کودکان، هوای گرم و خطر تنها ماندن درخودروها
17 تیر 1399 ساعت: 15:4



یکی از مشکلاتی که ممکن است همزمان با گرم شدن شرایط آب‌وهوایی برای کودکان اتفاق بیفتد، تنها ماندن آنها در خودروی والدین و مواجهه با خطرات مختلف ناشی از این ماجرا است.
 گاهی اوقات بعضی از پدرها و مادرها بنا به شرایط‌شان تصمیم می‌گیرند که کودک را برای دقایقی داخل خودرو تنها بگذارند و بعضی اوقات هم کودکان اصرار می‌کنند که پیش از والدین زودتر سوار خودرو شوند. با این‌حال، والدین هرگز نباید کودک را داخل خودرو تنها بگذارند، خصوصا اگر ماه‌های گرم سال فرارسیده باشند. 

1. کارهای فوری و کوتاه را بهانه نکنید


بعضی از والدین فکر می‌کنند که اگر کار فوری و کوتاه داشته باشند، می‌توانند کودک را داخل خودرو تنها بگذارند، اما خطرات چنین کاری واقعا زیاد است. دکتر کریستفور مک‌استای، متخصص پزشکی اورژانس در مرکز پزشکی Langone می‌گوید: «حتی با پایین بودن پنجره‌های خودرو نیز هرگز نباید کودک یا حیوان خانگی را داخل خودرو تنها بگذارید. از نظر من این کار مطلقا ممنوع است چراکه فضای داخل خودرو می‌تواند سریع و در مدت کوتاهی داغ شود». کودکان اساسا بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری‌ها و صدمات ناشی از گرما قرار دارند زیرا بدن‌شان حرارت بیشتری تولید می‌کند و توانایی بدن آنها برای خنک‌سازی خودش از طریق تعریق هم هنوز به اندازه بدن بزرگسالان تکامل پیدا نکرده است. 

2. آگاهی خودتان از پیامدهای این کار را بیشتر کنید


دکتر کریستوفر هاینس، مدیر بخش پزشکی اورژانس کودکان در بیمارستان سنت کریستوفر فیلادلفیا می‌گوید: «والدین عمدتا به‌دلیل نداشتن آگاهی کافی درباره پیامدهای کاری که انجام می‌دهند، کودک را در خودرو تنها رها می‌کنند. این درحالی است که مثلا اگر دمای هوای آزاد 22 درجه سانتی‌گراد باشد، دمای هوای داخل خودرو پس از گذشت یک ساعت می‌تواند به دمایی بین 38 تا 43 درجه برسد و حدود 70 درصد از این افزایش دما در 30 دقیقه ابتدایی اتفاق می‌افتد، بنابراین چنین اتفاقی به‌راحتی می‌تواند کودک را دچار گرمازدگی کند و باعث بروز علائمی مانند سرگیجه، گیجی، آشفتگی، تشنج و از دست دادن هوشیاری شود و حتی در مواردی هم کودک را به کام مرگ بکشاند.»

3. کودک را فراموش نکنید


امروزه بعضی از والدین فراموش می‌کنند که فرزند کوچک‌شان در صندلی عقب خودرو خواب است و بدون توجه به او دنبال کار خودشان می‌روند. دکتر مارک مک‌دنیل، استاد روان‌شناسی دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس می‌گوید که همه پدرها و مادرها باید به این موضوع فکر کنند که آیا احتمال دارد دچار چنین فراموشی‌اش شوند؟ به‌گفته او، وقتی که حافظه می‌خواهد چیزی را به خاطر بیاورد که هر روز انجامش نمی‌دهد، گاهی اوقات دچار چالش می‌شود، بنابراین وقتی که کودک در صندلی عقب خودرو خواب باشد، هیچ نشانه بصری‌ای هم در دیدرس والدین نیست تا این موضوع را به یاد بیاورند. این پدرها و مادرها واقعا والدین بدی نیستند، بلکه عمدتا افرادی هستند که درک درست و کاملی از دستگاه حافظه‌ای انسان ندارند.»
برای جلوگیری از وقوع این اتفاق دردسرساز، والدین باید نشانه‌های بصری مختلفی را برای یادآوری حضور خودرو در کودک بسازند. یکی از ساده‌ترین کارها این است که کیف همراه‌تان را روی صندلی عقب خودرو بگذارید تا موقع پیاده شدن از خودرو مجبور شوید کودک را ببینید و حضور او در خودرو را به یاد بیاورید. 

4. مراقب بازیگوشی‌های کودک باشید


همیشه به قفل بودن همه درهای خودرو و بسته بودن همه پنجره‌های خودرو دقت کنید و همچنین سوییچ خودرو را همیشه دور از دسترس کودکان نگه دارید. ضمنا هرگز اجازه ندهید کودک بدون حضور شما وارد خودرو شود. گاهی اوقات کودکان موقع بازیگوشی وارد خودرو می‌شوند و درون آن گیر می‌افتند، بدون اینکه والدین از چنین اتفاقی باخبر باشند. این اتفاق در بعضی موارد می‌تواند حوادث جبران‌ناپذیری را رقم بزند.

منبع: WebMD
 ترجمه: یوسف صالحی
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو