عینک آفتابی برای بچه‌ها
21 تیر 1399 ساعت: 18:4



مدتی است که فصل تابستان شروع شده بنابراین، لازم است برای معضل اشعه‌های فرابنفش خورشید چاره‌ای بیندیشید. این اشعه‌ها در تماس با پوست و چشم‌ها بسیار آسیب‌زننده و مضر هستند خصوصا زمانی که پای بچه‌ها درمیان باشد. به همین دلیل توصیه می‌شود جهت محافظت از چشم‌های فرزندتان حتما برایش عینک آفتابی تهیه کنید.
چشم‌های بچه‌ها در مقابل اشعه‌های خورشید بسیار حساس هستند و در اغلب موارد به خوبی محافظت نمی‌شوند. به همین دلیل همان‌طور که مراقبت از پوست آنها مهم است، لازم است با انتخاب عینک آفتابی مناسب، از چشم‌های آنها نیز مراقبت به عمل آید. بدون شک بچه‌ها چشمان حساسی دارند. در سنین 10 تا 12 سالگی، عدسی چشم که وظیفه مراقبت از شبکیه را در برابر اشعه‌های خورشید برعهده دارد، وظیفه خود را به‌طور کامل انجام نمی‌دهد.

درحقیقت در این سنین، عدسی چشم بچه به شکلی است که تا 7 برابر اشعه‌های خورشید را بیشتر از عدسی چشم یک فرد بالغ عبور می‌دهد.اگر کرم ضدآفتاب همواره برای محافظت از پوست بچه‌ها استفاده می‌شود، عینک آفتابی نیز برای محافظت از چشم آنها اجتناب‌ناپذیر است. به همین دلیل متخصصان چشم به والدین توصیه می‌کنند از سنین پایین بچه‌ها را عادت دهند تا عینک آفتابی بزنند چون با این کار آنها در بزرگسالی به بیماری‌ها و مشکلات چشمی دچار نخواهند شد. فراموش نکنید عینکی که برای فرزندتان انتخاب می‌کنید باید راحت باشد، در غیراین صورت وی از آن استفاده نمی‌کند و عملا عینک را در گوشه‌ای رها خواهد کرد. 

عینک آفتابی مناسب بچه‌ها


از آنجا که شبکیه چشم بچه‌ها حساس است، لازم است آنها از همان سنین پایین به استفاده از عینک آفتابی عادت کنند. با این حال، بسیاری از والدین به این موضوع اهمیت نمی‌دهند. در حالی که بچه‌ها حدودا تا سن 12 سالگی نسبت به اشعه‌های فرابنفش خورشید بسیار حساسند. در فصل تابستان، آنها مدام در معرض این اشعه‌های مضر هستند، خصوصا‌ زمانی‌که کنار دریا، در ماسه‌ها یا در طبیعت بازی می‌کنند.

اشعه‌های آفتاب مانند پوست به‌طور بالقوه به چشم‌های بچه‌ها نیز آسیب می‌رسانند. چشمی که در اثر تابش آفتاب دچار سوختگی شده ‌باشد، قطعا در بلندمدت آسیب‌ جدی خواهد دید. فراموش نکنید هنگام انتخاب عینک آفتابی برای دلبندتان، حتما نظر و سلیقه او را نیز جویا شوید و مهم‌تر اینکه هنگام امتحان عینک، حتما دقت کنید روی بینی قرار بگیرد و در عین حال او را آزار ندهد. 

برای فرزندتان عینک آفتابی ایده‌آل انتخاب کنید


برای انتخاب بهترین عینک آفتابی برای بچه‌ها، توجه به نکات زیر حائزاهمیت است:

1. فریم عینک: عینک‌های آفتابی طراحی‌شده برای کودکان معمولا بسیار راحت هستند. با این حال باید پذیرفت بعضی مدل‌ها بهتر از بقیه است. اگر می‌خواهید  یک مدل عینک ایده‌آل برای دلبندتان انتخاب کنید، لازم است به فریم مناسب سن و سال فرزندتان دقت نمایید. علاوه بر این، فریمی که برای فرزندتان انتخاب می‌کنید باید با اجزای صورت او هماهنگی داشته باشد و نیز اندازه شیشه آن به شکلی باشد که او دیگر نتواند فضای بالا یا پایین را بدون عینک ببیند.

بهتر است برای کودکان صفر تا پنج ساله فریم پلاستیکی انتخاب کنید. پلاستیک ضدحساسیت است و از آنجا که وزن ناچیزی دارد، به خوبی روی بینی کودک قرار می‌گیرد. علاوه براین، تغییر شکل نمی‌دهد و نمی‌شکند.

فریم عینک برای کودکان 5 تا 10 ساله باید محکم، قابل استفاده و البته زیبا باشد. در این سنین جنس فریم عینک واقعا اهمیت زیادی ندارد چون مدل‌های بسیاری در بازار موجود است که دست شما را برای انتخاب باز می‌گذارد.

2. شیشه‌های عینک: برای محافظت از چشم‌های بچه‌ها، شیشه‌های عینک آفتابی باید به گونه‌ای باشند که اشعه‌های ماورای‌بنفش خورشید را کاملا مهار کنند. هنگام انتخاب عینک به شاخص محافظت شیشه که روی دسته عینک یا روی شیشه آن حک شده ‌است، دقت کنید. این شاخص معمولا بین 0 تا 4 است. به خاطر داشته باشید برای کودکتان هیچ‌گاه عینکی که شاخصی کمتر از عدد 4 داشته باشد، نخرید. شیشه‌هایی که نسبت به خراشیدگی مقاوم هستند، در عوض مطمئن نیستند و تاثیر چندانی ندارند. اگر خراشی بر سطح شیشه‌های عینک فرزندتان آشکار شد، به سرعت آنها را تعویض کنید چون این احتمال وجود دارد که بر بینایی و دید فرزندتان تاثیر منفی بگذارد. 

3. امنیت: استحکام فریم‌ و شیشه‌های عینک آفتابی مساوی است با امنیت آن و دقیقا به همین دلیل هیچ‌گاه روی قیمت عینک با فروشنده چانه نزنید و در یک کلام هنگام خرید عینک آفتابی، حداقل برای دلبندتان، دست و دل باز باشید. 

توصیه‌هایی برای آشنا کردن و انس دادن بچه‌ها با عینک آفتابی 


اگر مشاهده کردید فرزندتان به سختی با عینک آفتابی ارتباط برقرار می‌کند، به توصیه‌های زیر توجه کنید:

 از خود شروع کنید و خودتان نیز عینک آفتابی بزنید. فراموش نکنید که بچه‌ها عاشق تقلید از بزرگ‌ترها هستند!

 به فرزندتان در عمل، فرق بین زمانی‌ که عینک دارد را با وقتی ‌که عینک ندارد، نشان دهید. به این ترتیب او به خوبی درک می‌کند که هنگام زدن عینک چقدر راحت است.

 اگر فرزندتان دلش می‌خواهد داخل منزل عینک بزند، به او بفهمانید که عینک اسباب‌بازی نیست و سپس در ادامه به او نشان دهید چگونه می‌تواند از عینکش مراقبت کند. 

 حتما عینک بچه‌هایی که با زدن آن مخالفت می‌کنند را بازبینی کنید چون این احتمال می‌رود که فریم عینک راحت نباشد.

در پایان به یاد داشته باشید که امروزه در بازار عینک‌های آفتابی، مدل‌ها و جنس‌های متفاوتی یافت می‌شود اما مهم این است که عینک انتخابی شما با اجزای صورت فرزندتان هماهنگی داشته باشد و نیز احیانا در پی تصادف به کودک صدمه‌ای وارد نکند.

 ترجمه: عفت عباسیان
    
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو