چطور با کودکان بدغذا کنار بیاییم؟
11 تیر 1399 ساعت: 08:4



یافته‌های تحقیقاتی نشان می‌دهند که حدود 20 درصد از والدین می‌گویند کودکان 2 تا 5 ساله آنها بدغذا هستند. این بچه‌ها یک روز می‌گویند به‌هیچ‌وجه حاضر نیستند سبزیجات بخورند و هنوز هفته بعد نرسیده می‌گویند که طعم غذاهای گوشتی را هم دوست ندارند. 

بیشتر بچه‌ها سرانجام از این وضعیت عبور می‌کنند اما والدین در این دوران چطور باید با بچه‌ها کنار بیایند؟ به نظر متخصصان، اولین گام برای مقابله با این مشکل، پی بردن به دلیل این بدغذایی و ایرادگیری در مورد غذاها است. در ادامه با مهم‌ترین دلایل بدغذایی کودکان 2 تا 5 ساله آشنا می‌شویم. 

 

طعم غذا برای کودک تهوع‌آور است


به‌طور کلی، کودکان ذاتا به طعم‌های شیرین علاقه‌مند هستند چون مراحل رشد را با سرعت زیادی پشت سر می‌گذارند و طبیعتا به مواد غذایی سرشار از کالری نیاز دارند. به‌علاوه، یک‌چهارم افراد دارای ژنی هستند که آنها را در برابر طعم‌های تُند و تیز حساس‌تر می‌کند. بنابراین، ممکن است که دلیل تنفر کودک شما از کلم بروکسل یا گل‌کلم همین حساسیت ژنتیکی باشد. 


راهکار: کلم بروکلی یا گل‌کلم را سریعا از برنامه غذایی حذف نکنید بلکه شیوه‌های پختن و آماده‌سازی آنها را تغییر دهید و مثلا قالب‌هایی مانند سوپ، سالاد و پوره را امتحان کنید. تحقیقات نشان داده‌اند که بعضی کودکان قبل از اضافه کردن یک ماده غذایی جدید به برنامه همیشگی‌شان باید آن ماده غذایی را بین 5 تا 10 بار امتحان کنند. ترکیب کردن مواد غذایی چالش‌برانگیز با مواد غذایی محبوب کودک نیز راهکار مناسبی برای ترغیب کردن او به خوردن غذاهای تازه است. 

 

کودک گرسنه نیست


سرعت رشد و تکامل کودک بعد از حدود 2 سالگی نسبت به قبل از این دوران ضعیف‌تر می‌شود. بنابراین، ممکن است که کودک در بعضی روزها برای غذا خوردن اشتها نداشته باشد. تا زمانی که رشد وزنی و قدی کودک طبق برآوردهای پزشکی پیش برود، نباید از بدغذایی گاه‌به‌گاه کودک نگران شوید. پس حتما شرایط این رشد و تکامل را تحت نظر پزشکان پیگیری کنید. از سوی دیگر، کودکانی که زیادی نوشیدنی یا میان‌وعده می‌خورند، ممکن است نسبت به خوردن وعده غذایی اصلی بی‌میل شوند. پس اگر کودک یک ساعت مانده به ناهار، یک بسته بیسکویت همراه با آبمیوه بخورد، طبیعتا موقع ناهار گرسنه نخواهد بود. 

راهکار: برنامه غذایی کودک باید دارای 3 وعده غذایی اصلی و 2 میان‌وعده باشد. پایبندی به این برنامه به کودک کمک می‌کند تا برای خوردن وعده‌های غذایی اصلی اشتهای کافی داشته باشد. بنابراین، اگر کودک شما هیچ برنامه غذایی مشخصی ندارد و کاملا بی‌رویه تغذیه می‌کند، ریشه بدغذایی او را باید در همین بی‌برنامگی جست‌وجو کنید. 

 

کودک می‌خواهد استقلال خودش را به‌دست بیاورد 


بسیاری از والدین می‌دانند که کلمه «نه» از کلمات محبوب کودکان نوپا، خصوصا در اوقات غذا خوردن است. حتی تلاش کودکان برای دور کردن ظرف غذا از جلوی خودشان و پس زدن دست والدین، شیوه‌ای برای تجربه کردن احساس کنترل بر زندگی شخصی است. به‌گفته متخصصان، این حالت را باید یکی از جنبه‌های طبیعی رشد و تکامل انسان بدانید و در برابر آن موضع نگیرید. 


راهکار: هرگز اوقات غذا خوردن را به جنگ قدرت تبدیل نکنید. پس نباید به کودک دستور بدهید که حتما نخودها یا بروکلی کنارمانده را بخورد، چراکه ممکن است خودداری او از خوردن بعضی از مواد غذایی به‌منظور اعلام استقلال خودش به والدین باشد. فشار آوردن به کودک یا چانه‌زنی با او نیز راهکار مناسبی نیست. پس به او نگویید که اگر فلان ماده غذایی را مصرف نکند، هیچ دسری به او نخواهد رسید. کودک در چنین مواقعی باید برای تصمیم‌گیری آزادی اختیار داشته باشد و شما فقط باید مزیت‌ها و ویژگی‌های مثبت مواد غذایی را برای او توضیح دهید. 

 

کودک به بیماری خاصی مبتلاست 


این قضیه رایج نیست اما بعضی کودکان واقعا به‌دلیل مبتلا بودن به بیماری نهایتا بدغذا می‌شوند. اگر به نظر می‌رسد که کودک بیش از حد نسبت به غذا خوردن استرس و اضطراب دارد یا اغلب اوقات نمی‌خواهد سر میز غذا حاضر شود، والدین باید این حالت را یکی از نشانه‌های خطر تلقی کنند. ممکن است که کودک به آلرژی غذایی مبتلا باشد یا حتی به اختلال پردازش حسی که با اختلال مغزی در تفسیر داده‌های حسی همراه می‌شود. 


راهکار: حتما با یک متخصص کودکان مشورت کنید. ضمن این‌که باید همه رفتارها و نشانه‌هایی که در کودک دیده‌اید را بدون کم‌وکاست با پزشک در میان بگذارید. پس باید به‌خوبی وضعیت کودک را تحت نظر داشته باشید تا بتوانید بهترین و کامل‌ترین اطلاعات را به دست پزشک برسانید. 

 

ترجمه: ندا احمدلو

منبع:WebMD

آیا شیرموز می‌تواند میان وعده ‌مناسبی در دوران کرونا باشد؟

5 خطاهای رایج تغذیه‌ای در تابستان​​​
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو