5 خطاهای رایج تغذیه‌ای در تابستان
8 تیر 1399 ساعت: 09:4



بسیاری از مردم در فصل تابستان با مشکلات ناشی از گرما مواجه می‌شوند. این مشکلات تابستانی معمولا با حالت‌های خفیفی مانند سردرد و حالت تهوع شروع می‌شوند و در ادامه به مشکلاتی مانند گرمازدگی، کم‌آبی بدن، یبوست و اسهال منتهی می‌شوند. به همین دلیل هم متخصصان تغذیه تاکید می‌کنند که مراقبت از سلامت در تابستان، در درجه اول از رژیم غذایی شروع می‌شود.

درواقع، رژیم غذایی می‌تواند مشکلات تابستانی را تشدید کند یا تسکین دهد. نوع مواد غذایی انتخابی برای داشتن ذهن و بدن سالم بسیار مهم است، همان‌طور که اهمیت زیادی برای بالا بردن سطح انرژی در روزهای تابستانی دارد. با این‌حال، هنوز هم بسیاری از مردم از اهمیت تغذیه در فصل تابستان آگاه نیستند. 


نیازهای تغذیه‌ای بدن در هر فصلی متفاوت هستند و به همین دلیل در فصل تابستان باید از مواد غذایی سبک و سهل الهضم استفاده کنید. به‌علاوه، این مواد غذایی انتخابی باید از بدن در مقابل کم‌آبی محافظت کنند. بنابراین، اگر در بیشتر روزهای تابستانی احساس بدحالی دارید، بهتر است با فهرست مهم‌ترین خطاهای رایج تغذیه‌ای در تابستان آشنا شوید. 

 

1. نوشیدن آب سرد پس از یک روز طولانی زیر آفتاب 


خیلی از افراد سالخورده به فرزندان و نوه‌هایشان توصیه می‌کنند که وقتی پس از یک روز طولانی زیر آفتاب به خانه بازمی‌گردند، بلافاصله آب سرد ننوشند. شاید شما هم این توصیه را شنیده باشید اما جالب است بدانید که این توصیه بدون دلیل و بیهوده نیست. نوشیدن آب سرد در چنین شرایطی می‌تواند به سیستم بدن شوک وارد کند و نه‌تنها باعث مشکلات گوارشی شود بلکه مشکل گلودرد را هم به‌وجود بیاورد. 

 

2. زیاده‌روی در مصرف کافئین 


کافئین از ترکیبات ادرارآور است و بنابراین زیاده‌روی در مصرف آن (خصوصا در فصل تابستان) به‌راحتی می‌تواند باعث کم‌آبی بدن شود. نوشیدن بیش از حد چای و قهوه در فصل تابستان نه‌تنها باعث کم‌آبی بدن می‌شود، بلکه مشکلات طولانی‌مدتی مانند سردرد را هم به‌وجود می‌آورد. 

 

3. مصرف انواع نوشیدنی‌های سرد و شیرین 


اکثر نوشابه‌های گازدار و شیرین یا آبمیوه‌های صنعتی حاوی مقادیر زیادی از قند هستند و به همین دلیل به‌راحتی می‌تواند انرژی بدن را به‌صورت موقتی افزایش دهند. اما این افزایش موقتی انرژی خیلی زود هم از بین می‌رود و با اُفت انرژی شدید همراه می‌شود. بنابراین، اگر می‌خواهید در فصل تابستان کمتر دچار مشکلاتی مانند بی‌حالی و سردرد شوید، از مصرف نوشابه‌های گازدار و آبمیوه‌های صنعتی دوری کنید و فقط از آبمیوه‌های طبیعی و خانگی بدون افزودنی استفاده کنید. 

 

4. پیروی از رژیم‌های نادرست 


خیلی از افراد در فصل تابستان تصمیم می‌گیرند که وزن شان را کاهش دهند و حتی با کمک رژیم‌های غذایی در شکل بدن‌شان هم تغییراتی به‌وجود بیاورند. همین ایده، افراد بسیاری را به سمت رژیم‌های نادرست و شدیدا محدود می‌کشاند که با پیامدهای ناگوار متعددی همراه هستند. بی‌حالی، سردرد، حالت تهوع و اسهال فقط چند مورد از عارضه‌های رژیم‌های غذایی نادرست در کوتاه‌مدت هستند. کسانی که در طولانی‌مدت خودشان را درگیر این رژیم‌ها می‌کنند، با مشکلات گوارشی و حتی بیماری‌های جدی مواجه می‌شوند. بنابراین اگر به سلامت تان علاقه‌مند هستید و داشتن تناسب اندام برای‌تان مهم است، هیچ راهی جز تغذیه سالم و استاندارد در کنار ورزش کردن پیش روی شما وجود ندارد. 

 

5. استفاده نکردن از تخم‌مرغ، ماهی و مرغ 


تصور غلطی وجود دارد که می‌گوید تخم‌مرغ، ماهی و مرغ جزو آن گروه از مواد غذایی هستند که گرمای زیادی در بدن ایجاد می‌کنند و در نتیجه در فصل تابستان نباید از آنها استفاده کرد. با این‌حال، چنین تصوری به‌هیچ‌وجه درست نیست و شما همچنان باید مصرف این مواد غذایی را در همه فصول ادامه دهید. همه این مواد غذایی سرشار از پروتئین بدون چربی هستند که اهمیت زیادی برای حفظ وزن در محدوده سالم دارد. اتفاقا اگر قرار باشد که میزان استفاده از مواد غذایی خاصی را در تابستان محدود کنید، باید این محدودیت را برای گوشت‌های قرمز در نظر بگیرید و نه برای مرغ، ماهی و تخم‌مرغ. 

 

ترجمه: ندا احمدلو

منبع:NDTV Food


چرا گاهی تغذیه سالم باعث مشکلات گوارشی می‌شود؟
10 توصیه پیشگیرانه از مسمومیت غذایی در تابستان
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو