8 نکته ای که باید در مورد ویتامین‌ها بدانید!
17 تیر 1399 ساعت: 09:4



ویتامین‌ها بر تمام عملکرد بدن تاثیر می‌گذارند. آنها در بهبود عملکرد سیستم گوارش بدن، تقویت سیستم ایمنی، مقابله با پیری سلولی، تنظیم هورمون‌ها و گلبول‌های خون، استحکام استخوان‌ها، محافظت از سیستم قلبی عروقی و کلیوی و... نقش دارند. 

کمبود ویتامین‌ها با بروز علائم مختلفی مانند خستگی مزمن، ریزش موها، خارش و... همراه است. البته نکاتی در مورد تاثیر ویتامین‌ها بر سلامت بدن وجود دارد که شناخت آنها در تامین نیاز بدن و پیشگیری از کمبود یا دریافت زیادشان موثر خواهد بود. این نکته ها عبارتند از:

 

1. فقط سبزیجات منابع ویتامین‌ها نیستند. گرچه میوه‌ها و سبزیجات از جمله بهترین منابع سرشار از ویتامین‌ها هستند اما دیگر خوراکی‌ها نیز کم‌ و بیش ویتامین دارند. به‌عنوان مثال، لبنیات و زرده‌ تخم‌مرغ حاوی ویتامینD و جگر منبع ویتامین‌ B12 هستند. البته در مورد میوه‌ها و سبزیجات باید به خاطر داشت که محصولات ارگانیک بهتر است همراه پوست میل شوند زیرا بخشی از ویتامین‌ها در پوست و سطح زیر آن است.

 

2. ویتامین‌ها در یخچال تغییر می‌کنند. سرمای یخچال باعث تغییر در ویتامین موجود در خوراکی‌ها می‌شود. مثلا کاهو طی مدت سه روز نگهداری در یخچال، تقریبا سه‌ چهارم ویتامین‌های موجود در خود را از دست می‌دهد. ویتامین C نیز در دمای محیط ماندگاری بهتری دارد. از همین رو، توصیه می‌شود از نگهداری طولانی مدت سبزیجات در یخچال پرهیز شود. 

 

3. بخشی از ویتامین‌ها طی روند پخت از بین می‌روند. ویتامین‌های محلول در آب مانند ویتامین‌های گروه B وC نسبت به حرارت آسیب‌پذیر هستند. این ویتامین‌ها اصلا تحمل گرما را ندارند و طی روند پخت، وارد آب می‌شوند که هرچه مدت پخت طولانی‌تر باشد، از دست رفتن ویتامین‌ها نیز بیشتر خواهد بود. بنابراین، بخارپز کردن یا پخت سریع و کوتاه سبزیجات نسبت به آب‌پز کردن ارجحیت دارد. 

 

4. خوراکی‌های آماده غنی از ویتامین نیستند. خوراکی‌هایی که تحت آماده‌سازی و تصفیه زیاد در فرایند انجماد، پخت یا بسته‌بندی در کارخانه قرار می‌گیرند، تقریبا بسیاری از ویتامین‌ها را از دست می‌دهند. بنابراین، نمی‌توان این خوراکی‌ها را برای تامین نیاز بدن به ویتامین‌ها کافی دانست.

 

5. خام خواری الزاما موجب دریافت بیشتر ویتامین‌ها نمی‌شود. گرچه حرارت در حفظ ویتامین‌ها تاثیر دارد اما این مسئله برای همه سبزیجات صدق نمی‌کند. پروویتامین A( بتاکاروتن) که اساسا در هویج، گوجه‌فرنگی و چغندر وجود دارد، تحت تاثیر گرما جذب بهتری دارد و به دلیل اینکه محلول در چربی است، توصیه می‌شود هنگام طبخ کمی روغن نیز افزوده شود. البته نباید روند پخت طولانی باشد.

 

6. همیشه ضرورتی برای مصرف مکمل ها نیست. در صورتی که فرد از تغذیه متعادل، متنوع و متناسب برخوردار باشد، می‌توان از تامین ویتامین‌ها نیز اطمینان داشت. کمبود معمولا در مبتلایان به بیماری‌های نظیر سوء تغذیه، سرطان، جراحی کوچک‌کردن معده، بی‌اشتهایی عصبی و... اتفاق می‌افتد که مصرف مکمل باید با تجویز پزشک باشد. البته در مورد مکمل ویتامین‌D به‌خصوص در فصل زمستان و برای افراد سالمند بهتر است با پزشک مشورت شود. 

 

7. گیاهخواری می‌تواند زمینه کمبود برخی ویتامین‌ها باشد. عدم مصرف خوراکی‌های حیوانی معمولا زمینه‌ساز کمبود ویتامین B12 است. نتایج مطالعات نشان می‌دهد که 90 درصد گیاهخواران دچار چنین مشکلی هستند که برای کودکان عوارض شدیدتری دارد و همچنین می‌تواند خطر ابتلا به سکته مغزی را افزایش دهد. کسانی که چنین سبک غذایی دارند باید حتما در مورد مصرف مکمل‌ها و تامین نیازهای بدن تحت نظر متخصص تغذیه باشند. 

 

8. ویتامینC را می‌توان شب مصرف کرد. مصرف منابع طبیعی حاوی ویتامین C تاثیری در خوابیدن ندارد و معمولا در مورد مکمل‌ها توصیه به عدم مصرف قبل از خواب است. حتی خوردن یک کیوی به‌عنوان منبع سرشار این ویتامین به خواب مطلوب نیز کمک می‌کند. 

 

ترجمه: مریم سادات کاظمی

منبع: topsante.fr

ایمن‌ترین انواع گوشت برای مصرف کدامند؟

7 راه برای گنجاندن میوه و سبزی بیشتر در رژیم غذایی کودکان​​​
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو