تاثیر پروبیوتیک‌ها بر سلامت روان
22 تیر 1399 ساعت: 09:4



70 درصد سلول‌های ایمنی بدن در روده‌ها جای دارند که میکروبیوم‌ها یا فلور روده‌ای نامیده می‌شوند. این باکتری‌های مفید در مقابل عوامل بیماری‌زا نقش محافظتی داشته و می‌توانند زمینه ابتلا به بیماری‌های مزمن و التهابات را کاهش دهند. البته محققان به‌تازگی ارتباط پروبیوتیک‌ها با سلامت روان را نیز تایید کرده‌اند.

محققان دانشکده پزشکی برایتون انگلستان به‌تازگی مطالعاتی در مورد ارتباط مغز با روده‌ها انجام دادند و دریافتند که میکروبیوم ها می‌توانند بر سلامت روان تاثیر بگذارند. در واقع، مصرف پری‌بیوتیک‌ها (فیبرهای لازم برای تغذیه پروبیوتیک‌ها مانند غلات و قارچ) در کنار فرآورده‌های سرشار از پروبیوتیک‌ها تاثیر مثبتی در مقابله با افسردگی دارد.

 

محققان در این زمینه، مطالعات مربوط به 71 پژوهش که طی سال‌های 2003 تا 2019 در مورد تاثیر پری‌بیوتیک‌ها و پروبیوتیک‌ها در مبتلایان به افسردگی و اختلالات اضطرابی صورت گرفته ‌بود را ارزیابی کردند. نتایج حاکی از آن بود زمانی که پروبیوتیک‌ها در رژیم غذایی گنجانده شود، علائم افسردگی و اختلالات اضطرابی بهبود پیدا کرده و یا به‌طرز قابل توجهی کاهش پیدا می کند. البته این تاثیر در مورد مصرف پری‌بیوتیک‌ها به تنهایی تایید نشد اما پروبیوتیک‌ها به تنهایی یا همراه با مصرف پری‌بیوتیک‌ها چنین تاثیری دارند. 

 

پروبیوتیک‌ها از چند جنبه بر افسردگی و اختلالات افسردگی تاثیر می‌گذارند. این ترکیبات مانع از ترشح زیاد سیتوکین‌های التهابی که عامل بروز التهابات در بدن هستند، می‌شوند. علاوه بر این، عملکرد تریپتوفان؛ یکی از پیش‌ نیازهای سروتونین را تقویت می‌کنند. سوتونین به عنوان هورمون خوش‌خلقی شناخته می‌شود و زمانی که به اندازه کافی در بدن تولید شود، باعث بهبود کیفیت خواب و مقابله با اختلالات افسردگی خواهد بود. همچنین، عوارض ناشی از تغییرات خلقی مانند سندروم روده تحریک‌پذیر را نیز بهبود می‌بخشد.  

 

منابع پروبیوتیک‌ها 


خوراکی‌های تخمیرشده مانند پنیر، ماست، کفیرو فرآورده‌های سویا حاوی پروبیوتیک‌ها هستند که توصیه می‌شود حتما در رژیم غذایی جای گیرند. البته جالب است بدانید سبزیجاتی که در آب و نمک نگهداری می‌شوند و "شور" نام دارند نیز به دلیل فرایند تخمیری که تحمل می‌کنند، حاوی ترکیبات پروبیوتیک‌ هستند. البته به دلیل مقدار نمک فراوان نباید در مصرف آنها افراط کرد. پری‌بیوتیک‌ها نیز که مصرف آنها برای رشد و تکثیر فلور روده‌ای ضروری است، در بسیاری از میوه‌ها و سبزیجات به‌خصوص انواع سرشار از فیبر مانند موز، کنگرفرنگی، پیاز، سویا و غلات سبوس‌دار وجود دارد. البته، امروزه انواع مکمل‌های غذایی حاوی پری‌بیوتیک و پروبیوتیک نیز در داروخانه‌ها به فروش می‌رسد.

 

ترجمه: مریم سادات کاظمی

منبع: lanutrition.fr

 خوردن بلوچیز در دوران بارداری ممنوع!

آیا شیرموز می‌تواند میان وعده ‌مناسبی در دوران کرونا باشد؟​​​
مصرف چه میزان لبنیات در دوران کرونا برای شما لازم است؟​​​
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو