ویروس کرونا: اقدامات سالمی که به ما کمک می‌کند، احساس بهتری داشته باشیم
16 تیر 1399 ساعت: 17:4



شیوع کرونا محدودیت‌های زیادی را بر ما تحمیل کرده است، اما هنوز کارهایی می‌توانید انجام دهید تا احساس بهتری داشته باشید.
از جمله این اقدامات می‌توان به این موارد شروع کرد:

بیرون بروید

همانطور که می‌دانیم همه‌گیری ویروس کرونا، زندگی ما را تغییر داده است. این تغییرات می‌تواند سخت باشد؛ اما در این مدت روش‌هایی هم وجود دارد که می‌توان از نظر روحی و جسمی سالم ماند. یکی از این موارد این است که سعی کنید از خانه خارج شوید. نور خورشید می‌تواند روحیه ما را تقویت کند و هرچند اوقات بیرون از منزل، فشارهای زیادی هم برای سلامتی به همراه دارد؛ اما مطالعه‌ای نشان می‌دهد که فضاهای سبز می‌تواند به پیشگیری از افسردگی و کنترل فشارخون بالا کمک کند. البته، حداقل شش گام از دیگران فاصله بگیرید.

روزانه بیش از 5000 گام بردارید

اگر گام شمارتان روزانه 10 هزار گام را نشان نمی‌دهد، ناامید نباشید؛ بلکه سعی کنید با برداشتن بیش از 5 هزار گام در روز، خطر ابتلا به بیماری‌های مرتبط با شیوه زندگی بی‌تحرک را کاهش دهید. بیشتر از خانه بیرون بروید تا به تعداد گام‌هایتان اضافه کنید و می‌توانید موقعی که با تلفن صحبت می‌کنید یا برنامه تلویزیونی را تماشا می‌کنید، درجا قدم بزنید.

در تمام روز تحرک داشته باشید

حتی اگر صبحگاه را با دویدن شروع کرده‌اید، نباید فکر کنید که کافی است و بقیه روز را به صورت نشسته می‌توانید سپری کنید. اگر مجبور هستید تمام روز را پای کامپیوتر بنشینید، گوشیتان را روی ساعت تنظیم کنید تا ساعتی یکبار از جا بلند شوید و راه بروید. سعی کنید برخی از کارهای نشسته را، ایستاده انجام دهید. در طول روز برنامه‌ریزی کنید و به خودتان استراحت‌های کوتاه بدهید تا قدم بزنید. با بچه‌ها یا حیوان خانگی خود بازی کنید و یا همراه فیلم ورزشی، ورزش کنید.

تماس بگیرید یا پیام بفرستید

بسیار مهم است، حتی با حفظ فاصله اجتماعی می‌توانید با دوستان، خانواده و همسایه‌های خود در ارتباط باشید. استیکر خنده‌دار بفرستید، با عزیزانتان تماس بگیرید، یک یادداشت دلگرم‌کننده ارسال کنید یا یک گفت‌وگوی گروهی را با آنها هماهنگ کنید. همین کارهای کوچک می‌تواند حال دیگران را خوب کند و حتی روحیه خودتان را تقویت کند. تحقیقات نشان می‌دهد که ارتباطات اجتماعی به تقویت عزت‌نفس فرد کمک می‌کند، اضطراب فرد را کاهش می‌دهد و به کنترل احساسات کمک می‌کند.

پیگیری اخبار و استفاده از شبکه‌های اجتماعی را محدود کنید

اگر بعد از شنیدن اخبار یا سرزدن به رسانه‌های اجتماعی، احساس اضطراب بیشتری می‌کنید، محدودیت‌هایی را برای خود ایجاد کنید. از گشت و گذار بی‌وقفه در رسانه‌های اجتماعی پرهیز کنید. شاید لازم باشد که مطمئن‌ترین منبع خبری را روزانه فقط یک بار و در زمان مشخصی بررسی کنید. روزها و زمان‌های خاصی را، برای نگاه انداختن به رسانه‌های اجتماعی انتخاب کنید و برنامه‌های اضافی را از تلفن خود پاک کنید. اگر انجام این کار سخت است، از یکی از اعضای خانواده یا یکی از دوستان بخواهید که در این مسیر به شما کمک کند.

زمانی را به استراحت بپردازید

وقتی در میان کارهای روزمره‌تان استراحت می‌کنید، ممکن است اضطراب بگیرید. در هنگام استراحت، بیشتر کارهایی را انجام دهید که از آن آرامش می‌گیرید. شاید یک حمام طولانی و یا دوش گرفتن کوتاه باشد یا نوشیدن چای عصرانه باشد. از تعطیلات خود استفاده کنید.
می توانید یک نیایش شبانه داشته باشید تا به آرامش برسید، مانند روشن کردن یک شمع معطر و عود و گوش دادن به موسیقی. عطرهایی مانند اسطوخودوس، چوب صندل و ترنج به شما آرامش می‌دهد. حتما شمع را قبل از خواب خاموش کنید.

کمک کنید و کمک بگیرید

از درخواست کمک نترسید. شاید در برداشتن بسته‌های مواد غذایی، کمک بخواهید و یا اینکه بخواهید کسی با شما صحبت کند. نمی‌دانید از چه کسی کمک بگیرید؟ می‌توانید از افراد گروه رسانه اجتماعی خود، از همسایه یا افراد اطرافتان کمک بگیرید. همچنین به دنبال راه‌هایی باشید که بتوانید از دیگران هم مراقبت کنید. یک پرس غذا اهدا کنید، برای دوستتان، یک بسته مراقبتی بفرستید یا قبل از رفتن به فروشگاه، از همسایگان سالخورده خود سوال کنید، آیا به چیزی احتیاج دارند؟ وقتی به دیگران کمک می‌کنید، احساس بسیار خوبی به شما می‌دهد.

کار جدیدی یاد بگیرید

اگر فکر می‌کنید که می‌توانید و ذوق آن را دارید، شاید زمان نوآوری باشد و مجبور باشید، سرگرمی جدیدی را در خانه امتحان کنید. فیلم‌های آموزشی آنلاین و وب سایت‌های زیادی هست که می‌توانید هر کاری را، از هنر و باغبانی گرفته تا علم نجوم و برنامه‌نویسی را می‌توانید، آموزش ببینید. علاقه‌مندی جدید می‌تواند نگرانی فرد را از بین ببرد و تحقیقات نشان می‌دهد، داشتن سرگرمی برای سلامتی بسیار مفید است.

اهدافتان را بنویسید

هدفمند بودن به تمرکز فرد و ایجاد هدف واضح‌تر در طی زمان نامشخص کمک می‌کند. خیلی سخت نگیرید. اهدافی داشته باشید که در دسترس باشد و به اهدافی بیندیشید که هر هفته یا هر روز بتوانید به سمت آن و برای رسیدن به آن گام بردارید و کاری انجام دهید. اگر در ابتدای سال اهدافی را تعیین کرده‌اید که دیگر برایتان اهمیت ندارد، آن را تغییر دهید یا هدف جدیدی را جایگزین آن کنید. اگر فعلا نمی‌توانید، دست نگه دارید و خودتان را سرزنش نکنید.

به خودتان سخت نگیرید

شاید در پربارترین فصل زندگیتان نباشید و البته همین هم خوب است. لازم نیست غذاهای فانتزی بپزید، پروژه کاری جدیدی را شروع کنید یا هر روز فعالیت خلاقانه‌ای را برای بچه‌هایتان داشته باشید. با خودتان مهربان باشید و به مهمترین مساله همچون سلامت خود و خانواده‌تان فکر کنید. 

یادداشت کنید

برای کمک به خودتان در پردازش وقایع غیرطبیعی، یادداشتی تهیه کنید و سعی کنید در مورد احساسات خود و همچنین واقعیت‌های وقایع موجود بنویسید. مطالعه‌ای نشان داد، افرادی که این کار را انجام داده‌اند، نسبت به افرادی که فقط درباره احساسات خود می‌نوشتند، بهتر می‌توانستند جنبه مثبت رویداد استرس‌زا را ببینند. می‌توانید خاطره‌نویسی کنید و آنگونه که زندگی در حال حاضر به نظر می‌رسد را بنویسید، یا یک یادداشت سپاسگزاری بنویسید که روحیه‌تان را بالا ببرد.

عادت‌های ناسالم را رها کنید


نگاهی به تغییر عادت‌هایتان بیندازید. زیاد نوشابه می‌نوشید؟ آیا سال‌ها پیش سیگار را ترک کرده‌اید، ولی دوباره به دنبال کشیدن یک نخ سیگار هستید؟ آیا استرس شما به شکل عصبانیت بروز می‌کند؟ اگر به الگوهای آسیب‌زا توجه دارید، اکنون تلاش کنید تا به یک الگوی سالم دست پیدا کنید. به عنوان مثال، اگر در حال بهبودی هستید، به گروه پشتیبانی خود رجوع کنید. اگر قبل از شیوع بیماری همه‌گیر به درمانگر مراجعه داشتید، اکنون به صورت آنلاین با او قرار ملاقات بگذارید.

کلی نگر باشید

اگرچه ممکن است فاصله شما از دیگران زیاد باشد؛ اما تنها نیستید. این ویروس در سراسر جهان، زندگی مردم را مختل کرده است. یادتان باشد که دوستان، همکاران و میلیون‌ها نفر در سراسر دنیا موارد مشابه ما را دارند. بنابراین اگر شخصی در حد معمول نیست، سعی کنید به او مهلت بدهید. همه ما درواقع عضوی از کل جامعه هستیم.

مترجم: مهتا زمانی‌نیک
منبع: WebMD
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو