نوشیدن مایعات گرم تاثیری در مقابله با کرونا ندارد
4 فروردین 1399 ساعت: 12:1



با شیوع ویروس کرونا در کشورهای مختلف جهان، توصیه های سازمان بهداشت جهانی شامل ضرورت شستشوی مکرر دست ها، پخت کامل گوشت، دوری از تجمعات و... برای پیشگیری از ابتلا به بیماری ارائه شده است. اما در این باره دستورالعمل هایی نیز مانند نوشیدن مایعات فراوان و به خصوص مایعات گرم برای ازبین بردن ویروس و دفع آن نیز شنیده می شود. گرچه شاید این باور درست و منطقی به نظر برسد اما مطالعات صورت گرفته این نظریه را رد می کند.
هر ۱۵ دقیقه باید مایعات نوشید؟

در رابطه با پیشگیری از ابتلا به کرونا، توصیه مبنی نوشیدن مکرر مایعات هر 15 تا 20 دقیقه برای جلوگیری از خشکی گلو به عنوان یک راهکار پیشگیرانه، بازنشر فراوانی دارد. اما به گفته مدیر مرکز ویروس شناسی و ایمنولوژی انستیتو پاستور فرانسه، این توصیه به هیچ وجه صحیح و علمی نیست. به گفته وی، گرچه تامین آب مورد نیاز بدن به خصوص هنگام تب اهمیت بسیار زیادی دارد اما این مسئله هیچ ارتباطی در زمینه انتقال ویروس نخواهد داشت.

همچنین ادعا می شود که اگر ویروس وارد بدن شود، به دلیل نوشیدن مکرر آب و مایعات به مری و معده می رسد که در نتیجه اسید گوارشی آن را از بین می برد. اما این محقق یادآور می شود که ذرات ویروس خیلی سریع در بافت ها جای می گیرند. باید دانست که اگر ویروس از طریق مجاری تنفسی وارد بدن شود، تنها چند ثانیه یا چند دقیقه برای رسیدن این ذرات به ریه ها کافی است که الزاما از طریق گلو نخواهد بود. نکته مهم دیگر اینکه ممکن است آنزیم ها و Ph اسیدی معده باعث نابودی ویروس شود اما در واقع ویروس از طریق معده وارد بدن نمی شود و در این مسیر ورود از مجاری تنفسی یا گوارشی تاثیر خود را خواهد داشت.

مایعات گرم، ویروس را می کشد؟

باور رایج دیگر اینکه ویروس کرونا نسبت به گرمای بیشتر از ۲۷ درجه سانتی گراد مقاوم نیست و به همین دلیل نوشیدنی های گرم موثر خواهد بود. اما به نظر محققان، کروناویروس باید ۵ تا ۱۰ دقیقه در معرض گرمای ۶۵ درجه سانتی گراد قرار گیرد تا نابود شود. حال آنکه نوشیدن مایعات گرم، دمای بدن را برای نابودی ویروس بالا نمی برد و همچنان حدود 37 درجه باقی می ماند. خوشبختانه این ویژگی مثبت فیزیولوژیک بدن است زیرا افزایش دمای بدن به ۳۸ تا ۴۰ درجه، خطرناک بوده که اگر این دما به ۴۳ درجه برسد و بدن خنک نشود، فرد فوت می کند. پس منطقی است که رسیدن چنین دمایی درون بدن انسان اصلا منطقی نیست زیرا پیش از آنکه زمینه نابودی ویروس ایجاد شود، حیات فرد تهدید خواهد شد. گ

حتی دوش آب گرم نیز به همین دلیل از نظر محققان سازمان بهداشت جهانی مورد تایید نیست زیرا دمای بدن انسان به طور طبیعی حتی در زمان حمام گرفتن، بین ۳۶.۵ تا ۳۷ درجه ثابت می ماند. علاوه بر این، استفاده از آب داغ برای شستشوی بدن به دلیل ایجاد سوختگی اساسا خطرناک و ناممکن است. گزارش های سازمان بهداشت جهانی حاکی از آن است که تنها روش موثر برای مقابله با اپیدمی کروناویروس، رعایت اقدامات بهداشتی و عدم حضور در تجمعات است و بازنشر چنین باورهایی می تواند زمینه بی توجهی به این مشکل و افزایش اپیدمی را در پی داشته باشد.

ترجمه: مریم سادات کاظمی
منبع: Le Monde
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو