8 اشتباه اساسی هنگام تعویض پوشک نوزادان
11 تیر 1399 ساعت: 14:4



اگر نوزادی در منزل داشته باشید، قطعاً به تعویض پوشک او عادت کرده‌اید. اما آیا این کار را به درستی انجام می‌دهید؟ 

در نظر هر پدر و مادری، تعویض پوشک نوزاد، مساله‌ای اساسی ا‌ست و لازم است که به نحوی اصولی انجام گیرد. اما مساله اینجاست که الزاماً هر پدر و مادری، از بدو تولد، علامه دهر نیست و الزاماً نباید همه چیز را بداند! 

 

از یک سو، بعضی از والدین آنقدر به تعویض پوشک نوزاد مسلط هستند که این کار را در چشم برهم زدنی انجام می‌دهند اما از سوی دیگر، عده‌ای از والدین کاملاً در این قضیه ناشی‌اند و برای اجرای صحیح آن نیاز به زمان، دقت و پشتکار دارند. 

 

بعضی از والدین نسبت به تعویض پوشک نوزاد بسیار محتاطند و در حین کار دچار حالت تهوع می‌شوند. دسته‌ای دیگر حتی می‌ترسند نوزاد را با دست لمس کنند، چه رسد به این‌که روزی پوشکش را تعویض نمایند. 

 

بعضی از والدین هم مانند هر تازه‌کاری، مستعد این هستند که هنگام تعویض پوشک نوزادشان اشتباه کنند.  در این مقاله تصمیم داریم تا شما والدین عزیز را با اشتباهات رایجی که معمولاً در حین تعویض پوشک نوزادان اتفاق می‌افتد، آشنا کنیم. با ما همراه باشید. 

 

1. آماده‌ نکردن وسایل مورد نیاز از قبل

 

زمانی‌ که کار تعویض پوشک نوزاد را شروع می‌کنید و تصمیم دارید تا دوباره او را پوشک کنید، قبل از هر چیز باید مطمئن شوید که تمام وسایل مورد نیاز این کار در دسترس باشند: مثل یک پوشک جدید و نیز دستمال مرطوب‌کننده برای تمیز کردن نوزاد. در مواردی که لازم است از کرم یا پودر خاصی استفاده کنید، حتماً این دو مورد را نیز دم دستتان قرار دهید. البته همیشه مصرف کرم بهتر از پودر است.

 

علت این توصیه آن است که هرگز مجبور نمی‌شوید نوزاد را تنها رها کنید. کودک هر قدر هم که کوچک باشد باز هم این خطر وجود دارد که در زمان غیبت کوتاه شما، جابه‌جا شود و احیاناً اگر روی میز یا تخت قرار داشته باشد، ناگهان سقوط کند. 

 

2. محکم یا شُل بستن پوشک نوزاد

 

ایده‌آل آن است که پوشک به خوبی دور بدن کودک محکم و ثابت شود، اما این بدان معنا نیست که آنقدر سفت کودکتان را پوشک کنید که عملاً راه گردش خون را مسدود سازید. اگر بعد از تعویض پوشک متوجه شدید که روی پوست دلبندتان رد چشمگیری از جای پوشاک باقی مانده است، سعی کنید تا دفعه بعد پوشک به نحوی بسته شود که فشاری بر پوست نوزاد وارد نگردد. 

 

از طرف دیگر اگر پوشک را شُل ببندید، این احتمال وجود دارد که از پای کودک سُر بخورد که اصلاً جالب، بهداشتی و اصولی نیست، بنابراین برای جلوگیری از بروز هرگونه مشکلی، مطمئن شوید که اندازه پوشک کاملاً مناسب کودک باشد. 

 

3. پاک نکردن صحیح کودک

 

هنگام تعویض پوشک باید دقت کنید تا پاکسازی ناحیه تناسلی از ادرار و مدفوع باقی‌مانده به خوبی و به درستی انجام گیرد چون در غیراین‌صورت خطر ابتلا به عفونت افزایش خواهد یافت. 

 

4. تعویض دیرهنگام پوشک

 

بعضی از والدین وقتی متوجه می‌شوند کودک مدفوع کرده ‌است، به‌جای تعویض پوشک بچه، دست دست می‌کنند و این کار را به تاخیر می‌اندازند. البته اگر کودک ادرار کرده‌ باشد، تاخیر در تعویض پوشک معمولاً مشکل حادی ایجاد نمی‌کند چون این روزها پوشک‌هایی که در بازار موجود هستند، قابلیت جذب بالایی دارند، اما از آنجا که مدفوع مملو از میکروب و باکتری است، نباید کودک را برای مدتی طولانی با پوشک آغشته به مدفوع به حال خود رها کرد. 

 

از سوی دیگر، هنگام تعویض پوشک، فرز و چابک باشید چون در غیراین‌صورت، ممکن است که کودک سرما بخورد و علاوه بر آن، این احتمال وجود دارد که کودک دوباره ادرار کند و آن را روی شما یا تخت بریزد! 

 

5. در دسترس نبودن لباس‌های تمیز

 

عوض کردن لباس‌های نوزاد بعد از تعویض پوشک، قطعاً ضروری نیست اما لازم است که همیشه هنگام تعویض پوشک کودک، یک دست لباس تمیز نیز در اختیار داشته باشید چون ممکن است ادرار یا مدفوع او به لباس نیز نشت کرده باشد، بنابراین هنگامی‌ که از منزل خارج می‌شوید، در ساک کودکتان فقط پوشک و لوازم بهداشتی لازم را قرار ندهید بلکه مطمئن شوید که یک یا دو دست لباس اضافه تمیز نیز برداشته‌اید.

 

6. استعمال بیش از اندازه کِرِم

 

اگرچه کرم‌های مرطوب‌کننده برای پوست کودک مفید هستند و به خوبی از آن مراقبت می‌کنند، اما نباید در استعمال آن زیاده‌روی کرد. تمام افرادی که قبلاً از کرم‌های ضدآفتاب یا کرم‌های دیگر استفاده کرده‌اند، به خوبی می‌دانند که مصرف بی‌رویه این مواد ممکن است بی‌نهایت مُضر و آسیب‌زننده باشد. 

 

مصرف بیش از حد این کرم‌ها، نوعی احساس خیسی و رطوبت همیشگی ایجاد می‌کند طوری ‌که تحمل آن برای کودک تقریباً امکان‌پذیر نیست. در ضمن این احتمال وجود دارد که لباس‌های او کثیف شود و بدتر از آن، تاثیر کرم کاهش یابد. 

 

7. خریداری تعداد زیادی پوشک برای نوزاد تازه وارد

 

معمولاً والدین قبل از تولد نوزاد و هنگام تهیه سیسمونی، تعداد زیادی پوشک نیز خریداری می‌کنند، غافل از این‌که پوشک با میزان رشد کودک رابطه مستقیمی دارد، طوری ‌که ممکن است پوشک‌هایی که قبل از تولد برای او تهیه کرده‌اید، برای مدت طولانی قابل استفاده نباشند. به همین دلیل ترجیحاً هر زمان که به پوشک نیاز داشتید، آن ‌را تهیه نمایید و البته همیشه یک یا دو بسته به عنوان زاپاس در منزل داشته باشید. 

 

اشتباهاتی که در بالا برشمردیم، معمولاً در میان افرادی که به تازگی پدر یا مادر شده‌اند، رایج‌تر است. اگر شما خواننده عزیز نیز از این گروه هستید، پیشنهاد ما به شما این است که نگران نباشید و اگر احیاناً اشتباهاتی از این دست مرتکب شدید، احساس بدی نداشته باشید. 

 

واقعیت این است که در این دنیای خاکی هیچکس کامل نیست و هرکس به مرور زمان همه چیز را یاد می‌گیرد. زمان، حلال مشکلات است و هر روزی که سپری می‌شود شما بهتر و بیشتر درک می‌کنید که پدر یا مادر شدن چه تجربه ناب و فوق‌العاده‌ای است.    

 

ترجمه: عفت عباسیان

منبع: Fetreparents.com


 چطور هیلاری داف کودکش را از پوشک گرفت؟

برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو