10 باور درست و غلط درباره سلولیت
25 تیر 1399 ساعت: 13:4



سلولیت یکی از ناراحتی‌های شایع پوستی است که به دلیل تجمع ناهماهنگ چربی‌‌ها زیر لایه سطحی پوست ایجاد می‌شود. در مورد سلولیت باورهای مختلفی مانند زمینه چاقی فرد، نوع تغذیه و... وجود دارد که بهتر است درست یا غلط بودن آنها را بشناسیم.

باور اول: با رژیم لاغری، سلولیت برطرف می‌شود

 

غلط است. برطرف‌شدن سلولیت معمولا مشکل است و صرفا با چند کیلوگرم کاهش وزن، چربی‌های جمع شده زیرپوست از بین نمی‌روند. برای بهبود این مشکل مجموعه اقدامات درمانی مانند تغذیه صحیح، ورزش، ماساژ و... باید رعایت گردد. در واقع باید صبور بود و تنها به مدتی رژیم لاغری بسنده نکرد.

 

باور دوم: سلولیت فقط خانم‌های چاق را درگیر می‌کند

 

غلط است. سلولیت مشکل شایع اکثر خانم‌‌هاست و حتی در بعضی خانم‌های لاغر به شکل جدی وجود دارد. این مشکل در مردان به ندرت دیده می‌شود و به نظر می‌رسد هورمون‌های زنانه در ایجاد آن نقش نقش دارند.

 

باور سوم: کرم‌های ضدسلولیت باعث رفع کامل توده‌ها می‌شوند


غلط است. سلول‌های چربی به‌طرز معجزه‌آسا تحلیل نمی‌روند. بعضی از کرم‌های ضدسلولیت حاوی کافئین هستند که پس از آزادشدن ترکیبات در خون، تاثیر موقتی در کاهش چربی‌ها دارند اما به‌تدریج دوباره چربی جایگزین می‌شود. انجام فعالیت ورزشی و اصلاح عادات غذایی برای مقابله با این مشکل ضروری است.

 

باور چهارم: امکان تشخیص سلولیت از طریق سونوگرافی وجود دارد

 

درست است. سونوگرافی یکی از روش‌های دقیق برای بررسی سلولیت است که امکان تصویربرداری از بافت‌‌های چربی را دارد. البته در اکثر موارد، توده‌‌های چربی سلولیت به‌خوبی توسط متخصص پوست قابل تشخیص است.

 

باور پنجم: اختلال جریان خون و سلولیت باهم مرتبط هستند


درست است. اختلال در عملکرد عروق خونی و لنفاوی مانع از دفع مواد زائد بدن می‌شود و خون و مایع لنفی در اندام‌های تحتانی جمع می‌‌شوند. در نتیجه احتمال بروز توده‌های چربی و بافت ناهماهنگ پوست وجود دارد.

 

باور ششم: سلولیت انواع مختلفی دارد

 

درست است. سلولیت در سه حالت بروز پیدا می‌‌کند. در حالت اولیه، توده‌‌ها نرم و بدون درد هستند و به‌راحتی دیده نمی‌شوند. سپس توده‌‌ها ظاهری شبیه پوست پرتقال پیدا می‌کنند و واضح هستند. سلولیت در مرحله نهایی یا فیبروز، هنگام لمس دردناک است و معمولا نازیبا می‌‌شود.

 

باور هفتم: دوش آب سرد روی ران‌ها و باسن در پیشگیری از سلولیت موثر است

 

درست است. آب سرد به بهبود جریان خون کمک می‌کند و به همین دلیل برای مقابله با سلولیت توصیه می‌‌شود. البته بهتر است این کار هر روز انجام شود و فشار آب از قوزک به سمت کمر باشد. سپس پوست با روغن چربی‌‌سوز ماساژ داده شود.

 

باور هشتم: دوچرخه‌سواری به کاهش سلولیت کمک می‌کند


درست است. همه تمرینات ورزشی که باسن و پاها را به تحرک وامی‌دارند برای مقابله با توده‌های سلولیت مفید هستند. دوچرخه‌سواری موجب تحریک جریان خون و لنف‌ها می‌شود و سوخت‌وساز انرژی سلول‌های چربی را تسهیل می‌کند. البته پیاده‌روی و شنا نیز تاثیر بسیار خوبی دارند.

 

باور نهم: تغذیه در بروز سلولیت نقش دارد


درست است. هرچه مصرف چربی در برنامه غذایی بیشتر باشد، مقدار بیشتری چربی در سلول‌ها جمع می‌شود که عامل بروز سلولیت هستند. علاوه بر کاهش چربی‌ها، بهتر است میوه‌ها و سبزیجات، غلات سبوس‌دار، آب، پروتئین‌ها و لبنیات حتما در برنامه روزانه گنجانده شود.

 

باور دهم: سلولیت در دوران یائسگی تشدید می‌شود


درست است. تغییر سطح هورمون‌ها در سنین حدود 50 سالگی زمینه‌ساز افزایش وزن و تشدید بروز سلولیت است. البته اختلال عروق لنفاوی و بی‌تحرکی در این سنین نیز تاثیرگذار هستند.

 

ترجمه: مریم‌سادات کاظمی

منبع:Top Santé.fr

برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو