چرا گاهی تغذیه سالم باعث مشکلات گوارشی می‌شود؟
6 تیر 1399 ساعت: 15:4



بعضی از کسانی که تصمیم می‌گیرند کیفیت رژیم غذایی‌شان را کاملا به درجه سالم برسانند و هر روز از مواد غذایی کامل و مقدار زیادی از سبزیجات استفاده کنند، برخلاف انتظارشان ناگهان با مشکلات مختلفی مانند نفخ زیاد، احساس پُری بیش از حد، ‌اسهال یا حالت تهوع مواجه می‌شوند. 

جالب است بدانید که پزشکان و دانشمندان، این حالت را «مرحله انتقال» (transition phase) می‌نامند یعنی مرحله‌ای که دستگاه گوارش باید خودش را با مواد غذایی تازه‌ای سازگار و منطبق کند. به همین دلیل است که بعضی افراد تصور می‌کنند تغذیه سالم می‌تواند باعث ابتلا به مشکلات گوارشی شود. 

 

دکتر تامارا دوکر فرومان (متخصص تغذیه) می‌گوید که اول از همه باید بدانید اثرات مرحله انتقال کوتاه‌مدت و موقتی هستند. بنابراینT اصلا نباید برنامه تغذیه سالم تان را دستکاری کنید یا از ادامه دادن این برنامه غذایی دست بکشید. البته راهکارهای کمکی هم می‌توانند گذار از مرحله انتقال را راحت‌تر کنند که عبارتند از:

 

  • آلرژی غذایی 

اگر در دوره بزرگسالی به‌سر می‌برید و تاکنون هیچ کدام از انواع آلرژی‌های غذایی‌، تحمل‌ناپذیری بعضی از ترکیبات غذایی یا حساسیت‌های غذایی را تجربه نکرده‌اید، شاید فکر کنید که دیگر به مشکل خاصی دچار نخواهید شد. اما تقریبا نیمی از تمامی انواع آلرژی‌های غذایی پس از 18 سالگی شروع می‌شوند. شانس بروز این اتفاق هم خصوصا زمانی بیشتر می‌شود که طیف وسیعی از مواد غذایی جدید را به رژیم غذایی اضافه کنید. 


آلرژی غذایی شدید معمولا واکنش‌های بدنی شدیدی را برانگیخته می‌کند و گاهی اوقات جان انسان‌ها را به خطر می‌اندازد اما انواع خفیف آلرژی‌های غذایی معمولا با مشکلات خفیفی مانند التهاب و ناراحتی موقتی معده همراه هستند. 

 

بهترین راهکار برای مقابله با چنین مشکلی، این است که مواد غذایی جدید را به‌نوبت و جداگانه وارد رژیم غذایی تان کنید تا وضعیت تحمل‌پذیری هر کدام از آنها را تحت نظر داشته باشید. مثلا به‌جای اینکه مجموعه مفصلی از مغزهای خام را ناگهانی به رژیم غذایی تان اضافه کنید، هر روز یک مغز خام مشخص را امتحان کنید تا بتوانید واکنش بدن را تحت نظر بگیرید. با این کار می‌توانید مواد غذایی مشکل‌ساز را به‌راحتی و سریعا شناسایی کنید. 

 

  • افزایش ناگهانی فیبرها 

در رژیم غذایی سالم باید غلات سبوس‌دار را جایگزین غلات سفید کرد، حجم مصرفی سبزی‌ها را افزایش داد و از میوه‌ها به‌عنوان جایگزینی برای تنقلات شیرین استفاده کرد. همه این کارها واقعا فوق‌العاده هستند، اما اگر سریع و ناگهانی انجام شوند، فیبر دریافتی به‌صورت ناگهانی افزایش یافته و شما را دچار مشکلات گوارشی می‌کند. 

 

راهکار مناسب برای مقابله با این مشکل، افزایش آب مصرفی روزانه همزمان با افزایش فیبر دریافتی است، چراکه فیبرهای دریافتی بدون کمک آب نمی‌توانند به‌راحتی در دستگاه گوارش حرکت کنند. کسانی که این نکته را نمی‌دانند، معمولا دچار حالت تهوع یا یبوست می‌شوند. دکتر مگی وارد (متخصص تغذیه و مدیر The UltraWellness Center در ماساچوست) می‌گوید: «افزایش آب دریافتی به‌طور کلی خوب است اما اهمیت این کار زمانی بیشتر می‌شود که بخواهید کیفیت رژیم غذایی خودتان را به درجه سالم برسانید. یکی از راهکارهای مناسب برای افزایش آب دریافتی همزمان با افزایش فیبر دریافتی، مصرف انواع سوپ‌های سبزیجات است». 

 

  • حذف ناگهانی فیبرها 

بعضی افراد با روی‌آوری به رژیم غذایی سالم تصمیم می‌گیرند که بیشتر از آب‌میوه‌های طبیعی و آب سبزیجات طبیعی استفاده کنند و بنابراین فیبر میوه‌ها و سبزی‌ها را کنار می‌گذارند. اگرچه متخصصان متعددی تاکنون تاکید کرده‌اند که نباید چنین کاری را انجام داد اما هنوز هم بعضی افراد به این روش رژیمی پایبند هستند.

 

درست است که استفاده از آب میوه‌ها و سبزی‌ها می‌تواند ویتامین‌ها و املاح زیادی را به بدن برساند اما دستگاه گوارشی به‌دلیل عدم دریافت فیبر میوه‌ها و سبزی‌ها واکنش خوبی به این اتفاق نشان نمی‌دهد. یکی از پیامدهای این کار ابتلا به یبوست است زیرا دقیقا همین فیبرها هستند که مدفوع را حجیم می‌کنند و باعث خروج و دفع راحت‌تر آن می‌شوند. به‌علاوه، اندام‌های مهم بدن مانند کبد، روده‌ها و کلیه‌ها برای عملکرد مطلوب به دریافت فیبرها نیاز دارند و حذف فیبرها از رژیم غذایی قطعا عملکرد این اندام‌ها را نیز دچار اختلال می‌کند. 

 

ترجمه: ندا احمدلو

منبع: MyFitnessPal
اگر در دوران کرونا به امید لاغری گیاهخوار شده‌اید، بخوانید!
آیا رژیم کم‌چرب در قرنطینه خانگی باعث کاهش ابتلا به دیابت می‌شود؟
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو