فواید سهیم کردن بچه‌ها در آشپزخانه و آشپزی
29 تیر 1399 ساعت: 12:4



روانشناسان کودک معتقدند که هنگام آشپزی با کودکان، تخیل، خلاقیت و مسوولیت‌پذیری او رشد می‌کند.

رواشناسان کودک معتقدند که آشپزی فواید بسیاری در فرآیند رشد کودکان دارد. در این مقاله برخی از این فواید را به شما والدین عزیز توضیح خواهیم داد. با ما همراه باشید.

 

بچه‌ها معمولاً عاشق این هستند که کارهای بزرگترها را انجام دهند. به همین دلیل اغلب دیده می‌شود که آن‌ها در بازی‌های کودکانه خویش نقش پدر یا مادر را بازی می‌کنند. آن‌ها دقیقاً کارهایی که والدین در منزل انجام می‌دهند را تقلید می‌کنند. یک از این کارها، آشپزی کردن است. 

 

اگر ما به عنوان والدین متعهد باشیم که آشپزی را با دستورهای غذایی ساده و آسان به کودکان‌مان یاد بدهیم، قطعاً هم به رشد بهینه آن‌ها کمک بزرگی خواهیم کرد و هم اوقات خوب و خوشی را با هم سپری خواهیم نمود. روانشناسان کودک معتقدند که هنگام آشپزی با کودکان، تخیل، خلاقیت و مسوولیت‌پذیری او رشد می‌کند.

 

جایگزینی آشپزخانه‌های اسباب‌بازی برای پخت و پز واقعی تصمیمی خارق‌العاده است که همه والدین باید شهامت گرفتن آن ‌را داشته‌ باشند. به این ترتیب، مشارکت دادن کودکان در کارهای مربوط به آشپزی، آن هم در غالب بازی و سرگرمی، سبب می‌شود تا آن‌ها توانایی‌ها‌ و قابلیت‌های مختلفی را بیاموزند و در خود پرورش دهند که قطعاً برای زندگی روزانه و نیز آینده‌شان بسیار سودمند خواهد بود. 

 

توانایی‌های ارتباطی و زبانی

 

برای اجرای یک دستور غذایی آن هم به روش ترکیبی، لازم است که کودک به‌طور موثر ارتباط برقرار کند و در نظر داشته باشد که چه مواردی را باید دنبال کند. این به کودک کمک می‌کند تا واژگان و مهارت‌های زبانی بسیاری را برای صحبت کردن به‌دست آورد و نیز یاد بگیرد که با دقت گوش دهد و استدلال بیاورد. 

 

علاوه بر این، والدین دو زبانه می‌توانند از فرصت آشپزی با کودکان‌شان استفاده کنند و تلفظ کلمات جدید زبان دوم را در غالب بازی و آشپزی به کودک بیاموزند. 

 

عادات خوب غذایی، یکی از فواید مشارکت دادن کودکان در کارهای مربوط به آشپزی

 

وقتی بچه‌ها در آشپزخانه حضور پیدا کرده و در کارهای مربوط به آماده‌سازی غذا مشارکت می‌کنند، تشویق می‌شوند که غذاهای مختلف را بچشند و به‌طور کلی ارتباط مثبتی با انواع غذاها برقرار ‌سازند. به این ترتیب، تمایل بیشتری پیدا می‌کنند تا رژیم غذایی متنوع و سالمی را دنبال کنند و نیز میوه، سبزی‌جات و فراورده‌های لبنی بیشتری مصرف نمایند. 

 

مهارت خواندن و ریاضی

 

برای اجرای صحیح مراحل دستور پخت یک غذا، لازم است که کودک هم خواندن بلد باشد و هم آنچه می‌خواند را درک کند، بنابراین می‌توان گفت که مهارت خواندن کودک با آشپزی به‌خوبی تقویت می‌شود. با این حال، برای شمارش و اندازه‌گیری مواد غذایی، کودک نیاز دارد که به برخی مفاهیم پایه‌ای علم ریاضی تسلط داشته باشد، بنابراین می‌توان گفت آشپزی به تقویت شمارش و نیز دانش ریاضی کودک کمک می‌کند. 

 

تونایی‌های حسی و ادراکی

 

تهیه غذاهای مختلف با دستور پخت‌های جدید به کودکان کمک می‌کند تا غذاهای جدید را با طعم‌ها، رنگ‌ها و بافت‌های مختلف کشف و تجربه کنند. این موقعیت برای تحریک حسی بچه‌های کوچکتر ایده‌آل است، بنابراین آنها این امکان را خواهند داشت تا بین انواع مواد غذایی، بافت‌های مختلف، طعم‌های موجود و غیره تفاوت قائل شوند.

 

مهارت‌های جسمی-حرکتی

 

یادگیری آشپزی فواید جسمی و فیزیکی نیز به همراه دارد، زیرا این امر مستلزم دست زدن به تعداد زیادی غذا و دانستن نحوه استفاده از ظروف مخصوص آشپزی است. مساله‌ای که در نهایت در توسعه مهارت‌های حرکتی خوب و نیز در هماهنگی چشم با دست تاثیرات مثبتی می‌گذارد.

 

مهارت‌های اجتماعی-عاطفی

 

هنگامی‌که کودک در کنار خانواده، در قالب یک کار گروهی و برای آماده‌سازی یک دستور غذایی فعالیت می‌کند، به‌طور ناخودآگاه یاد می‌گیرد که برای رسیدن به اهداف خویش در زندگی، لازم است که با دیگران همفکری کند و مشارکت داشته باشد. 

 

علاوه بر این، وقتی کودک از کار خود احساس رضایت دارد، کم‌کم توانایی‌های خویش را باور می‌کند، اعتماد به نفسش بالا می‌رود و نسبت به دیگران نیز دید بهتری پیدا می‌کند. به این ترتیب به لحاظ عاطفی و اجتماعی رشد بهتری خواهد داشت.

 

استقلال شخصی، یکی دیگر از مزایای سهیم کردن کودکان در آشپزی

 

حتی اگر به عنوان یک خانواده و در کنار هم برای تهیه غذا فعالیت می‌کنید، باید اطمینان حاصل نمایید که هر یک از اعضاء وظیفه‌ای را برعهده بگیرد و آن را به خوبی به ثمر برساند. 

 

به این ترتیب، کودک با نظارت و کمک شما وظایفش را انجام می‌دهد، کم‌کم به محیط آشپزخانه خو می‌گیرد و می‌آموزد که در این محیط دلچسب، راحت و آسوده باشد و تحت حمایت و تشویق شما، مسوولیت‌پذیر و مستقل شود.

 

بنابراین، دست دست نکنید! دل به دریا بزنید و دلبندان‌تان را در آشپزی سهیم کنید. با آماده‌سازی دستورهای پخت و پز ساده، آشپزی را در کنار آن‌ها تجربه نمایید و اوقاتی دلنشین و به یادماندنی را برایشان بسازید. 

 

ترجمه: عفت عباسیان

منبع: etreparents.com

 بهترین مهارت‌هایی که باید در دوران تعطیلی مدارس به فرزندتان بیاموزید

برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو