چرا بهتر است در تابستان هندوانه بخوریم؟
5 مرداد 1399 ساعت: 09:5



هندوانه یکی از مغذی‌ترین میوه‌های تابستانی است که به‌دلیل داشتن آب فراوان می‌تواند برای بدن بسیار مفید باشد. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند که تمام افراد در فصل تابستان و در صورت امکان، مصرف هندوانه را هر روز در رژیم غذایی شان داشته باشند.

اگر می‌خواهید درباره ضرورت مصرف روزانه هندوانه در تابستان بیشتر بدانید، بهتر است که مطلب زیر را در ادامه دنبال کنید. فواید عادت به خوردن هندوانه عبارتند از:

 

پیشگیری از کم‌آبی بدن 


حدود 92 درصد از حجم هندوانه را آب تشکیل داده است. از آنجایی که نوشیدن آب و مایعات یا خوراکی‌های سرشار از مایعات فراوان در فصل تابستان از اهمیت بالایی برخوردار است. بنابراین، مصرف یک تا 2 وعده هندوانه در طول روز در تابستان می‌تواند جلوی کم‌آبی بدن را بگیرد. از طرف دیگر، هندوانه حجم بالایی از فیبر غذایی را به‌دلیل آب فراوانش در خود جای داده است. با این‌حساب، مصرف روزانه هندوانه علاوه بر تامین مقداری از آب بدن در طول روز می‌تواند جلوی یبوست‌های تابستانی را هم بگیرد. 

 

تامین ریزمغذی‌های بدن با حداقل کالری 


از آنجایی که حجم بالایی از هندوانه را آب تشکیل داده است، بنابراین میزان کالری این میوه مغذی واقعا پایین است. تقریبا هر 154 گرم هندوانه (حدود 1 لیوان) فقط 46 کیلوکالری انرژی به بدن می‌رساند. این درحالی است که با وجود کالری پایین، مصرف یک لیوان هندوانه می‌تواند 21 درصد از نیاز روزانه بدن به ویتامین C، 18 درصد به ویتامین A، 5 درصد به پتاسیم، 4 درصد به منیزیم و 3 درصد به ویتامین‌های B1، B5 و B6 را تامین کند. از طرف دیگر، هندوانه مقادیر قابل توجهی از کاروتینوئیدها، لیکوپن و ویتامین E را هم در خود جای داده است. بنابراین، مصرف روزانه هندوانه می‌تواند تا حد فراوانی باعث کاهش التهاب در بدن و بهبود عملکرد سیستم دفاعی شود. 

 

حفظ سلامت قلب 


مصرف منظم هندوانه در فصل تابستان می‌تواند به حفظ سلامت سیستم قلبی‌ـ‌عروقی هم کمک کند. یکی از مشکلات تابستانی برای افراد میانسال و سالمند، سکته قلبی ناشی از گرمای شدید است. مطالعات مختلفی نشان داده‌اند که لیکوپن فراوان هندوانه می‌تواند به کاهش کلسترول و فشار خون کمک کند و از طریق کاهش استرس اکسیداتیو در بدن، احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی یا سکته‌های قلبی را کاهش دهد. از طرف دیگر، منیزیم و ویتامین‌های A، B6، C و پتاسیم موجود در هندوانه جزو بهترین ریزمغذی‌ها برای حفظ سلامت قلبی‌ـ‌عروقی و بهبود عملکرد سیستم دفاعی بدن محسوب می‌شوند. 

 

پیشگیری از دردها و گرفتگی‌های عضلانی


یکی از تفریحات تابستانی برای بسیاری از افراد، ورزش کردن است. شاید خیلی از شما در طول ورزش‌های تابستانی با دردها و گرفتگی‌های عضلانی مواجه شده باشید. تحقیقات ثابت کرده‌اند که مصرف روزانه هندوانه، خصوصا پس از ورزش کردن، می‌تواند به پیشگیری از ابتلا به دردها و گرفتگی‌های عضلانی کمک کند، چراکه آب و آنتی‌اکسیدان‌های موجود در هندوانه باعث بازیابی سریع‌تر توان عضلات در بدن می‌شوند و جلوی مشکلاتی مانند گرفتگی‌های عضلانی را می‌گیرند. 

 

حفظ سلامت پوست‌ومو 


خیلی‌ها در فصل تابستان و به‌دلیل تعریق بیش از اندازه و تماس با نور خورشید دچار مشکلاتی مانند آکنه‌های پوستی یا ریزش مو می‌شوند. بهتر است بدانید که ویتامین C فراوان موجود در هندوانه به ساخت کلاژن در بدن کمک می‌کند و باعث تقویت ساختار پروتئینی موها می‌شود. از طرف دیگر، ویتامین A موجود در هندوانه هم به حفظ سلامت و لطافت پوست و مو کمک می‌کند. هندوانه حاوی ترکیباتی به‌نام لیکوپن و بتاکاروتن است که هر دوی آنها نیز جلوی آسیب‌های پوستی ناشی از تابش نور آفتاب را می‌گیرند. به همین دلیل هم مصرف هندوانه در تابستان اهمیت بیشتری پیدا می کند. 

 

ترجمه: ندا احمدلو

منبع:Health Line

 در روزهای کرونایی، ماهی بخورید!

جوانه ها؛ منبع غنی ریزمغذی‌ها​​​
5 ویژگی رژیم مناسب سالمندان در دوران کرونا​​​
جسیکا‌ آلبا و تغذیه متعادل در یک خانواده پرخور!​​​
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو