آیا مصرف تخمه کدو باعث کاهش وزن می‌شود؟
4 تیر 1399 ساعت: 21:4



تخمه کدو یکی از خوراکی‌های سرشار از مواد مغذی است که محبوبیت زیادی در میان مردم بسیاری از کشورها دارد. تحقیقات مختلفی نشان داده‌اند که تخمه کدو دارای فواید مختلفی برای سلامت بدن است، ازجمله کاهش قند خون، ارتقای سلامت قلب و حتی کاهش خطر ابتلا به بعضی از سرطان‌ها.

با این‌حال، یکی از سوالاتی که در سال‌های اخیر بیشتر مورد توجه مردم و محققان قرار گرفته، این است که آیا تخمه کدو می‌تواند به کاهش وزن کمک کند؟ در ادامه سعی می‌کنیم که پاسخی برای همین سوال بیابیم و بهترین راه‌های اضافه کردن تخمه کدو به رژیم غذایی را هم مطرح کنیم. 

 

تخمه کدو و احتمال کاهش وزن 


تخمه کدو سرشار از مواد مغذی مهمی است که محققان قبلا به نتایج خوبی درباره اثرگذاری آنها بر کاهش وزن دست یافته‌اند. این مواد مغذی عبارتند از فیبر، پروتئین و اسیدهای چرب غیراشباع. به‌عنوان نمونه، محققان در یک مطالعه شش‌ماهه بر روی 345 نفر از کسانی که رژیم کم‌کالری داشتند، اثرات ترکیبات غذایی مختلف بر کاهش وزن را بررسی کرده‌اند. یافته‌های نهایی نشان می‌دهند که دریافت فیبر غذایی، صرف‌نظر از میزان کالری‌ها یا دیگر مواد مغذی دریافتی، پایبندی افراد به رژیم غذایی و برنامه کاهش وزن را بیشتر می‌کند. 

 

فیبر به افزایش احساس پُری و سیری و همچنین پیشگیری از پُرخوری در فاصله بین وعده‌های غذایی اصلی کمک می‌کند. پُرخوری بین وعده‌های غذایی اصلی از مهم‌ترین عواملی است که می‌تواند به افزایش وزن یا جلوگیری از کاهش وزن منتهی شود. حداقل فیبر مورد نیاز برای بزرگسالان به‌منظور حفظ سلامت عمومی و حفظ وزن در محدوده سالم، بین 19 تا 38 گرم در روز است. هر نصف فنجان (72 گرم) از تخمه کدوی بدون پوست حدود 5 گرم فیبر به بدن می‌رساند. پروتئین هم نقش مهمی در کاهش وزن دارد، چراکه به بهبود وضعیت اشتها کمک می‌کند، مانع از پُرخوری می‌شود و احساس سیری را بیشتر می‌کند. هر نصف فنجان (72 گرم) از تخمه کدوی بدون پوست حدود 21 گرم پروتئین به بدن می‌رساند. 

 

میانه‌روی؛ راز مصرف تخمه کدو 


اگرچه تخمه کدو بسیار مغذی و سرشار از فیبر است و به همین دلیل می‌تواند به کاهش وزن کمک کند اما باید توجه داشته باشید که راهکار استفاده از تخمه کدو به‌منظور کمک به کاهش وزن فقط زمانی به نتیجه مطلوب می‌رسد که میانه‌روی و اعتدال را در مصرف این خوراکی رعایت کرده باشید. تخمه کدو هم مانند دیگر مغزها و دانه‌های خام در گروه مواد غذایی دارای تراکم انرژی بالا قرار می‌گیرد و این یعنی هر وعده مصرفی کوچک از تخمه کدو برابر است با دریافت کالری‌ها و چربی‌های قابل توجه. 

 

هر 72 گرم یا نصف فنجان از تخمه کدوی بدون پوست تقریبا 145 کیلوکالری انرژی و 35 گرم چربی به بدن می‌رساند. بنابراین، اگر قصد دارید تخمه کدو را به برنامه کاهش وزن تان اضافه کنید باید کل کالری‌های دریافتی روزانه تان را متناسب با میزان تخمه کدوی مصرفی بازبینی کنید. علاوه بر این‌ها، درحالی که بعضی افراد می‌توانند روزانه 72 گرم تخمه کدو بخورند اما محدود کردن استفاده از این دانه به وعده‌های مصرفی کوچک‌تر برای گروه دیگری از افراد ضرورت دارد. برای این‌که کالری و سدیم دریافتی تان را نیز به حداقل برسانید باید همیشه از تخمه کدوی خام و بدون نمک استفاده کنید. 

 

خطر خوردن پوست تخمه 


اگرچه خوردن پوست تخمه کدوی تازه و خام معمولا خطری ندارد اما بعضی افراد همچنان با این کار دچار مشکلاتی خواهند شد. افراد مبتلا به بیماری‌های گوارشی خاصی مانند بیماری کرون یا کولیت اولسراتیو که در گروه بیماری‌های التهابی روده (IBD) قرار می‌گیرند باید از مصرف تخمه کدوی دارای پوست خودداری کنند و حتی در مواردی باید خود تخمه کدوی بدون پوست را هم از رژیم غذایی‌شان کنار بگذارند. 

 

این دانه‌های سرشار از فیبر می‌توانند التهاب روده را تشدید کنند و باعث ناراحتی معده، اسهال، درد، نفخ و دیگر علائم در افراد مبتلا به بیماری‌های گوارشی شوند. البته حتی اگر هیچ مشکل گوارشی خاصی هم نداشتید، باید بعد از خوردن تخمه کدو حتما آب بنوشید تا فیبر موجود در این ماده غذایی به‌درستی در دستگاه گوارش حرکت کرده و باعث مشکلات گوارشی نشود. 

 

بهترین راه‌های مصرف تخمه کدو 

  • همراه با مغزهای خام دیگر 
  • اضافه کردن به انواع سالاد 
  • اضافه کردن به کیک‌ها و نان‌های خانگی
  • اضافه کردن به ماست یا غلات صبحانه ای
  • مخلوط کردن با انواع اسموتی‌ها 

 

فراموش نکنید که تخمه کدو حاوی اسیدفیتیک است که می‌تواند مانع از جذب سایر ویتامین‌ها و مواد معدنی شود. پس اگر می‌خواهید از تخمه کدو به‌طور منظم و در فواصل نزدیک به هم استفاده کنید، حتما این تخمه‌ها را قبل از مصرف تفت بدهید تا میزان اسید فیتیک موجود در آنها کاهش پیدا کند. 

 

ترجمه: ندا احمدلو

منبع: Health Line
فواید نوشیدن آب کرفس در تابستان​​​
اتفاقاتی که با غذا خوردن سریع در بدن می‌افتد!​​​
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو