نوشیدنی‌های سنتی مناسب برای مقابله با مسمومیت
29 تیر 1399 ساعت: 16:4



اگر در فصل تابستان دچار مسمومیت غذایی و عوارض ناشی از آن مانند اسهال،‌ استفراغ یا حالت تهوع شدید، می‌توانید از انواع شربت‌های سنتی که علاوه بر دفع سموم به کاهش عوارض ناشی از مسمومیت کمک می‌کنند، استفاده کنید. این شربت‌ها شامل موارد زیر هستند.
شربت سیب؛ این شربت جزو شربت‌های نشاط‌آور است که می‌تواند در زمان مسمومیت باعث دفع سموم از بدن شود. این شربت برای تقویت معده و دستگاه گوارش بسیار مناسب است و مصرف آن در دوران مسمومیت باعث کاهش حالت تهوع می‌شود. ضمن اینکه اگر در اثر مسمومیت غذایی دچار بی‌اشتهایی شده‌اید، می‌توانید این شربت را قبل از غذا یا همراه با غذا برای افزایش اشتها مصرف کنید. برای تهیه شربت سیب باید حدود یک کیلو آب سیب شیرین را با 150 گرم عسل یا شکر مخلوط کنید.

سپس این مخلوط را روی حرارت ملایم بگذارید تا نصف آب سیب بخار شود. بعد آن را صاف کنید و یک شب کنار بگذارید. روز بعد دوباره شربت صاف‌شده را روی حرارت قرار دهید تا کاملا غلیظ شود. درنهایت، این شربت را در ظرف شیشه‌ای داخل یخچال نگهداری کنید و در دوران مسمومیت روزی یکی- ‌دو لیوان از رقیق‌شده آن را با آب خنک میل کنید. 

شربت سیب و زرشک و لیمو؛ یکی دیگر از شربت‌های سنتی که می‌تواند باعث کاهش تهوع در دوران مسمومیت شود، شربت سیب و زرشک و لیمو است. برای تهیه این شربت باید 200 گرم آب زرشک را با 200 گرم آب سیب شیرین و 100 گرم آبلیموی تازه ترکیب کنید. این ترکیب را روی حرارت ملایم قرار دهید تا آب اضافی‌اش بخار شود و حدود یک‌سوم آب در ظرف باقی بماند. مخلوط آب باقی‌مانده را می‌توانید بعد از صاف کردن در دوران مسمومیت مصرف کنید تا طول دوره درمان کوتاه‌تر شود. 

دمنوش پونه کوهی و آویشن شیرازی؛ این دمنوش خاصیت ضدعفونی‌کنندگی بسیار خوبی دارد و می‌تواند مقوی معده افراد مبتلا به مسمومیت غذایی باشد. برای تهیه آن باید نصف قاشق غذاخوری از پونه را با نصف قاشق غذاخوری از آویشن و یک قاشق مرباخوری از عسل داخل 5/1 لیوان آب جوش بریزید و آن را مانند چای به مدت 30 دقیقه روی حرارت ملایم یا غیرمستقیم مانند بخار کتری یا سماور دم کنید.

دمنوش مرزنجوش؛ این دمنوش از نوشیدنی‌های سنتی با طبیعت گرم است که برای آرامش معده در دوران مسمومیت، رفع اسهال، افزایش اشتها و کاهش تب بسیار مفید است. برای تهیه آن باید یک قاشق غذاخوری از مرزنجوش را در 2 لیوان آب جوش بریزید و به مدت 30 دقیقه روی حرارت غیرمستقیم مانند بخار کتری یا سماور قرار دهید تا دم بکشد. سپس آن را همراه با مقداری نبات برای فرد بیمار سِرو کنید.

 دکتر غلامرضا کردافشاری
استاد دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی تهران
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو