بعد از غذا خوردن پیاده‌روی کنیم یا نه؟
31 تیر 1399 ساعت: 09:4



اثرات مثبت فعالیت‌های ورزشی بر سلامت انسان‌ها بارها و بارها ثابت شده است. در سال‌های اخیر هم پیاده‌روی اهمیت بیشتری در میان فعالیت‌های ورزشی پیدا کرده و بحث‌های زیادی درباره فواید پیاده‌روی پس از وعده‌های غذایی مطرح شده است. 

در ادامه این مطلب به بررسی فواید پیاده‌روی پس از غذا خوردن و مسائل مربوط به آن پرداخته ایم که شامل موارد زیر است:

 

فواید پیاده‌روی پس از غذا خوردن 


1. کمک به بهبود هضم غذا 


یکی از مهم‌ترین مزیت‌های پیاده‌روی پس از غذا خوردن، بهبود روند هضم غذاست. درواقع حرکات بدن، معده و روده‌ها را به فعالیت بیشتر تحریک می‌کنند، باعث حرکت سریع‌تر مواد غذایی درون دستگاه گوارش می‌شوند و درنهایت به هضم بهتر غذاها کمک می‌رسانند. حتی یافته‌های علمی نشان می‌دهند که فعالیت فیزیکی پس از غذا خوردن مانند پیاده‌روی، می‌تواند از ابتلا به بیماری‌هایی مانند زخم معده، سوزش سر دل، سندرم روده تحریک‌پذیر، یبوست و سرطان روده بزرگ جلوگیری کند. 

 

2. کمک به کنترل قند خون 


از دیگر فواید پیاده‌روی پس از غذا خوردن می‌توان به نقش مثبت این کار در کنترل قند خون اشاره کرد. این مساله خصوصا برای افراد مبتلا به بیماری دیابت نوع 1 و دیابت نوع 2 اهمیت زیادی دارد زیرا فعالیت بدنی آنان پس از غذا خوردن می‌تواند مانع از افزایش قند خون شود و درنتیجه نیاز آنها به انسولین یا انواع داروهای دیابت را کاهش دهد. البته افراد غیردیابتی هم می‌توانند از همین مزیت در راستای تنظیم قند خون خودشان بهره بگیرند. 

 

3. کمک به کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی 


اکنون دیگر دهه‌هاست که محققان به رابطه مهم میان فعالیت بدنی و سلامت قلب پی برده‌اند. تحقیقات مختلفی هم نشان داده‌اند که ورزش منظم می‌تواند فشار خون و کلسترول بد خون را کاهش دهد و بنابراین خطر مواجهه با حملات قلبی یا سکته‌های مغزی را کمتر کند. محققان می‌گویند که فعالیت بدنی روزانه و مداوم با کاهش تری‌گلیسرید خون همراه می‌شود که از عوامل خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی است. بنابراین، پیاده‌روی پس از صرف وعده‌های غذایی اصلی می‌تواند از این نظر اهمیت زیادی داشته باشد. 

 

4. کمک به کاهش وزن 


امروزه محققان مطمئن شده‌اند که فعالیت ورزشی، در صورت همراه شدن با رژیم غذایی استاندارد و باکیفیت، نقش مهمی در کاهش وزن ایفا می‌کند. به‌علاوه، برای دستیابی به کاهش وزن مطلوب باید میزان کالری‌های دریافتی را با مشورت متخصصان تغذیه کاهش دهید. 

 

5. کمک به تنظیم فشار خون 


کمک به تنظیم فشار خون از دیگر فواید پیاده‌روی پس از صرف وعده‌های غذایی است. مطالعات مختلفی نشان داده‌اند که 3 بار پیاده‌روی در طول روز (هر بار به مدت 10 دقیقه) با کاهش فشار خون مرتبط است. مطالعات دیگری هم حاکی از آن هستند که شروع پیاده‌روی منظم در افراد کم‌تحرک و بی‌تحرک می‌تواند فشار خون سیستولیک آنان را 13 درصد کاهش دهد. 

 

ناراحتی معده؛ عارضه احتمالی پیاده‌روی پس از غذا خوردن 


درحالی که پیاده‌روی پس از غذا خوردن با عارضه‌های جانبی بسیار محدودی همراه است، اما نمی‌توان به این مشکل اشاره نکرد. درواقع، بعضی افراد به‌دلیل پیاده‌روی پس از غذا خوردن دچار ناراحتی معده و علائمی مانند سوء هاضمه، اسهال، حالت تهوع و نفخ می‌شوند. این مشکل زمانی اتفاق می‌افتد که غذاهای خورده ‌شده در معده حرکت کنند و بستر مناسب برای هضم غذاها را دچار اختلال سازند. اگر شما هم دچار این مشکلات شده‌اید، بعد از صرف غذا حتما حدود 15 دقیقه صبر کنید و بعد پیاده‌روی با گام‌های آرام را شروع کنید. 

 

بهترین زمان برای شروع پیاده‌روی پس از غذا خوردن 


داده‌های فعلی می‌گویند که بهترین زمان برای پیاده‌روی پس از صرف غذا، بلافاصله پس از پایان غذاست. البته همان‌طور که گفته شد، بعضی افراد باید حدود 15 دقیقه برای شروع پیاده‌روی صبر کنند. 

 

مدت‌زمان پیاده‌روی پس از صرف غذا 


محققان می‌گویند که مدت‌زمان پیاده‌روی پس از صرف غذا باید 10 دقیقه باشد و این مدت‌زمان به‌مرور براساس تحمل‌پذیری بدن افزایش پیدا کند. بنابراین، اگر تازه‌کار هستید، همین بازه زمانی 10 دقیقه‌ای را رعایت کنید. 

 

ترجمه: ندا احمدلو

منبع:Health Line

اَبَرمیوه‌های تابستانی برای مبارزه با کرونا​​​
در تابستان کرونایی، کلم بروکلی بخورید!​​​
8 نکته ای که باید در مورد ویتامین‌ها بدانید!​​​
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو