آشنایی با خطرات پنهانی که سلامت و جان کودکان را تهدید می‌کنند
20 تیر 1399 ساعت: 15:4



بسیاری از والدین واقعا درباره خطراتی که جان کودکان را تهدید می‌کنند، آگاهی زیادی ندارند. آشنا شدن با این خطرات می‌تواند به والدین در برداشتن گام‌های ساده اما مهم برای محافظت از کودکان کمک کند. 

با توجه به این‌که حوادث رانندگی به‌عنوان عامل اصلی مرگ‌ومیر در میان کودکان شناخته شده است، تعجب‌آور نیست که متخصصان اطفال اغلب بر آموزش والدین درباره استفاده مناسب از صندلی اتومبیل‌ها و ترغیب کودکان به استفاده از کلاه‌های ایمنی و دیگر وسایل ایمنی تاکید می‌کنند. 

 

پله‌برقی

 

بیشتر پدرها و مادرها بدون نگرانی در فضاهای همگانی به کودکان اجازه می‌دهند که سوار پله‌برقی شوند. اما آمارهای بین‌المللی نشان می‌دهند که خطر آسیب‌دیدگی کودکان در اثر سقوط از پله‌برقی را نباید نادیده گرفت. مثلا طبق گزارش «کمیسیون ایمنی کالاهای مصرفی» (CPSC) در کشوری مانند ایالات متحده آمریکا و در سال 2007، حدود 11 هزار مورد آسیب‌دیدگی کودکان در پله‌برقی‌ها ثبت شده است که بیشترشان در اثر سقوط بوده‌اند. 

 

گزارش‌های زیادی هم از گیر کردن دست و پای کودکان در پله‌برقی‌ها ثبت شده‌ که عمدتا به‌دلیل پوشیدن کفش‌های نامناسب مانند صندل‌ها اتفاق افتاده‌اند، بنابراین کودکان همچنان می‌توانند سوار پله‌برقی شوند، اما والدین باید مطمئن شوند که این کار با حفظ ایمنی انجام می‌گیرد. رعایت نکات زیر از سوی والدین ضروری است: 

 

  • کفش‌های مناسب برای کودک خریداری کنید و قبل از ورود به قسمت پله‌برقی حتما بسته بودن بندهای کفش کودک را بررسی کنید. 

 

  • در وسط پله‌برقی بایستید، به جلو نگاه کنید، با یک دست، دستگیره پله‌برقی را بگیرید و با دست دیگر دست کودک را بگیرید و در پایان دستگیره را رها کنید. 

 

  • از نشستن یا بازی کردن روی پله‌برقی اکیدا خودداری کنید. 

 

علاوه بر همه این‌ها، والدین باید بدانند که دکمه توقف اضطراری پله‌برقی در کجای این وسیله قرار دارد تا در صورت لزوم بتوانند سریعا پله‌برقی را خاموش کنند. 

 

چرخ‌دستی خرید 

 

چرخ‌دستی خرید لزوما نباید به‌عنوان یکی از خطرات پنهان در نظر گرفته شود، چراکه آسیب‌های مرتبط با این چرخ‌دستی‌ها در سال‌های اخیر کاملا واضح بوده‌اند. حتی امروزه در بعضی از کشورها، برگه‌های هشدار مشخصی درباره خطر آسیب‌دیدگی کودکان در صورت استفاده نادرست از چرخ‌دستی‌ها روی این وسایل چاپ می‌شوند.

 

با این‌حال، اگر همین الان هم به فروشگاه‌های دارای چرخ‌دستی خرید بروید، حتما بچه‌هایی را درحال بازی با این چرخ‌دستی‌ها می‌بینید. طبق آمار CPSC، بیش از 107 هزار کودک زیر 5 سال در آمریکا و در فاصله سال‌های 2008 تا 2012 دچار آسیب‌دیدگی‌های مرتبط با چرخ‌دستی‌های خرید شده‌اند. 

 

تلویزیون و مبلمان 

 

کودکان خردسال به بالا رفتن از اشیای مختلف علاقه دارند، اما متاسفانه بالا رفتن آنها از مبلمان، قفسه کتاب، میز تلویزیون و... قطعا پیامد خوشایندی ندارد و بعضا به اتفاقات وحشتناکی منتهی می‌شود. سقوط وسایل سنگین مانند تلویزیون، کمد یا مبل روی کودکان می‌تواند در مواردی حتی مرگبار باشد. 

 

برای جلوگیری از وقوع این اتفاقات، حتما تکه‌های بزرگ مبلمان یا میز تلویزیون و خود تلویزیون را با کمک ابزارهای لازم به گونه‌ای روی زمین محکم کنید که در اثر بازیگوشی کودکان سقوط نکنند و جان کودکان را به خطر نیندازند. حتی بهتر است که تلویزیون را در جایی از خانه قرار دهید که کودک به‌راحتی نتواند به آن دسترسی پیدا کند. 

 

سرسره‌ها و خانه‌های بادی 

 

بسیاری از کودکان به سرسره‌ها و خانه‌های بادی که ابعاد نسبتا بزرگی هم دارند، علاقه‌مند هستند، اما بازی کردن کودکان با این سرسره‌ها و خانه‌ها همیشه باید تحت نظارت والدین انجام بگیرد. ضمن این‌که اگر چندین کودک بخواهند همزمان با این وسایل بازی کنند، والدین باید به تناسب سنی و وزنی آنها توجه داشته باشند. به‌علاوه، سرسره‌ها و خانه‌های بادی باید به‌خوبی روی زمین محکم شوند و در جایی قرار بگیرند که والدین در موارد اضطراری بتوانند سریعا کودک را از حوادث احتمالی دور نگه دارند. 

 

طبق گزارش‌های CPSC، در کشور آمریکا و در فاصله سال‌های 2003 تا 2013، بازی کردن با این اسباب‌بازی‌های نسبتا بزرگ با حدود 113 هزار مورد آسیب‌دیدگی در میان کودکان همراه بوده است. 


نویسنده: دکتر وینسنت یانلی، متخصص کودکان

ترجمه: یوسف صالحی

منبع: Verywell Family

برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو