چطور مطمئن قدم بردارید؟
12 تیر 1399 ساعت: 11:4



استخوان، بافت زنده‌ای است که دائما در حال شکسته شدن و جایگزینی و بهبود است. پوکی استخوان زمانی اتفاق می‌افتد که تولید استخوان جدید با حذف استخوان‌های قدیمی همراه نباشد و یک اختلال اسکلتی است که بیشتر در دوران کهنسالی بروز می‌کند. ویژگی بارز آن کاهش استحکام استخوان‌هاست که فرد را در معرض خطر شکستگی قرار می‌دهد.
برای پیشگیری از افتادن و شکستگی استخوان در سنین بالا به این توصیه‌ها عمل کنید:

تحرک داشته باشید

 انجام ورزش منظم، شیوه عالی برای بهبود تعادل و انعطاف پذیری بدن است؛ همچنین به تقویت و تراکم استخوان‌ها کمک می‌کند و شانس افتادن و شکستگی را کاهش می‌دهد. فعالیت‌های سبکی مانند یوگا یا تای‌چی بهترین انتخاب است. 
شنا و کشش‌های آرام نیز مفید است. بلند کردن وزنه هم به تقویت قوای جسمانی کمک می‌کند. 

چراغ‌ها را روشن کنید

مطمئن شوید که خانه شما به حد کافی روشن باشد تا در تاریکی مجبور نباشید راه بروید. چراغ‌های سقفی را در مواقع لزوم روشن کنید یا سنسور بگذارید تا هنگام راه رفتن در اتاق، روشن شود. مجددا بررسی کنید که مسیر اتاق خواب تا سرویس بهداشتی نور کافی داشته باشد و در سراسر خانه از چراغ خواب یا لامپ سنسوردار استفاده کنید. 

در خانه پاپوش مناسب بپوشید

مرتب در خانه پاپوشی استفاده کنید که بخوبی در پای شما بماند و گشاد نباشد. در خانه کفش چرمی نپوشید. پاپوش باید بدون پاشنه یا پاشنه کوتاه و کف آن لاستیکی باشد. با جوراب و پاپوش بدون بند یا دمپایی گشاد، خصوصا در جای بدون کفپوش، راه نروید.

ایجاد تغییرات در سرویس بهداشتی

میله‌هایی را در کنار توالت، وان و دوش نصب کنید تا در مواقع ضروری آن را بگیرید. از نوارهای ترمزگیر بر روی کاشی‌های کف استفاده کنید تا ایجاد اصطکاک کند و سر نخورید. آب باعث لغزندگی می‌شود، بنابراین از یک زیرپایی ترمزگیر در کنار وان یا کف حمام استفاده کنید. از یک توالت فرنگی ثابت و محکم با نشیمن بلند استفاده کنید تا راحت‌تر بتوانید بایستید. 

گام‌هایتان را محکم‌تر بردارید

روشنایی راه‌پله‌های خانه باید به حد کافی باشد. در دو طرف پله‌ها نرده‌هایی را نصب کنید که در مواقعی که پله‌ها سر است و کف پله‌ها کفپوش مناسب ندارد، راحت بتوانید دستتان را به آن بگیرید. 

روی پله را با فرش یا موکت بپوشانید

کفپوش روی پله را ثابت به آن بچسبانید یا نوار ترمزگیر بر روی کفپوش پله اضافه کنید و مطمئن شوید که بخوبی چسبیده است و جابجا نمی‌‌شود. 

همه جا مرتب باشد

هرچه اطرافتان مرتب‌تر باشد و دوروبر شما خلوت‌تر باشد، راه رفتنتان در خانه ایمن‌تر است. سیم‌های تلفن را از سر راهتان جمع کنید و سعی کنید زیر پا نباشد. تا جایی که امکان دارد از تلفن بی‌سیم استفاده کنید. همچنین مجلات، گلدان و مجسمه یا وسایل دیگر را در وسط اتاق قرار ندهید.

 وسایل انباری را هوشمندانه بچینید

وسایلی که بیشتر نیاز دارید را در دسترس بگذارید. آنها را در قفسه‌هایی که خیلی بلند یا خیلی کوتاه هستند، قرار ندهید. اگر وسیله‌ای خارج از دسترس شما بود، می‌توانید از ابزاری برای برداشتن آن استفاده کنید. 
این کار ایمن‌تر و بهتر از بالا رفتن از نردبان یا صندلی است.

جایی که می‌نشینید یا می‌خوابید باید مطمئن باشد

از صندلی‌هایی استفاده کنید که راحت‌تر بتوانید در آن بنشینید و بلند شوید. در صورتی که کوتاه است، یک بالشتک به روی نشیمن آن اضافه کنید. بهتر است صندلی دسته دار باشد تا به کمک آن بتوانید راحت‌تر بایستید. اگر تختخواب‌تان خیلی بلند یا کوتاه است، از یک تشک با ارتفاع مناسب‌تر استفاده کنید.

شنوایی و بینایی خود را بررسی کنید

اگر خوب نمی‌‌شنوید یا خوب نمی‌‌ببینید، ممکن است تعادل شما را از بین ببرد. اگر نیاز به سمعک دارید، حتما استفاده کنید. حتما عینک بزنید و سعی کنید عینک متناسب با چشمتان را انتخاب کنید. سعی کنید وقتی از پله‌ها بالا و پایین می‌روید، حتما عینک بزنید، چون ممکن است احساس سرگیجه کنید.

مترجم: مهتا زمانی‌نیک 
منبع: WebMD
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو