پاسخ به پرسش‌های رایج درباره کرونا
5 فروردین 1399 ساعت: 16:1



شیوع ویروس کرونا باعث نگرانی مردم و پرسش‌های زیادی شده است. در این مطلب به رایج‌ترین این پرسش‌ها پاسخ می‌دهیم.
اگر علائم کرونا داریم، بالاخره ایبوپروفن بخوریم یا نخوریم؟

این روزها، تردید و بحث بالا گرفته است که برای تسکین علائم کووید‌ـ‌۱۹ ایبوپروفن بخوریم یا نه، به‌خصوص که سازمان بهداشت جهانی هم در این مورد تغییر موضع داده است. سازمان بهداشت جهانی ابتدا به مردم توصیه کرد از مصرف ایبوپروفن برای تسکین علائم کرونا بپرهیزند، اما در ۱۹ مارس (۲۹ اسفند‌ماه) اعلام کرد پرهیز از ایبوپروفن لازم نیست.!!!

سردرگمی زمانی شروع شد که وزیر بهداشت فرانسه در توییتر نوشت مصرف داروهای ضد‌التهاب مانند ایبوپروفن و کورتیزون می‌تواند عفونت کووید‌ـ‌۱۹ را تشدید کند. او توصیه کرد برای تسکین تب ناشی از این بیماری، بهتر است استامینوفن (پاراستامول) مصرف شود.

در حال حاضر، سازمان خدمات سلامت ملی بریتانیا (NHS) توصیه می‌کند برای تسکین علائم کووید‌ـ‌۱۹، فقط استامینوفن مصرف شود، با این‌که خود تایید می‌کند شواهد مستدلی وجود ندارد که ثابت کند ایبوپروفن علائم را تشدید می‌کند.

اما بهتر است در صورت امکان، از مصرف ایبوپروفن پرهیز کرد‌ــ به‌خصوص کسانی که بیماری‌های دیگری نیز دارند.

اما توجه به این نکته لازم است که به‌هر‌حال ایبوپروفن و داروهای ضد‌التهاب می‌توانند زخم معده و مشکل گوارشی ایجاد کنند و شاید برای افرادی که آسم، بیماری قلبی و مشکلات کبد و کلیه دارند و همین‌طور افراد بالای ۶۵ سال و کسانی که بیش از میزان عادی نوشیدنی‌های الکلی مصرف می‌کنند، مناسب نباشند. این داروها برای افراد مبتلا به فشار خون بالا و زنانی که قصد بارداری دارند یا باردارند نباید تجویز شود.

شاید بهتر باشد برای کاهش درد و تب، از استامینوفن استفاده شود. هرچند یک ساعت طول می‌کشد تا این دارو اثر کند، برای زنان باردار و شیرده‌ بی‌خطر است و فرقی نمی‌کند با غذا یا بی‌غذا مصرف شود. البته افرادی که مشکلات کبد و کلیه دارند باید مراقب باشند و ابتدا، با پزشک مشورت کنند.

میزان مجاز مصرف استامینوفن برای بزرگسالان، یک یا دو قرص ۵۰۰ میلی‌گرمی در هر شش ساعت است. در صورت مصرف شربت استامینوفن برای کودکان، میزان آن بستگی به سن کودک دارد، اما باز هم روزانه چهار نوبت بیشتر استفاده نشود و بین هر نوبت شش ساعت فاصله باشد

آیا ویروس کرونا مسری‌تر از آنفلوانزا و سرماخوردگی است؟


هنوز برای مقایسهٔ قطعی خیلی زود است اما می‌دانیم که هر دو ویروس بسیار واگیر‌دار هستند.

به طور میانگین هر فرد مبتلا به ویروس کرونا دو تا سه نفر دیگر را هم آلوده می‌کند، در‌حالی‌که ویروس سرما‌خوردگی و آنفلو‌انزا معمولاً به طور میانگین فقط به یک نفر دیگر انتقال پیدا می‌کند.
-
- البته افراد مبتلا به سرما‌خوردگی و آنفلو‌انزا به سرعت بیشتری بیماری را انتقال می‌دهند، پس می‌‌توان گفت هر دو ویروس به راحتی گسترش پیدا می‌کند.

آیا ویروس کرونا از طریق حیات‌وحش هم منتقل می‌شود؟

تا جایی که می‌دانیم شروع وشیوع اولیهٔ این ویروس در چین از منشا‌ء جانوری بوده است.

اولین موارد این بیماری در بازار محصولات دریایی در جنوب چین دیده شده است، جایی که جانوران وحشی از جمله پرندگان و خفاش و مار در آن به فروش می‌رسند.

هر‌چند جانور، میزبانی که بیماری را به انسان انتقال داده، کاملا شناسائی نشده است. اکنون ما در مرحلهٔ دیگری از واگیری و سرایت بیماری هستیم، با مواردی از انتقال فرد به فرد که خطری جدی است.

آیا ویروس کرونا با لمس سطوحی مثل دستگیره‌ در‌ها هم منتقل می‌شود و ویروس بر چنین سطوحی چقدر باقی می‌ماند؟

اگر فرد مبتلا به ویروس کرونا روی دستش سرفه کند و سپس چیزی را لمس کند، آن سطح آلوده می‌شود. دستگیرهٔ درها مثال خوبی از سطوحی است که این خطر را دارند.
-
- هنوز به درستی نمی‌دانیم چه مدت زمانی ویروس کرونا می‌تواند بر چنین سطوحی زنده بماند. کارشناسان گمان دارند که فقط چند ساعت است و نه چند روز، اما بهترین کار این است که دست‌های خود را به طور مرتب بشویید تا خطر ابتلا و گسترش ویروس را کاهش دهید.

آیا آب ‌و ‌هوا و دما بر انتقال ویروس کرونا اثر دارد؟

هنوز خیلی چیزها در مورد این ویروس نمی‌دانیم. هنوز روشن نیست که تغییر دمای فصلی بر میزان همه‌گیری آن چه تاثیری دارد.

بعضی ویروس‌های دیگر مانند ویروس سرما‌خوردگی، شیوع فصلی دارند و در ماه‌های سرد سال بیشترند. پژوهشی نشان می‌دهد که نشانگان تنفسی خاور‌میانه (مِرس)؛ ویروس دیگری از خانوادهٔ ویروس کرونا، تحت تاثیر شرایط آب‌و‌هوایی است و در ماه‌های گرم‌تر سال شیوع بیشتری دارد.

آیا ممکن است با خوردن غذایی که فرد مبتلا به این بیماری تهیه کرده است؛ دچار بیماری شوید؟

اگر مراحل و شیوهٔ تهیه‌ غذا بهداشتی نباشد، فرد مبتلا به ویروس کرونا ممکن است این بیماری را به دیگری منتقل کند. ویروس کرونا با ذراتی که بر اثر سرفه روی دست‌ها می‌ماند، منتشر می‌شود. شستن دست‌ها پیش از لمس و خوردن غذا توصیهٔ همگانی خوبی ‌ است تا جلوی گسترش میکروب‌ها گرفته شود

منبع: یورونیوز
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو