در این روزهای کرونایی، شاتوت بخورید!
21 تیر 1399 ساعت: 09:4



شاتوت؛ میوه خوشمزه تابستانی که بومی آسیای مرکزی است، امروزه در مناطق مختلف دنیا کشت می‌شود و فواید متعدد آن بر سلامت کاملا تایید شده ‌است. علاوه بر آنتی‌اکسیدان‌های فراوان، شاتوت سرشار از فیبرها، ویتامین‌ها و منیزیم است و البته در این روزهای شیوع بیماری کروناویروس عادت به مصرف آن موجب تقویت بدن می شود.

همان طور که می دانید، آنتی‌اکسیدان‌ها ترکیبات موثر در مقابله با آسیب‌های ناشی از رادیکال‌‌های آزاد هستند. شاتوت یکی از بهترین منابع آنتی‌اکسیدانی به‌خصوص رسوراترول از گروه پلی‌فنول‌هاست. نتایج مطالعات مرکز سلامت دانشگاه تگزاس نشان می‌دهد که رسوراترول تاثیرهای مثبتی بر سن و طول عمر دارد. فلاونوئیدهای شاتوت نیز به تقویت عروق خونی کمک می‌کند و برای سلامت سیستم قلبی عروقی و بیماری‌های مرتبط با آن مانند واریس مفید است. در کنار این تاثیرهای مثبت بر جریان خون، شاتوت به دلیل مقدار فراوان آهن برای مبتلایان به کم‌خونی نیز توصیه می‌شود. البته فواید مهم دیگری نیز عادت به مصرف شاتوت برای بدن دارد که عبارتند از:

 

تقویت سیستم ایمنی


یکی دیگر از ترکیبات خاص شاتوت، آلکالوئیدها هستند که ماکروفاژها را فعال می‌کند. ماکروفاژها گلبول‌های سفیدی هستند که عملکرد سیستم ایمنی بدن را در برابر عوامل بیماری‌زا تقویت می‌کنند. البته به‌طور کلی، انواع آنتی‌اکسیدان‌ها در این میوه در بهبود قدرت دفاعی بدن موثر هستند.

 

یک ضدالتهاب طبیعی


شاتوت میوه ای ست که خواص ضدالتهابی آن کاملا تایید شده ‌است. به‌طوری که می‌تواند در بهبود التهاب دهان و گلو مانند فارنژیت و آنژین نقش داشته باشد. این میوه برای افرادی که از آفت و التهاب لثه رنج می‌برند، توصیه می‌شود. البته در بهبود بیماری‌های ناشی از التهاب مانند آرتریت نیز موثر است. 

 

منبع غنی ویتامین‌ها


گرچه همه میوه‌ها حاوی ویتامین هستند اما بعضی از آنها مانند شاتوت منابع غنی محسوب می‌شوند. شاتوت به‌خصوص سرشار از ویتامین‌های C وE است که خوردن یک فنجان بزرگ آن می‌تواند نیمی از نیاز روزانه بدن را تامین کند. البته این ویتامین‌ها در محافظت از بدن در برابر عوامل بیماری‌زا نیز نقش دارند زیرا سیستم ایمنی را تقویت می‌کنند. 

 

بهبود عملکرد سیستم گوارش


از مقدار فراوان فیبرهای شاتوت که به بهبود عملکرد سیستم گوارش و دفع مواد زائد کمک می‌کند نباید غافل شد. 70 درصد فیبرهای حل‌شدنی و 30 درصد فیبرهای حل‌نشدنی این میوه موجب فعالیت طبیعی روده‌ها می‌شود. به علاوه، خواص دیورتیک آن نیز در پیشگیری از عفونت‌های ادراری نقش دارد.

 

ترجمه: مریم سادات کاظمی

منبع:TherapeuteMagazine.fr

 در تابستان کرونایی، کلم بروکلی بخورید!

ترفندهای تقویت ایمنی بدن در روزهای کرونایی​​​
این خوراکی‌ها را کنار هم نگهداری نکنید!​​​
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو