوت و شیرین‌تری دارد. هر دو نوع ذرت؛ یعنی سفید یا زرد آن حاوی مقدار زیادی منیزیم، فولات و تیامین یا همان ویتامین B1 (ویتامین‌های خانواده گروه B که باعث افزایش انرژی در بدن می‌شوند) هستند. اگر ذرت تازه‌ای که استفاده می‌کنید به مقدار کافی شیرین نیست می‌توانید هنگام جوشاندن ذرت در آب 1 قاشق چای‌خوری شکر به آن اضافه کنید.

آروگولا یا شابانک (منداب)

در فصل تابستان یکی از بهترین نوع سبزیجات برای مصرف، آروگولا یا شابانک است. شما می‌توانید خود آروگولا را به تنهایی مصرف کنید یا با سایر سبزیجات ترکیب کرده و به صورت سالاد‌های مختلف، انواع سس‌های پستو و تاپینگ پیتزا (تزئین و چاشنی روی غذا) استفاده کنید. این سبزی طعم نسبتا تند و تیزی دارد و معمولا از اوایل تیر تا آخر شهریورماه‌ برداشت می‌شود. درست شبیه سایر سبزیجات، آروگولا هم کم‌کالری اما سرشار از فیبر و سایر مواد مغذی مانند ویتامین A، K، C، فولات و کلسیم است.

فلفل سبز

فلفل‌سبز تازه یک همراه عالی برای لذت بیشتر از طعم غذا‌ها در فصل گرم تابستان است. فلفل سبز تازه سرشار از ویتامین C است، در حالی که همین نوع فلفل اما خشک‌شده دارای بتاکاروتن یا پیش‌ساز ویتامین A بیشتری است. رنگ با‌‌طراوت این سبزی نشانه بارزی از وجود آنتی‌اکسیدان بتا‌کاروتن، ویتامین‌های گروه B، E، آهن و پتاسیم موجود در آن است. استفاده از فلفل سبز در درمان سرما‌خوردگی، التیام سریع‌تر زخم، کاهش التهاب، افزایش متابولیسم و کاهش وزن موثر است.

بادمجان

بادمجان برای گیا‌هخواران یکی از اصلی‌ترین مواد اولیه در تهیه انواع مختلف غذا‌ها محسوب می‌شود. بادمجان‌های تابستانی بنفش‌تر و حاوی مقدار زیادی فیبر، پتاسیم، ویتامین C، B6، آهن، منیزیم و آنتی‌اکسیدان آنتوسیانین هستند و دقیقا وجود همین آنتی‌اکسیدان است که باعث رنگ بنفش این صیفی خوش‌طعم می‌شود. برای مثال، موساکا یکی از پر‌طرفدار‌ترین غذاهای مدیترانه‌ای است که از ترکیب بادمجان با گوشت چرخ‌کرده تهیه می‌شود.

بامیه

بامیه حجم بالایی فیبر، آنتی‌اکسیدان، کلسیم، ویتامین B و فولات دارد. مصرف بامیه در درمان بسیاری از بیماری‌ها از جمله پوکی استخوان، فشار خون، یبوست و دیابت مفید است. نکته مهم اینکه توصیه می‌شود برای حفظ ترکیبات مفید بامیه، آن را خیلی کم بپزید. شما می‌توانید بامیه را بخار‌پز کنید یا با حرارت ملایم بپزید و مصرف کنید یا برای سرخ کردن آن از روغن گیاهی ترجیحا روغن زیتون استفاده کنید.

خیار

فقط کافی است به این موضوع فکر کنید چه خوراکی دیگری مانند خیار که 95 درصد آن متشکل از آب است می‌تواند بدن شما را در گرمای تابستان به میزان لازم خنک کند؟ در حقیقت 1 لیوان خیار خردشده می‌تواند مانند نوشیدن 1 لیوان آب باعث رفع تشنگی شما شود. علاوه بر این، خیار حاوی مقداری فیبر، مواد معدنی ضروری و ویتامین‌ها به‌خصوص ویتامین C هم است.

کدو سبز

کدو سبز یک منبع عالی برای تامین آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند ویتامین C و A است. علاوه بر این کدو حاوی انواع ویتامین‌های گروه B هم است که به افزایش انرژی در بدن کمک می‌کنند. برای بهره‌مندی از فواید بی‌شمار این نوع کدو کافی است از آن در ترکیبات مختلف غذا‌ها مانند پیتزا، سالاد‌ها و سوپ‌ها استفاده یا آن را به شکل گریل‌شده مصرف کنید.

ترجمه: سحر نیکزادی
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو