18 تیر 1399 ساعت: 16:4
در زمان تعطیلات و قرنطینه اجباری به دلیل پاندمی کروناویروس آرایشگاهها، پیرایشگاهها، سالنهای زیبایی و همه مراکز مشابه جزو اولین مکانهایی بودند که باید کارشان را تعطیل میکردند. همین ماجرا، نوع رابطه انسانها با صنعت زیبایی را در مدتزمان کوتاهی تغییر داد و اتفاقات جالبی را رقم زد.

وقتی که چند ماه پیش اولین زمزمهها درباره تعطیلات سراسری و قرنطینه خانگی بهدلیل شیوع کروناویروس شروع شد، خیلیها خودشان را با انبار کردن دستمال کاغذی و غذاهای کنسروی برای این دوران آماده میکردند، اما مهمترین نگرانی بعضیها نیز این بود که مبادا همکاران و دوستانشان بالاخره رنگ طبیعی موهایشان را بفهمند!
در کنار تغییرات بسیاری که پذیرفتنش برای همه ما ضروری شده بود، دیگر بسیاری از ما باید بدون حضور آرایشگران، پیرایشگران، ناخنکارها و... به سر و وضع خودمان رسیدگی میکردیم و با این چالش روبهرو میشدیم.
یادگیری مهارتهای جدید بدون نیاز به حرفهایهای صنعت زیبایی
با گذشت چند روز، گروهی از مردم برای پُر کردن جای خالی حرفهایهای صنعت زیبایی به راهحلهای خانگی روی آوردند. کمکم فضای مجازی پُر شد از تصاویر مردانی که با کمک اطرافیان خودشان مثل همسر، فرزندان یا دوستان درحال اصلاح موهای خودشان بودند.
خیلی نگذشت که زنان هم تصمیم به همین کار گرفتند و خودشان را از قید و بند معیارهای زیبایی که بهطور نامرئی بر آنها سلطه داشت، رها کردند. حتی بعضی از آنها درباره احساس رهایی و آزادی بعد از خلاص شدن از این معیارها صحبت کردند. کمکم خانمها سراغ رنگ کردن موهای خودشان رفتند و حتی ناخنهای مصنوعی را هم بدون دردسر و مشکل خاصی از روی ناخنهای طبیعیشان جدا کردند.
ناامید شدن مردم از بازگشت به روال عادی زندگی در دوران تعطیلات سراسری و قرنطینه خانگی، هزاران نفر را برای پیدا کردن شیوههای خانگی رنگ کردن مو و کارهای زیبایی دیگر راهی موتورهای جستوجوی قدرتمندی مانند گوگل کرد.
آمارهای گوگل نشان میدهند که در دوران تعطیلات سراسری و قرنطینه خانگی، بیش از یک میلیون درخواست مرتبط با این موضوعات در موتور جستوجوی گوگل ثبت شدهاند. حتی معلوم شد که سفارش محصولات زیبایی از طریق فضاهای اینترنتی مختلف طی این دوران افزایش چشمگیری داشته و مثلا در انگلستان با افزایش 31 درصدی همراه بوده است.
جالبتر آنکه پُرفروشترین محصولات زیبایی هم رنگهای مو و کلیپسهای مو بودند، بنابراین در صنعت زیبایی اتفاق بزرگ و تازهای افتاده بود: یادگیری مهارتهای جدید بدون نیاز به حرفهایهای صنعت زیبایی.
کسانی که از شیوههای خانگی برای کارهای زیبایی راضی بودهاند، میگویند که عواملی مانند صرفهجویی مالی، بهرهمندی از آسایش خانه و داشتن اختیار کامل از نظر زمانی برای انجام دادن این کارها باعث شدهاند تا آنان خیلی به مراجعه مجدد به مراکز زیبایی فکر نکنند، اما بهتر است به این نکته هم اشاره کنیم که انجام دادن کارهای زیبایی رایج و عادی در خانه معمولا مشکل خاصی ایجاد نمیکند، اما کار با محصولات حاوی ترکیبات شیمیایی خاص و خطرناک با مخاطرات زیادی برای تازهکاران خانگی همراه خواهد بود.
به همین دلیل هم بعضی از سازمانهای معتبر مانند «فدراسیون ملی سلامت و زیبایی» انگلستان (NHBF) به اتفاقات اخیر در صنعت زیبایی واکنش نشان دادند. طبق بخشهایی از صحبتهای سخنگوی این سازمان، «ما به مردم توصیه میکنیم که کارهای خاصی که توسط حرفهایهای صنعت زیبایی در سالنها و مراکز مخصوص انجام میشوند را در خانه امتحان نکنند. انجام دادن کارهای خاصی که در توان شما نیست، میتواند مشکلساز شود؛ یعنی نهتنها ممکن است به خودتان آسیب برسانید، بلکه مجبور خواهید شد برای جبران اشتباهتان هزینه بیشتری را به آرایشگرهای حرفهای بپردازید».
پیشبینی آینده صنعت زیبایی
خانم کلر وارگا، رئیس بخش زیبایی در کمپانی مشهور WGSN پیشبینی میکند که حتی طرفداران دوآتشه سالنهای زیبایی هم بهدلیل ادامهدار شدن بحران کروناویروس و پیامدهای اقتصادی آن نهایتا مجبور میشوند که در نیازهای خودشان تجدیدنظر کنند، کمکم بهسوی شیوههای خانگی اصلاح مو، رنگ کردن موها و... روی بیاورند و حتی با فروکش کردن بحران کروناویروس همچنان به همین شیوهها پایبند بمانند.
خانم کلر وارگا میگوید: «نقش صنعت زیبایی در زندگی ما با شیوع کووید-19 کاملا تغییر کرده و درواقع وارد حالت تنظیم مجدد شده است. تلاش برای صرفهجویی مالی هم جایگاه ویژهای در ذهنیت مردم پیدا کرده و خیلیها ترجیح میدهند که کمتر خرج کنند و پولشان را به اولویتها و ضرورتهای اصلی اختصاص دهند. براساس همین نکته، من پیشبینی میکنم که نهایتا مردم ترکیبی از مراجعه به سالنهای حرفهای زیبایی و شیوههای خانگی را انتخاب کنند. توجه کنید که ترس مردم از این شیوههای خانگی ریخته است و از کمهزینه بودن کارهای خانگی هم راضی هستند».
درحالی که نگرانیهای مختلفی هم درباره ایمنی و پُرمخاطره بودن شیوههای خانگی برای کارهای زیبایی وجود دارد، اما این نگرانیها تا کنون آنقدرها نتوانسته است بر تصمیمگیری افراد درباره این کارها تاثیر خاصی داشته باشد.
دکتر کاترینا جورجیو، مشاور و رواندرمانگر میگوید که افراد بسیاری از روالهای رایج در صنعت زیبایی بهعنوان وسیلهای برای خودـمراقبتی و برقراری ارتباط با دیگر انسانها استفاده میکنند. پس بازگشت به مراکز و سالنهای زیبایی بیش از هر چیز برای گروه خاصی از افراد با هدف برقراری ارتباطات اجتماعی انجام میگیرد».
بهگفته این متخصص، بههرحال بخشی از مردم بلافاصله پس از باز شدن این مراکز حداقل برای بازبرقراری این روابط اجتماعی به سالنهای محبوب خودشان سر خواهند زد و این سالنها نیز مشتریان خاص خودشان را حفظ خواهند کرد.
ترجمه: یوسف صالحی
منبع: Independent