استرس چه اثراتی در بدن شما به جای می‌گذارد؟
10 تیر 1399 ساعت: 19:4



استرس عکس‌العملی ذهنی و فیزیکی است که هر شخصی در زندگی می‌تواند در هر زمانی آن را احساس کند. البته استرس عوارض بسیار جدی روی بدن دارد. هر موضوعی مثل کار و خانواده، می‌تواند مشکلات جدی داشته باشد که باعث استرس در فرد شود و شرایط استرس‌آور کوتاه‌دت نیز می‌تواند برای سلامت فرد مفید باشد. همچنین می‌تواند به ما کمک کند تا شرایط سخت را جدی بگیریم و برای آن دست به عمل بزنیم.
در اینجا قصد داریم که ببینیم استرس چه تاثیری روی اعضای بدن ما دارد.

واکنش استرس

همه ما می‌دانیم استرس چگونه حسی است؛ عضلات سفت می‌شود، قلب تند می‌زند و تنفس فرد تندتر می‌شود. در پس آن، واکنش «فرار یا مبارزه» است: یعنی هورمون‌های بدن آماده می‌شوند که با خطر مبارزه کنند یا از آن فرار کنند. اگر استرس، بیش از حد اتفاق بیفتد، مثلا هر روز و در طول ارتباطات ما با دیگران باشد، «استرس مزمن» گفته می‌شود و می‌تواند بر قسمت‌های مختلف بدن و نیز بر سلامت کلی ما تاثیر بگذارد.

استرس چگونه اتفاق می‌افتد

هورمون‌‌ها، مواد شیمیایی هستند که به قسمت‌‌های خاصی از بدن دستور می‌دهند تا وارد عمل شوند. غدد فوق کلیوی به بدن ما کمک می‌کند تا با ترشح هورمون‌های (آدرنالین، نورآدرنالین، کورتیزول)، از خطر فرار کند یا با آن مبارزه کند.

هنگامی که این هورمون‌‌ها در طولانی‌مدت، در حد زیادی ترشح شوند، می‌توانند استخوان‌‌ها و سیستم ایمنی بدن را تضعیف کنند، باعث بی‌نظمی در خواب شود و یا عضلات را ضعیف کند.

درد معده

درد و سوزش معده از یک طرف؛ اما اگر واقعا استرس داشته باشید، ممکن است هم حالت تهوع داشته باشید و هم در شکمتان، دردی را احساس کنید . چنین واکنشی طبیعی است، زیرا بدن ممکن است کار هضم غذا را در واکنش «مبارزه یا فرار» متوقف یا کند، کند و یا به تمرکز ما کمک کند.

مشکل اجابت مزاج


اگر استرس بیش از حد به دستگاه گوارش فشار وارد کند، ممکن است باعث اسهال یا یبوست شود و بر توانایی بدن در جذب مواد مغذی تاثیر بگذارد. همچنین به نظر می‌رسد، بین استرس و سندرم روده تحریک‌پذیر، ارتباطی وجود دارد که می‌تواند باعث شکم‌درد و دلپیچه و نیز یبوست و اسهال شود.

سوزش سردل و رفلکس اسید

افرادی که استرس زیادی دارند، ممکن است بیشتر بخورند یا غذای ناسالمی بیشتری بخورند.

همین‌طور ممکن است بیشتر وقت‌ها الکل بنوشند یا سیگار بکشند. همه این موارد می‌تواند منجر به سوزش سر دل و رفلکس (ورود اسید معده به مری) اسید معده شود. اگر درمان نشود، باعث زخم (زخم باز) در معده می‌شود.

سردرد

در هنگام استرس، عضلات سر، گردن و شانه‌‌ها سفت می‌شود و منجر به سردردهای تنشی و میگرن می‌شود. تکنیک‌‌های آرام شدن یا ریلکسیشن می‌تواند به کاهش استرس و همچنین به کم شدن تعداد دفعات سردرد کمک کند.

 عادت‌ ماهانه

استرس می‌تواند چرخه بدن زنان را نامنظم، دوره عادت‌ ماهانه را حذف یا دردناک کند. همچنین ممکن است سندرم پیش از عادت‌ ماهانه (PMS) بدتر شود و خانم‌‌ها قبل از این دوران، دچار نوسانات خلقی و گرفتگی عضلات شوند.

میل جنسی

استرس می‌تواند باعث شود تا زنان و مردان کمتر به رابطه جنسی علاقمند شوند ؛ اما استرس مزمن ممکن است برای مردان در اتاق خواب، مشکل جدی ایجاد کند و باعث اختلال در نعوظ شده و بر تعداد و کیفیت اسپرم تاثیر بگذارد.

مشکلات تنفسی

وقتی استرس دارید، ممکن است سخت‌تر و سریع‌تر نفس بکشید و اگر بیماری مثل آسم یا مشکل جدی ریوی داشته باشید، بیمار می‌شوید و همین باعث می‌شود اکسیژن کافی به درون ریه‌‌ها نرسد.

مشکلات قلبی

هورمون‌‌هایی که هنگام استرس وارد بدن می‌شوند، در صورتی که در طولانی‌مدت، زیاد ترشح شوند، می‌توانند برای قلب مضر باشند، فشارخون را بالا ببرند و منجر به حمله قلبی یا سکته مغزی شوند. همچنین ممکن است باعث حمله قلبی و التهاب رگ‌‌های خونی شود که خون را به عضله قلب می‌رساند.

دیابت

هنگامی که استرس دارید، کبد نوعی قند به نام گلوکز را به خون منتقل می‌کند تا واکنش «مبارزه یا فرار» بدن را تامین کند. اگر چاق هستید، ممکن است در معرض خطر ابتلا به دیابت باشید و یا به دلایل دیگری به دیابت مبتلا شوید؛ اما مدیریت استرس می‌تواند به کنترل قندخون کمک کند.

راه‌حل

فقط 30 دقیقه در روز ورزش متوسط ، مانند پیاده روی سریع یا شنا، می‌تواند به تقویت روحیه فرد کمک کند و اثرات استرس را بر بدن کاهش دهد و اگر بیرون از خانه در زیر آفتاب انجام شود، احساس بهتری به فرد می‌دهد.

نگرش مثبت

در برخی مواقع استرس مفید است، مثلا: در مدت کم می‌توانید کاری را سریع انجام دهید یا بهتر بتوانید بر روی آزمون یا گفته خود متمرکز شوید. اگر به استرس بعنوان یک دوست بنگرید نه یک دشمن، بدن می‌تواند به روش سالم‌تری با آن برخورد کند و همچنین اگر بیشتر به دیگران فکر کنید، سطح استرس پایین‌تر می‌آید. در مطالعه‌ای، افرادی که کارهای مفیدی برای دوستان و خانوادشان در دوران استرس زا انجام داده بودند، نسبت به افرادی که انجام نداده بودند، بدن سالم‌تری داشتند.

مترجم: مهتا زمانی‌نیک
منبع: WebMD
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو