چگونه می‌توانیم در دوران شیوع کرونا به سالمندان کمک کنیم؟
30 تیر 1399 ساعت: 21:4



با توجه به شیوع روزافزون ویروس کرونا در سراسر دنیا، احتمالا دوره اجباری ماندن در خانه‌ در برخی از کشورها برای چند ماه همچنان ادامه یابد. این کار به ویژه برای افراد سالمند ضروری است تا احتمال آلودگی آنها به این ویروس به حداقل برسد.
 گرچه‌چنین انزوایی به هر شکل که اجرا شود، به سالمندان کمک می‌کند تا از خود در مقابل این ویروس مهلک محافظت کنند، اما باید به آسیب‌های جسمی و روانی حاصل از این انزوا بر سالمندان نیز توجه ویژه داشت. 

اکنون در چنین وضعیتی چگونه می‌توانیم به این گروه سنی کمک کنیم؟ در اینجا چند راهکار وجود دارد که از سوی سازمان‌های بین‌المللی و موسسات خیریه پیشنهاد شده است.

مطمئن شوید که سالمندان اطراف شما یا خویشاوند شما، همه چیزهایی را که لازم دارند در اختیار دارند. برای اطمینان چند راهکار ساده برای آن وجود دارد. قبل از خروج از خانه برای انجام خرید با آنها تلفنی تماس بگیرید و برخی اقلام مورد نیازشان را تهیه کنید. حتی می‌توانید یادداشتی روی تابلوی مشترک خانه که در مجتمع محل سکونت‌تان نصب شده است، بگذارید یا پشت در خانه‌های افراد سالمندی که در همسایگی شما هستند، یک کاغذ بچسبانید و با ذکر شماره تلفن، از آمادگی خود برای انجام خریدهای آنها از جمله خرید داروهایشان اعلام کنید. این کار کمک بزرگی به آنهاست و به این ترتیب آنها کمتر مجبور می‌شوند از خانه‌ بیرون بروند و خود را در معرض خطر آلودگی قرار دهند. برای انجام این کمک نیز باید به توصیه‌های بهداشتی توجه کنید تا ناخواسته باعث آلوده شدن سالمندان به ویروس کرونا نشوید. مثلا وارد خانه‌ آنها نشوید، بلکه بسته خرید را پشت در خانه‌هایشان بگذارید تا به این ترتیب احتمال انتقال ویروس به آنها را به حداقل برسانید.

سالمندان را تشویق کنید تا از روش‌های ارتباط تلفنی بیشتر استفاده کنند. این روزها تعاملات چهره به چهره کمتر و در مقابل ارتباطات دیجیتالی بیشتر شده است. سالمندان را تشویق کنید تا از این قافله عقب نمانند. این ارتباطات هم از طریق تلفن و هم ارتباطات آنلاین است. مثلا از طریق واتس‌اپ، وایبر، فیس تایم. نرم‌افزار‌های جدید ارتباطی را بر روی گوشی‌های سالمندان نصب کنید و روش کار با این ابزار را به آنها آموزش دهید تا از طریق ارتباط ویدئویی دلتنگی‌هایشان را به حداقل برسانند.

سالمندان را به حرکت و انجام فعالیت‌های فیزیکی تشویق کنید. یکی از خطرهایی که افراد سالمند را پس از انزوای طولانی در خانه‌ تهدید می‌کند، کاهش فعالیت‌ فیزیکی و درنهایت به خطر افتادن سلامت جسمی آنهاست. تشویق سالمندان به انجام فعالیت‌های فیزیکی روزانه حتی داخل خانه، بسیار ضروری و لازم است. یک فعالیت فیزیکی باید سرگرم‌کننده باشد تا سالمندان تشویق شوند و هر روز آن را انجام دهند. مثلا برای این کار می‌توانید از فلیم‌های ویدئویی ورزش‌های سبک و موزیکال استفاده کنید یا حداقل سالمندان را تشویق کنید تا دوباره به کار بافتنی‌شان ادامه دهند. همچنین می‌توانید تشویقشان کنید تا ارتباطشان را با طبیعت حفظ کنند. این کار می‌تواند کار پرورش گل باشد یا باز کردن پنجره و تماشای پرندگان زیبا.

 به روش جدید به ارتباطات بین‌فردی ادامه دهید.  اگر در همسایگی سالمندی در نزدیکی خود دارید که از طریق پنجره یا بالکن می‌توانید با او صحبت کنید، زمانی از روز را به این کار اختصاص دهید. روی بالکن بنشینید و از فاصله دور با او هم صحبت شوید تا ساعت طولانی تنهایی زودتر تمام شود. همچنین می‌توانید از طریق همکاری با مدیر آپارتمان خود، سالمندان همسایه را آگاه کنید تا چنانچه نیاز به کمک دارند، مثلا یک روبان به دستگیره در آپارتمان خود گره بزنند تا اهالی آپارتمان از این موضوع باخبر شوند.

در صورت امکان در فعالیت‌های داوطلبانه کمک به سالمندان شرکت کنید. با وجود تداوم شیوع کرونا، موسسات خیریه زیادی وجود دارند که همچنان به همکاری نیروهای جوان و داوطلب نیاز دارند. اگر از شرایط جسمانی خوبی برخوردارید و به اندازه کافی وقت آزاد دارید، به این گروه‌های خیریه بپیوندید و با این روش به طور سازماندهی شده به سالمندان کمک کنید. این کمک‌ها شامل خرید برای سالمندان، تحویل بسته‌های خرید به آنها، ضدعفونی کردن محل سکونت آنها، کنترل وضعیت سلامت و حتی پخت و پز برای آنهاست. در صورت نداشتن فرصت یا شرایط جسمی مناسب، می‌توانید کمک‌های مالی خود را به موسسات خیریه فعال در امور سالمندان اهدا کنید.

سالمندان را نترسانید. در انتشار اخبار و مطالب به ویژه در شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌های دیجیتالی دقت کنید و سالمندان را هرگز نترسانید. یادتان باشد ممکن است میان خوانندگان مطالب شما، افرادی تنها و منزوی وجود داشته باشند که اکنون در وضعیت شیوع هرچه بیشتر ویروس کرونا روزهای سخت و توام با هراسی را می‌گذرانند. مهربان باشید و به جای هراس، به آنها مشاوره بدهید. از پخش کردن شایعات خودداری کنید و به کمک ابزارهای ارتباطی، به سالمندان و افراد آسیب‌پذیر پیشنهاد کمک بدهید.

منبع:ٍ euronews
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو