در ایام شیوع کرونا ویروس
چطور و چگونه به صورتمان دست نزنیم؟
4 فروردین 1399 ساعت: 01:1



یکی از مهم‌ترین توصیه‌های پیشگیری از ابتلا به کرونا، تماس نداشتن دست با صورت و به‌خصوص دهان، بینی و چشم‌ها است. حال آنکه بسیاری از افراد به‌طور ناخودآگاه بارها در طول روز دست‌شان را به چشم‌ها می‌زنند، جوش‌های صورت را دستکاری می‌کنند.
چنین رفتارهایی معمولا نوعی عادت هستند و در شرایطی مانند اضطراب و نگرانی تشدید می‌شوند، اما برای پیشگیری از انتقال کروناویروس لازم است تا با رعایت برخی از نکات کاربردی، این عادت نادرست کنار گذاشته شود.

یادداشت کنید که چه مواقعی به صورت خود دست می‌زنید

برای تغییر یا کنار گذاشتن یک عادت، ابتدا باید شرایط زمینه‌ساز آن را تشخیص داد. اکثر افراد بدون اینکه فکر کنند و به‌طور کاملا ناخودآگاه، بارها صورت خود را لمس می‌کنند؛ هنگام خستگی چشم‌ها را ماساژ می‌دهند یا در زمان اضطراب و ناراحتی، ناخن می‌جوند. ویژگی بارز چنین رفتارهایی این است که به‌طور ناخودآگاه بروز پیدا می‌کنند.

از همین رو لازم است تا علت زمینه‌ای چنین رفتارهایی را برای خود ارزیابی کنیم. مسلما تشخیص دقیق زمانی محقق خواهد بود که رفتارهای یک روز خود در موقعیت‌های مختلف را یادداشت کنیم و سپس به فکر جایگزینی عادت دیگری باشیم.

خود را با فعالیت‌های دستی سرگرم کنید

معمولا هنگام مطالعه یا تماشای تلویزیون که بیشترین تمرکز بدن بر فعالیت چشم است، تمایل به خاراندن صورت یا ناخن جویدن بیشتر می‌شود زیرا عملا فعالیتی با دست انجام نمی‌شود. پس در این شرایط، بهترین کار این است که هوشیاری داشته و مثلا دست به سینه بنشینید یا دست‌ها را در جیب قرار دهید. البته در دست داشتن یک گوی ضداسترس و اسپینر نیز مانع از دست زدن به صورت خواهد بود. همچنین انجام کارهای هنری مانند بافتنی نیز در کاهش این رفتار بسیار موثر است.

ترفندهایی برای دست نزدن به صورت پیدا کنید

برای اینکه دائم به صورت دست نزنید، باید حس خوشایند این تماس را از بین ببرید. کافی است دستکش به دست کنید و زمانی که مثلا کتاب می‌خوانید، دست را زیر چانه بگذارید. معمولا پس از چندبار، دیگر لمس بافت زبر دستکش خوشایند نیست و کم‌کم این عادت کنار گذاشته می‌شود.
همچنین جالب است بدانید که خانم‌ها هنگامی که آرایش دارند، کمتر به صورت دست می‌زنند. لاک ناخن نیز یکی دیگر از ترفندها برای ممانعت از به دهان بردن دست و ناخن جویدن است.

تصمیم خود را یادآوری کنید

ممکن است پس از چند روز، تصمیم خود را فراموش کرده و عادت قبلی دوباره تکرار شود. پس لازم است از تکنیک‌های رفتارشناختی کمک بگیرید. عبارت «به صورتت دست نزن» را روی برگه‌های کوچکی یادداشت کنید و کنار صفحه کامپیوتر، کنار میز تلفن، کنار تلویزیون و... بچسبانید یا این پیام را روی هشدار تلفن همراه خود بگذارید.

استرس و اضطراب را مدیریت کنید

بیشتر افراد زمانی که مشغله ذهنی دارند، سعی می‌کنند با ناخن جویدن، ور رفتن با موهای سر یا ریش، کندن پوسته‌های لب و... خود را آرام کنند. پس اگر چنین شرایطی مشخص و مدیریت شود، این رفتارها نیز کاهش می‌یابد.

تکنیک‌های تنفس عمیق به کاهش استرس و اضطراب کمک می‌کند. برای این کار، بدن را در حالت کاملا صاف قرار دهید، از طریق بینی نفس عمیق بکشید و پنج ثانیه صبر کنید و سپس بازدم داشته باشید، طوری که قفسه سینه بی‌حرکت باشد. ۴ تا ۵ ثانیه صبر کرده و سپس عضلات شکم را به آرامی رها کنید.

این تکنیک به کاهش استرس و کنترل افکار و هیجانات کمک می‌کند و از این طریق محرک‌های عاطفی که واکنش‌های ناخودآگاه مانند تماس دست با صورت را به همراه دارند، کمتر می‌کند.


مترجم: مریم سادات کاظمی
منبع:www.huffingtonpost.fr
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو