تاثیر گرما و آلودگی هوا در سلامت جنین
7 تیر 1399 ساعت: 21:4



نتایج یک بررسی جدید نشان می‌دهد خانم‌های باردار که در معرض گرمای شدید و سطح بالای آلاینده‌های جو هستند، بیشتر مستعد زایمان زودرس، وزن پایین نوزاد و حتی سقط جنین هستند. 

تاثیرات منفی گرمایش جو بر جنبه‌های مختلف سلامت بشر از مدت‌ها پیش تایید شده‌است. نتایج مطالعه‌ای که اخیرا در نشریه American Medical Association به‌ چاپ رسید یکی دیگر از عوارض این وضعیت را تایید می‌کند. 


محققان آمریکایی به‌تازگی دریافتند خانم‌های باردار که در معرض گرمای شدید یا سطح بالای آلاینده‌های جو قرار دارند، با احتمال بالاتر زایمان زودرس، وزن پایین نوزاد یا سقط جنین مواجه هستند. 


تاثیر تغییرات جو


براساس گزارش نیویورک تایمز، محققان در این پژوهش به 57 مطالعه در مورد ارتباط گرما یا آلودگی هوا بر نوزادان آمریکایی از سال 2007 استناد کردند. آنها همچنین وضعیت بیش از 32 میلیون نوزاد در این کشور را نیز ارزیابی کردند. نتایج حاکی از آن بود که مشکلات سلامت کودکان تحت تاثیر تغییرات جوی تشدید می‌شود. 


گرمای هوا خطر زایمان زودرس را تا 6/8% تا 21% افزایش می‌دهد. تولد نوزادان با وزن پایین نیز در هوای گرم بیشتر است. در واقع هر یک درجه سلسیوس افزایش دمای هوا در بهار و تابستان طی هفته آخر بارداری احتمال مرگ نوزاد را 6% افزایش می‌دهد. 


تاثیر آلودگی هوا


در مورد تاثیر آلودگی هوا، نتایج مطالعات نشان می‌دهد حضور در محیط با سطح زیاد آلاینده‌های جوی طی سه ماهه آخر بارداری با 42% افزایش خطر مرگ نوزاد همراه است. به علاوه، ازن و ذرات معلق ریزتر از 5/2 میکرومتر نیز با تولد زودرس، کمبود وزن و مرگ نوزاد مرتبط است. 


این عوارض در شرایط زندگی محیط با امواج الکتریکی نیز دیده می‌شود. همچنین تولد نوزاد پیش از هفته 28 بارداری نیز در مورد مادران مبتلا به آسم که در محیط‌های آلوده زندگی می‌کنند نیز 52% افزایش می‌یابد. 


مترجم: مریم سادات کاظمی

منبع:SantéMagazine.fr

برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو