صبح ناشتا سرکه سیب بخوریم یا نه؟!
25 تیر 1399 ساعت: 08:4



سرکه سیب، یکی از محصولاتی است که در سال‌های اخیر مورد توجه بسیاری از مردم جهان قرار گرفته و به شکل‌گیری سوالات مختلفی هم دامن زده است. یکی از مهم‌ترین سوالات درباره سرکه سیب، این است که آیا می‌توان صبح ناشتا از سرکه سیب استفاده کرد؟ بیشتر افرادی که به این ایده تمایل دارند، مصرف ناشتای سرکه سیب را با هدف کاهش وزن و پاکسازی بدن انجام می‌دهند اما آیا چنین کاری واقعا با کمک سرکه سیب امکان‌پذیر است؟

امروزه در فضای آنلاین با مطالب بی‌شماری مواجه می‌شویم که ادعا می‌کنند راهکار کاهش وزن سریع و پاکسازی بدن را در اختیار دارند. با این‌حال، بسیاری از آنها بی‌اساس و بی‌اثر هستند. مصرف سرکه سیب در ساعات صبح با معده خالی، یکی از کارهایی است که بعضی‌ها ادعا می‌کنند با کاهش وزن، کاهش گرسنگی و دفع سموم بدن همراه می‌شود. اگرچه تحقیقات محدودی نشان می‌دهند که سرکه می‌تواند برای کنترل میزان گرسنگی و ترکیب بدنی (body composition) موثر باشد اما نتایج این تحقیقات از قطعیت بسیار دورند. به‌علاوه، بیشتر این تحقیقات هنوز در مرحله آزمایشات حیوانی قرار دارند و به مرحله بررسی روی نمونه‌های انسانی نرسیده‌اند. 

 

تعداد کمی از مطالعات انسانی هم نشان داده‌اند که مصرف سرکه سیب می‌تواند به سرکوب اشتها کمک کند و اثرگذاری مفیدی هم برای کاهش وزن داشته باشد. این اثرگذاری به اسیداستیک موجود در سرکه سیب برمی‌گردد و به‌گفته محققان می‌تواند اثرات سرکوب‌کننده‌ای برای گرسنگی و اشتها به همراه بیاورد. 

 

با این‌حال، اشاره به این نکته بسیار مهم است که هنوز هیچ گونه تحقیقات انسانی دارای کیفیت بالا در این زمینه انجام نشده‌اند. درحالی که سرکه سیب می‌تواند تا حدود کمی بر گرسنگی اثر بگذارد اما بعید است که مصرف سرکه سیب دارای اثرگذاری خاصی بر اندازه دور کمر باشد، مگر این‌که با افزایش قابل توجه فعالیت بدنی و اصلاح کامل رژیم غذایی همراه شود. 

 

علاوه بر این‌ها، مصرف سرکه سیب می‌تواند باعث بروز عوارض جانبی مانند فرسایش دندان‌ها و حالت تهوع شود. از این‌ها گذشته، هیچ گونه مدرک علمی واضحی وجود ندارد که دفع سموم بدن به‌واسطه مصرف سرکه سیب را نشان بدهد. بدن انسان دارای سیستم ویژه‌ای برای سم‌زدایی است و این سیستم اساسا برای عملکرد بهینه به هیچ عنصر بیرونی و مکملی نیاز ندارد. 

 

در پایان باید تاکید کنیم که تاکنون هیچ مدرک علمی‌ای نشان نداده است که مصرف سرکه سیب در ساعات صبح با معده خالی دارای اثربخشی بیشتری نسبت به مصرف این سرکه در دیگر ساعات شبانه‌روز باشد. با توجه به این توضیحات، اگرچه بعید است که مصرف سرکه سیب در ساعات صبح بتواند اثرگذاری خاصی در راستای کاهش وزن داشته باشد اما این کار برای بیشتر افراد مشکلی هم به‌دنبال نخواهد داشت. البته اگر به مصرف سرکه سیب در ساعات صبح اصرار دارید، باید 1 تا 2 قاشق غذاخوری از سرکه سیب را در آب رقیق کنید و پس از مصرف این سرکه نیز حتما بلافاصله دهان را با آب بشویید تا مانع از فرسایش دندان‌ها شوید. 

 

ترجمه: ندا احمدلو

منبع: Health Line

 آیا سرکه سیب لاغر می‌کند؟ 

بهترین سبزی‌های تابستانی برای تقویت سیستم ایمنی در برابر کووید-۱۹​​​
در این روزهای کرونایی، شاتوت بخورید!​​​
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو