این روزها، انبه بخورید!
14 تیر 1399 ساعت: 07:4



"انبه"؛ دومین میوه محبوب گرمسیری پس از موز است که طعم و عطر خاصی دارد. البته یکی از بهترین منابع آنتی‌اکسیدان‌ها و ویتامین‌ها محسوب می‌شود که می‌توان از آن در ترکیب انواع سالاد، دسر، نوشیدنی و... استفاده کرد. مطالعات جدید ثابت می‌کند که انبه در بسیاری از عملکردهای حیاتی بدن از جمله سیستم گوارش و ایمنی بدن تاثیر مثبت دارد. 

درخت انبه بومی هندوستان، پاکستان و میانمار است. میوه‌ آن بیضی شکل است و هسته‌ای درشت و پوست غیرخوراکی دارد. گوشته میوه نرم، معطر و  به رنگ زرد‌ متمایل به نارنجی است. انبه انواع گوناگونی دارد که بیش از هزار نوع در هندوستان شناخته شده ‌است و بعضی از آنها پوسته‌ای سبز، قرمز یا نارنجی دارند. علاوه بر طعم دلچسب انبه، این میوه یکی از بهترین منابع غذایی سرشار از فیبرها، ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌هاست. 

 

فواید انبه 


نتایج مطالعات نشان می‌دهد انبه میوه‌ای مفید برای سیستم گوارشی است زیرا سرشار از فیبرهای حل‌شدنی است که به مقابله با یبوست مزمن کمک می‌کند. همچنین، آنزیم‌های گوارشی دارد که در بهبود هضم پروتئین‌ها نقش دارد. مقدار فراوان اسیدهای چربی ضروری امگا3 و امگا6 موجود در انبه نیز در ترشح شیره‌های گوارشی تاثیر دارند که به تسهیل هضم غذای مصرفی کمک می‌کند. البته این تاثیرهای مثبت ناشی از مقدار آب و آنتی‌اکسیدان‌های سرشار در این میوه خواهد بود. 

 

علاوه بر تاثیر مثبت انبه بر فرایند گوارش، این میوه به بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن نیز کمک می‌کند. در واقع، سلامت عمومی بدن به سلامت سیستم گوارش به‌خصوص روده‌ها بستگی دارد زیرا 80 درصد سلول‌های ایمنی در قسمت انتهایی روده باریک و کولون قرار دارند. وجود بتاکاروتن فراوان در انبه نیز در مقابله با باکتری‌های مضر و ترکیبات سمی بدن بسیار تاثیرگذار است. همچنین، مقدار اضافی بتاکاروتن در بدن به ویتامین A تبدیل می‌شود که نقش آنتی‌اکسیدانی و محافظت در برابر رادیکال‌های آزاد دارد. 

 

یادتان باشد که...


  • انبه سرشار از منیزیوم و پتاسیم است که در کاهش فشار خون تاثیر خواهد داشت. 
  • آنتی‌اکسیدان‌های فراوان این میوه به پیشگیری از تکثیر سلول‌های سرطانی کمک می‌کند. 
  • تاثیر فیبرهای غذایی موجود در انبه می‌تواند موجب کاهش کلسترول خون و پیشگیری از بروز بیماری‌های قلبی عروقی شود. 
  • انبه یکی از منابع غذایی سرشار اسیدگلوتامین است که عملکرد سلول‌های مغز و حافظه را تحریک می‌کند.
  • خوردن انبه به مقابله با دمانس و تسهیل قابلیت‌های شناختی کمک می‌کند زیرا مقدار بالایی ویتامین B6 دارد. 
  • آهن موجود در این میوه در بهبود کمبود آهن و کم‌خونی موثر خواهد بود.  
  •  انبه حاوی ویتامین‌های A وC است که تولید کلاژن را تسهیل کرده و در تعویق روند پیری پوست، سلامت عروق خونی و بافت‌های بدن نقش دارد. 

 

ترجمه: مریم سادات کاظمی

منبع: blog.actinutrition.fr
5 خطاهای رایج تغذیه‌ای در تابستان​​​
فواید نوشیدن آب کرفس در تابستان​​​
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو