5 ترفند برای والدینی که کودکان بدغذا دارند!
2 مرداد 1399 ساعت: 22:5



کودکان بدغذا معمولا حجم زیادی از مواد غذایی باکیفیت و مناسب را پس می‌زنند. این کار نه‌تنها برنامه غذایی خانواده را دچار چالش می‌کند بلکه این کودکان را از مواد مغذی بسیار مهمی محروم می‌کند. بعضی از کودکان بدغذا با سبزی‌های برگ سبز مشکل دارند و بعضی دیگر با میوه‌ها، ماهی، مرغ بدون پوست، لوبیا، مغزهای خام، لبنیات و... . 

با این‌حال، 5 ترفند زیر می‌توانند تعادل را به برنامه غذایی خانواده تان بازگردانند و عادت‌های نادرست کودکان بدغذای تان را تا حدودی کنترل کنند. 

 

1. به برنامه غذایی خانواده پایبند باشید 

وعده‌های غذایی اصلی هر خانواده باید حداقل شامل یک ماده غذایی مورد علاقه هر عضو خانواده باشند اما قرار نیست که این وعده‌ها کاملا مطابق با خواست و میل کودکان بدغذا تهیه شوند. بنابراین، وعده‌های غذایی اصلی باید بدون هیچ استثنایی برای همه اعضای خانواده سِرو شوند و والدین از تهیه غذاهای فوری برای کودک بدغذا خودداری کنند. آماده‌سازی غذاهای جداگانه برای هر عضو خانواده شدیدا والدین را خسته می‌کند، عادت‌های غذایی نادرست کودکان را تشدید می‌سازد و زمان لازم برای برطرف شدن مشکل بدغذایی را در آنان طولانی‌تر می‌کند. 

 

2. پذیرفتن هر چیز جدیدی به 11 بار امتحان کردن نیاز دارد! 

اینکه کودکان در مواجهه با چیزهای جدید، ازجمله مواد غذایی، محتاط و سختگیرانه عمل کنند، واقعا طبیعی است. تحقیقات متعددی نشان داده‌اند که گاهی اوقات کودکان باید یک ماده غذایی جدید را 11 بار امتحان کنند تا درباره آن به نتیجه نهایی برسند. پس همچنان به سِرو کردن مواد غذایی غیرمحبوب کودک مانند بروکلی ادامه دهید. ضمن این‌که شما نباید از بازی کردن کودک با مواد غذایی جدید جلوگیری کنید بلکه باید منتظر بمانید تا او این مواد غذایی را از طریق شیوه‌های کودکانه خودش بررسی کند. 

 

3. کودک را به خوردن همه غذای درون بشقاب وادار نکنید 

والدین نباید کودکان را به خوردن همه غذای درون بشقاب وادار کنند بلکه باید از آنان بخواهند که غذا خوردن را تا زمان سیر شدن ادامه دهند. از طرف دیگر، بعضی از بزرگسالان فراموش می‌کنند که معده بچه‌ها نسبت به بزرگسالان کوچک است و درنتیجه تصورات نادرستی درباره غذا خوردن کودکان دارند. قاعده خوبی که می‌تواند به والدین در این زمینه کمک کند، این است؛ به‌ازای هر 1 سال سن کودک، 1 قاشق غذاخوری از هر بخش غذا در نظر بگیرید. 

 

4. با کودکان خرید و آشپزی کنید 

وقتی که کودکان در برنامه‌ریزی، خرید و فراهم‌سازی غذاها نقش داشته باشند، بیشتر به خوردن غذاها علاقه نشان می‌دهند. پس کودکان را برای خرید مواد غذایی به فروشگاه‌های مختلف ببرید و در انتخاب خوراکی‌ها از او کمک بگیرید. در ادامه هم متناسب با سن کودک از او بخواهید که در روند آماده‌سازی غذا و آشپزی به شما کمک کند. این ترفند برای مقابله با عادت‌های نادرست کودکان بدغذا تا حدود زیادی اثربخش است. 

 

5. در مورد میان‌وعده‌ها هوشمندانه عمل کنید 

یکی از بهترین راه‌ها برای عادت دادن کودکان به خوردن میوه‌ها و سبزی‌ها، سِرو کردن این خوراکی‌ها به‌عنوان میان‌وعده در اوقات گرسنگی کامل کودکان است. انواع سبزیجات همراه با پوره سیب‌زمینی، میان‌وعده باکیفیت خوبی را برای کودک فراهم می‌سازند درحالی که سیری او برای شام را از بین نمی‌برند. 

 

ترجمه: ندا احمدلو

منبع:Heart.org 

 ایمنی بدن کودکان را با کلم بروکلی تقویت کنید!

آیا مصرف کره بادام زمینی برای کودکان خوب است؟​​​
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو