برای اولین بار چه موقع موهای نوزاد را کوتاه کنیم؟
5 تیر 1399 ساعت: 19:4



بسیاری از والدین دوست دارند زمان دقیق نخستین کوتاهی موهای نوزادشان را بدانند. این موضوعی‌ است که در میان تمام نوزادان مشترک است، اما به‌طور کلی تعیین زمان اولین کوتاهی موهای نوزاد به والدین او بستگی دارد و یک تصمیم مشترک است. 

درحقیقت این موضوع هیچ ربطی به مسائل پزشکی یا زیبایی ندارد و جالب است بدانید که برعکس باور عامه مردم، موهای نوزاد بعد از اولین کوتاهی، ضخیم‌تر و بادوام‌تر نخواهد شد.

 

نوزادان معمولاً در بدو تولد مقدار موی مشخصی دارند. بعضی از آن‌ها اصطلاحاً پرمو هستند و بعضی دیگر کم‌مو، به‌طوری ‌که موهایشان به سختی دیده می‌شود. این اختلاف از وضعیت ژنتیکی نوزاد ناشی می‌شود، اما کم‌مویی یک فرد در نوزادی دلیلی برای طاسی وی در بزرگسالی نخواهد بود.

 

نوزادان، پوست، ناخن و البته موهای حساس و آسیب‌پذیری دارند. به همین دلیل در نخستین روزهای زندگی، این اجزا تمایل زیادی به افتادن و ریزش دارند. ریزش موها در پشت سر نوزاد محسوس‌تر است چون معمولاً این قسمت بیشتر با سطح زمین در تماس است. 

 

بهترین زمان برای کوتاه کردن موی نوزاد


هیچ زمان دقیقی برای این کوتاهی تعیین نشده است. این تصمیم به خود والدین، آرزوها و خواسته‌هایشان بستگی دارد، اما اولین موضوعی که قبل از کوتاهی موهای نوزادتان باید به آن بیاندیشید این است که دمای بدن نوزاد از ناحیه سر او تنظیم می‌شود. به همین دلیل اگر زودتر از موعد موهای او را کوتاه کنید، ناخودآگاه وی را در معرض سرما قرار داده‌اید. 

 

دومین موضوعی که هنگام کوتاهی موهای نوزاد باید در نظر داشته باشید این است که تمام تغییرات او را از بدو تولد زیر نظر بگیرید. دقت کنید که او به تازگی با محیط خارج از رحم خو گرفته است و به همین دلیل روا نیست که وی را در معرض تغییرات ناگهانی و تحریک‌کننده قرار دهیم. به همین دلیل اغلب متخصصان کودک توصیه می‌کنند که نخستین کوتاهی موهای دلبندتان را تا دو ماهگی او به تاخیر بیاندازید. 

 

دلیل خوب دیگر برای به تعویق انداختن کوتاهی موهای نوزاد این است که نوزادان معمولاً با شروع سه ماهگی این توانایی را دارند که سرشان را نگاه دارند. به همین دلیل، فرآیند کوتاهی موها به آسانی انجام خواهد گرفت. حتی می‌توانید این کوتاهی را به شش ماهگی موکول کنید چون در این سن، دلبندتان می‌تواند به تنهایی و بدون کمک شما بنشیند و تمام این قابلیت‌ها به او و شما کمک می‌کنند که کوتاهی دلپذیرتری را تجربه کنید. 

 

موهای نوزاد باید به چه شکلی کوتاه شوند؟

 

بعضی از والدین ترجیح می‌دهند که موهای نوزادشان را در منزل کوتاه کنند. عده‌ای دیگر نیز تمایل دارند که این کار در آرایشگاه و به دست یک فرد متخصص انجام گیرد. اما درواقع از آنجا که فقط باید نوک موها کوتاه شود، قیچی‌های سرگرد مناسب‌ترند. 

 

وسیله دیگری که به کمک آن می‌توانید موهای دلبندتان را کوتاه کنید، ماشین ریش‌تراش است. این دستگاه شانه‌های متعددی دارد که به کمک آن‌ها می‌توانید مدل و حجم مویی که قرار است کوتاه کنید را از قبل مشخص نمایید. با این حال، توجه داشته باشید که هنگام کار با این دستگاه، صبور باشید، عجله نکنید و آن ‌را بیش از اندازه روی سر نوزاد فشار ندهید.

 

بهترین زمان برای کوتاهی موی نوزاد، هنگامی است که او آرام و ساکت است: یعنی زمانی‌که تازه غذا خورده و شکمش سیر است یا زمانی‌ که سرش با اسباب‌بازی‌ها گرم است. برای این کوتاهی نیازی نیست که موها را خیس کنید چون موها خیلی ظریف و شکننده هستند.

 

توصیه‌هایی برای کوتاهی موهای نوزاد

 

1. در این مورد امنیت نوزاد حرف اول را می‌زند. قطعاً، کوتاه کردن موهای نوزاد خطر بزرگی به همراه ندارد. با این حال، لازم است که محتاط باشید. به عنوان مثال،‌ سر نوزاد باید کاملاً ثابت و بی‌حرکت باشد تا از هرگونه حرکات ناگهانی او جلوگیری شود. به همین دلیل هنگام کوتاهی موهای دلبندتان حتماً از یک فرد سوم نیز بخواهید که در این کار به شما کمک کند. 

 

2. قیچی یا ریش‌تراش را در دسترس نوزاد قرار ندهید. خصوصاً‌ اگر نوزادتان توان انجام برخی حرکات خاص را دارد.

 

3. صبورانه منتظر زمان مناسبی برای کوتاهی مو باشید. بعضی از نوزادان با شنیدن صدای ماشین ریش‌تراش بی‌تابی می‌کنند یا با دیدن قیچی می‌ترسند. به همین دلیل زمانی که او کاملاً راحت و آرام است را برای این کار انتخاب نمایید. اگر در حین کار، دلبندتان گریه یا بی‌قراری کرد، کوتاهی را به روز دیگری موکول کنید. 

 

4. از قبل تدابیر لازم را اتخاذ کنید. به عنوان مثال، برای دور گردن نوزاد یک پارچه در نظر بگیرید تا موهای کوتاه شده روی آن بریزد نه دور گردن یا روی تن او. حتی می‌توانید بعد از کوتاهی او را حمام کنید تا احیاناً اگر مویی روی بدنش افتاده باشد، پاکسازی و بعداً منجر به خارش نگردد. 

 

5. از مصرف تیغ جداً خودداری نمایید. تحت هیچ شرایطی برای کوتاهی موهای نوزادتان از تیغ ریش‌تراشی استفاده نکنید. تیغ علاوه بر خطرات بسیاری که به همراه دارد، ممکن است در سطح پوست فرق سر او بریدگی‌هایی ایجاد کند. 

 

کِبِره سر نوزاد و اولین کوتاهی موها

 

پس از تولد در برخی از نوزادان پوسته‌های ضخیم و زردرنگی روی سر و حتی گاهی روی ابروها و بین ابروها دیده می‌شود. برخی از متخصصان پوست معتقدند که هورمون هایی که کودک از مادر در پایان بارداری دریافت می کند باعث تحریک بالای غدد چربی نوزاد می شود.

 

وقتی مادران سعی می‌کنند این پوسته‌ها را با دست، ناخن یا شانه از موهای نوزاد پاک کنند؛ متوجه می‌شوند که این کار به سهولت امکان پذیر نیست وگاهی منجربه کنده شدن موها و خون آمدن از جای پوسته کنده شده نیز می‌شود. این پوسته‌های زردرنگ، خطری به همراه ندارند و تقریباً شبیه به شوره سر هستند.

 

این پوسته‌ها برای اولین کوتاهی موهای نوزاد نیز مزاحمتی ایجاد نمی‌کنند. با این حال، از آنجا که این پوسته‌ها به پوست سر چسبیده‌اند، توصیه می‌شود که قبل از کوتاهی موها با متخصص کودکان مشورت کنید. اما برای پاکسازی این پوسته‌ها می‌توانید سر نوزادتان را با بُرسی که موهایی نرم دارد، شانه کنید. 

 

ترجمه:‌ عفت عباسیان

منبع: Fetreparents.com

برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو