بهترین سبزی‌های تابستانی برای تقویت سیستم ایمنی در برابر کووید-۱۹
22 تیر 1399 ساعت: 09:4



این روزها که دوباره با شیوع بالای ابتلا به کووید-19 و مرگ‌ومیر ناشی از آن در کشور مواجه هستیم، ضرورت تقویت هرچه بیشتر سیستم ایمنی بیش از پیش مطرح می‌شود. یکی از راه‌های تقویت سیستم ایمنی بدن، مصرف فراوان سبزی‌ها و صیفی‌های فصل است. اگر شما در هر فصلی، سبزی‌ها و صیفی‌های همان فصل را به‌صورت روزانه در برنامه غذایی روزانه داشته باشید، می‌توانید تا حدقابل‌توجهی به تقویت سیستم ایمنی بدن تان کمک کنید.

سبزی‌ها و صیفی‌های تابستانی می‌توانند در انواع سالادهای تابستانی، سوپ‌ها، کوکوها و کتلت‌ها مورد استفاده قرار بگیرند. مغذی‌ترین انواع سبزی‌ها و صیفی‌های تابستانی که مصرف‌شان به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک زیادی می‌کند، شامل موارد زیر هستند. 

 

1. هویج 


هرچند که هویج در بیشتر فصل‌های سال یافتنی است اما فصل اصلی رویش این صیفی مغذی تابستان است. هویج حجم بالایی از بتاکاروتن به‌عنوان پیش‌ساز ویتامین A را به بدن می‌رساند. بتاکاروتن هویج به‌عنوان یک آنتی‌اکسیدان بسیار قوی، در صورت پخته شدن هویج، چند برابر می‌شود و می‌تواند نقشی کلیدی در تقویت سیستم ایمنی بدن ایفا کند. بنابراین، هویج خام یا بخارپز می‌تواند در کنار بشقاب غذا یا سالاد روزانه جای بگیرد. 

 

2. کلم بروکلی 


کلم بروکلی دارای مقادیر قابل‌توجهی از ویتامین C، کلسیم، فولات، فیبر و ویتامین A است. مصرف حداقل هفته‌ای 2 تا 3 مرتبه از آن به‌صورت خام یا بخارپز، تا حد زیادی به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند. 

 

3. کدو سبز 


کدو سبز از دیگر منابع غذایی مطلوب برای دریافت ویتامین A است و مصرف آن به‌صورت روزانه می‌تواند حجم قابل‌قبولی از فولات و پتاسیم را به بدن برساند. شما می‌توانید کدو سبز را به‌صورت خام در ماست رنده کنید یا در انواع سالادها از آن کمک بگیرید. کدو سبز پخته و پوره‌شده هم می‌تواند در انواع سس‌های سالاد، کوکوها و سوپ‌ها مورد استفاده قرار بگیرد. استفاده منظم از کدو سبز در فصل تابستان باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. 

 

4. نخود فرنگی 


نخود فرنگی هم طعم دلپذیری دارد و هم منبع خوبی برای دریافت آنتی‌اکسیدان‌های مختلف است. این سبزی خوش‌مزه در فصل تابستان به‌وفور یافت می‌شود و شما می‌توانید برای تقویت سیستم ایمنی بدن، آن را بخارپز کنید و در کنار انواع سالادها یا غذاهای ساندویچی از نخود فرنگی بخارپز استفاده کنید. ضمن این‌که در فصل تابستان می‌توانید با تهیه دمی نخود فرنگی (برنج کته، نخود فرنگی و شوید) به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کنید. دمی نخود فرنگی می‌تواند در کنار انواع سالادهای تازه سِرو شود تا کمک بیشتری به سیستم ایمنی بدن کند. 

 

5. اسفناج 


اسفناج جزو سبزی‌های تابستانی سرشار از ویتامین C، فیبر غذایی، کلسیم، فولات و آهن گیاهی است. شما می‌توانید در فصل تابستان با مصرف حداقل 2 بار در هفته از اسفناج، کمک زیادی به تقویت سیستم ایمنی بدن بکنید. اسفناج را می‌توان در انواع سالادها، دیپ‌ها (مانند بورانی اسفناج) و املت‌ها استفاده کرد.

 

ترجمه: ندا احمدلو

منبع:Canadian Living
اَبَرمیوه‌های تابستانی برای مبارزه با کرونا​​​
در این روزهای کرونایی، شاتوت بخورید!​​​
در تابستان کرونایی، کلم بروکلی بخورید!​​​
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو