راهنمای آماده‌سازی کودکان برای اولین مراجعه به دندانپزشکی
31 تیر 1399 ساعت: 20:4



آکادمی دندانپزشکی کودکان (APD) توصیه می‌کند که بلافاصله پس از نمایان شدن اولین دندان‌های کودک (حوالی اولین جشن تولد)، او را نزد دندانپزشک ببرید. اگرچه شاید این موعد زمانی زود به نظر برسد، اما شروع زودهنگام این کار به‌خوبی کودک را در مسیر حفظ سلامت دهان و دندان و پیشگیری از ابتلا به مشکلات دندانی در دوران کودکی قرار می‌دهد. 

البته بعضی از والدین این کار را جدی نمی‌گیرند و کودک را در سنین بعدی نزد دندانپزشک می‌آورند. با این‌حال، اولین مراجعه کودک به دندانپزشک هم به والدین فرصت می‌دهد تا نحوه مراقبت صحیح از دندان‌های کودک را بیاموزند و هم تعامل کودک با دندانپزشک و محیط دندانپزشکی را راحت‌تر می‌سازد. 

 

در اولین مراجعه کودک به دندانپزشک چه روالی سپری می‌شود؟ 

 

در اولین مراجعه، دندانپزشک باید دهان کودک را معاینه کند تا از رشد و تکامل طبیعی دندان‌ها مطمئن شود. ضمنا دندانپزشک کودکان حتما نشانه‌های جراحت‌های دهانی، پوسیدگی دندانی یا گره زبانی را نیز بررسی خواهد کرد. 

 

دندانپزشک کودکان معمولا همه موضوعات ضروری برای محافظت از سلامتی دندان‌های کودک را به والدین می‌گوید. این موضوعات شامل موارد زیر هستند: 

  • از چه نوع مسواک و چه نوع خمیردندانی باید استفاده کرد 
  • روش‌های صحیح مسواک زدن و استفاده از نخ‌دندان 
  • مشکلات دندانی را چطور باید رفع کرد 
  • کدام غذاها و نوشیدنی‌ها باعث پوسیدگی دندان‌ها می‌شوند 
  • پاسخ‌گویی به سوالات والدین درباره پستانک و تمایل کودک به مکیدن انگشت شست 

 

روند معاینه فقط چند دقیقه طول می‌کشد، اما دندانپزشک زمان بیشتری را به آموزش والدین و تعامل مثبت با کودک اختصاص می‌دهد. با این‌حال، کل روند اولین مراجعه کودک به دندانپزشک طولانی نیست. 

 

ضرورت انتخاب دندانپزشک کودکان 

 

هر کودکی حتما باید به دندانپزشک کودکان مراجعه کند، نه به دندانپزشک‌های دیگر. دندانپزشک کودکان پس از پایان دوره دندانپزشکی، دوره تکمیلی 2 تا 3 ساله‌ای را می‌گذراند تا بتواند تحصیلات مناسبی درباره رشد و تکامل کودکان و مدیریت رفتاری بیماران کم‌سن (از سن نوزادی تا نوجوانی) کسب کند و بهترین نحوه عملکرد برای برآورده‌سازی نیازهای ویژه کودکان را نیز بیاموزد. 

 

بیشتر دندانپزشک‌های کودکان با کمک اسباب‌بازی‌ها، استکیرها، بازی‌ها، تلویزیون، خمیردندان‌های طعم‌دار و... محیط بسیار جذاب و سرگرم‌کننده‌ای برای کودکان طراحی می‌کنند. سرگرم شدن کودکان با این وسایل، سرعت شکل‌گیری اعتماد بین آنها و دندانپزشک و ابزارهای دندانپزشکی را زیاد می‌کند و مراجعه مجدد کودکان به دندانپزشکی را راحت‌تر می‌سازد. 

 

آماده‌سازی کودک برای مراجعه به دندانپزشک 

 

بسیار بهتر است که وقت دندانپزشکی کودک را برای ساعات صبح هماهنگ کنید، زیرا کودکان صبح‌ها از نظر خلق‌وخویی در بهترین حالت خودشان هستند و انرژی زیادی دارند. پس وقت دندانپزشکی کودک هرگز نباید در آخرین ساعات روز یا ساعات چرت زدن همیشگی او باشد. 

 

اگر برای مطب دندانپزشکی و دندانپزشک مسئول امکان‌پذیر بود، چند روز قبل از مراجعه اصلی به دندانپزشکی حتما همراه با کودک به مطب بروید تا او با فضای آنجا آشنا شود. اگر کودک شما نیازهای خاصی دارد، این موضوع را حتما از چند روز قبل به مطب دندانپزشکی اطلاع دهید. به‌علاوه، اگر چیز خاصی وجود دارد که کودک را آرام و شاد نگه می‌دارد (مانند یک قطعه موسیقی یا یک اسباب‌بازی)، این موضوع را زودتر به دندانپزشک بگویید. در کنار این نکات اولیه، مراحل آماده‌سازی کودکان برای اولین مراجعه به دندانپزشک به ترتیب زیر است: 

 

  • آماده‌سازی روانی 

 

پس از هماهنگ کردن وقت مراجعه به دندانپزشکی، روند آماده‌سازی روانی کودک برای این کار شروع می‌شود. کودکان وقتی بهتر چیزی را یاد می‌گیرند که درحال بازی و سرگرمی باشند. پس می‌توانید با کمک اسباب‌بازی‌ها مثلا دندان‌های یک حیوان اسباب‌بازی را جلوی کودک معاینه کنید. حتی بهتر است از کودک بخواهید که اسباب‌بازی مورد علاقه‌اش را برای معاینه همراه با خودش پیش دندانپزشک ببرد. 

 

  • حفظ آرامش کودک 

 

وقتی که با کودک درباره اولین مراجعه به دندانپزشک صحبت می‌کنید، می‌توانید به او اطمینان دهید که هیچ آمپولی در کار نخواهد بود و دندانپزشک فقط می‌خواهد دندان‌های او را معاینه کند و درباره نگهداری صحیح از دندان‌ها با او و شما صحبت کند. به کودک بگویید که دندانپزشک همه ابزارهای دندانپزشکی را به او نشان خواهد داد و درباره روندهای کار دندانپزشکی به او توضیح می‌دهد. اگر لازم شد، می‌توانید برای انگیزه دادن به کودک بگویید که پس از دندانپزشک به یک پارک یا فروشگاه اسباب‌بازی خواهید رفت، اما هرگز خوراکی‌های مخرب دندان را به او پیشنهاد نکنید. 

 

  • پیش‌بینی مراجعات بعدی 

 

پس از پایان اولین مراجعه، وقت آن رسیده است که کودک را برای مراجعات بعدی آماده کنید، بنابراین درباره این موضوع با کودک صحبت کنید و درباره مواردی که مطمئن هستید، به او اطمینان بدهید. مثلا اگر اطلاع دارید که هیچ آمپولی در کار نخواهد بود، حتما این موضوع را به کودک بگویید. 

 

آماده شدن والدین برای همراهی کودک 

 

همیشه چند دقیقه زودتر از وقت هماهنگ‌شده به مطب دندانپزشکی مراجعه کنید تا بتوانید فرم‌های لازم را سریع‌تر کامل کنید. اگر هم امکان‌پذیر است، این فرم‌ها را در روزهای قبل کامل کنید. موقع ملاقات با دندانپزشک نیز باید همه اطلاعات خودتان درباره وضعیت دهان و دندان کودک را به دندانپزشک بگویید. اگر کودک داروی خاصی مصرف می‌کند، حتما فهرست داروها و دوز مصرفی را به‌صورت مکتوب به دندانپزشک ارائه دهید. اگر سوالات خاصی از دندانپزشک دارید، بهتر است که این سوالات را از قبل روی یک کاغذ بنویسید تا در روز مراجعه به دندانپزشکی آنها را فراموش نکنید. 

 

در کنار این‌ها، شما به‌عنوان والدین باید صبور باشید و آرامش خودتان را حفظ کنید. به‌علاوه باید انتظارات واقع‌بینانه و معقولی از کودک داشته باشید. بعضی از کودکان خیلی راحت با دندانپزشکی کنار می‌آیند، اما بعضی از آنها نیز این‌طور نیستند. اگر برنامه‌ریزی مناسبی برای مراجعه کودک به دندانپزشکی داشته باشید و او را به‌طور منظم نزد دندانپزشک ببرید، مشکلات کودک با دندانپزشکی نیز کمتر خواهد شد. بسیاری از کودکانی که اولین جلسات مراجعه به دندانپزشکی را با ترس و اضطراب سپری می‌کنند، پس از مدتی به دندانپزشکی علاقه‌مند می‌شوند. 

 

نویسنده: دکتر راشمی آمبی‌وادیکار، دندانپزشک کودکان در شهر نیویورک 

ترجمه: یوسف صالحی

منبع: Verywell Family


برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو