آیا مصرف پوست تخمه آفتابگردان خطری دارد؟
10 تیر 1399 ساعت: 08:4



دانه‌ها یا تخمه‌های آفتابگردان سرشار از چربی‌های سالم، پروتئین‌ها، ویتامین‌ها و مواد معدنی ارزشمند هستند. می‌توان از این دانه‌های خوش‌مزه برای پخت‌وپز انواع کیک‌ها و نان‌های خانگی، تهیه سالادها یا ماست‌های مخلوط استفاده کرد. با این‌حال، کسانی که آفتابگردان کامل یا دارای پوست خریداری می‌کنند، گاهی اوقات وسوسه می‌شوند که پوست این تخمه‌ها را نیز بخورند. اما سوال مهم این‌جاست که آیا خوردن پوست تخمه آفتابگردان خطری دارد؟ 

تخمه‌های آفتابگردان دارای پوسته بیرونی سفید و سیاهی هستند که مغز را در میان خودشان حفظ می‌کنند. مغز یا هسته تخمه آفتابگردان کاملا خوراکی است و به‌راحتی هم جویده می‌شود. با این‌حال، تخمه‌های آفتابگردان کامل یا دارای پوست غالبا همراه با نمک و ادویه‌های مختلف برای مصرف تفت داده می‌شوند و بعضی افراد دوست دارند که از خوردن این تخمه‌های دارای پوست لذت ببرند. این درحالی است که پوست تخمه آفتابگردان در گروه مواد خوراکی قرار نمی‌گیرد و نباید خورده شود. 

 

پوست تخمه آفتابگردان بسیار سفت حاوی فیبر فراوان و برای جویدن هم نامناسب است. از سوی دیگر، تصور نکنید که فیبر فراوان پوست تخمه به معنای مفید بودن آن است. فیبر موجود در پوست تخمه آفتابگردان از دو نوع لیگنین و سلولز است که اساسا بدن قادر به هضم آنها نیست. بنابراین، اگر به تخمه کاملا بوداده علاقه‌مند هستید باید مغز تخمه‌ها را جدا کنید و آنها را همراه با روغن زیتون، مقداری نمک و دیگر ادویه‌های مورد علاقه خودتان تفت دهید.

 

خطرات خوردن پوست تخمه 


اگر به‌طور تصادفی تکه‌هایی از پوست تخمه را قورت بدهید، مشکلی برای شما پیش نخواهد آمد و لازم نیست نگران شوید. اما اگر مقدار زیادی از پوست تخمه‌ها را بخورید، این پوسته‌ها می‌توانند باعث انسداد در روده شوند و نهایتا خطراتی را برای شما به‌وجود بیاورند. 

 

محققان متعددی دریافته‌اند که پوست‌ تخمه‌های مختلف که از هر نوع گیاه خوراکی به‌دست می‌آیند، می‌توانند در روده بزرگ جمع شوند و توده‌ای به‌نام «بزوآر» (bezoar) را ایجاد کنند. این توده می‌تواند باعث ابتلا به یبوست، درد روده و در بعضی موارد هم گیر کردن مدفوع در روده یا سفتی شدید مدفوع شود. در مشکل گیرکردگی مدفوع در روده (bowel impaction)، توده بزرگی از مدفوع در روده بزرگ گیر می‌کند. این مشکل واقعا دردناک است و در بعضی موارد هم باعث ابتلا به هموروئید یا حتی مشکلات خطرناکی مانند پارگی روده می‌شود. 

 

توده‌های بزوآر اغلب باید بعد از بیهوشی عمومی از بدن جدا شوند و در مواردی هم لازم است که عمل جراحی انجام بگیرد. توجه داشته باشید که پوست تخمه آفتابگردان معمولا لبه‌های تیزی دارد و در صورت بلعیده شدن می‌تواند باعث خراشیدگی گلو شود. 

 

مواد مغذی موجود 


دانه‌های آفتابگردان سرشار از چربی‌های سالم و پروتئین‌ها هستند و منبع خوبی هم برای دریافت ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌ها محسوب می‌شوند. دریافت آنتی‌اکسیدان‌های موجود در دانه‌ آفتابگردان از این‌رو اهمیت دارد که این ترکیب ها می‌توانند از DNA و سلول‌های بدن در مقابل صدمات اکسیداتیو محافظت کنند و نقش موثری در کاهش خطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند بیماری‌های قلبی داشته باشند. 

 

هر 28 گرم دانه آفتابگردان دارای مواد مغذی زیر است: 

  • کالری: 165
  • پروتئین: 5 گرم 
  • کربوهیدرات: 7 گرم 
  • فیبر: 3 گرم 
  • چربی: 14 گرم 
  • ویتامین E: 37 درصد ارزش روزانه (DV) 
  • سلنیوم: 32 درصد DV
  • فسفر: 32 درصد DV 
  • منگنز: 30 درصد DV 
  • ویتامین B5: 20 درصد DV 
  • فولات: 17 درصد DV 

 

روغن دانه آفتابگردان نیز سرشار از اسید لینولئیک (نوعی اسید چرب امگا-6) است که نقش موثری در محافظت از غشاهای سلولی دارد و از آنجایی که بدن نمی‌تواند امگا-6 بسازد، شما باید این ماده مغذی را از طریق رژیم غذایی دریافت کنید. 

 

ترجمه: ندا احمدلو

منبع: Health Line

آیا مصرف تخمه کدو باعث کاهش وزن می‌شود؟

برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو