خواص خوراکی های دیورتیک
4 تیر 1399 ساعت: 21:4



​​​​​​​​پاکسازی بدن، روشی ایده‌آل برای دفع مواد زائدی است که در بدن جمع شده‌اند. اما این پاکسازی الزاما نیاز به مصرف دارو ندارد بلکه بعضی از مواد غذایی خواص دیورتیک طبیعی دارند که به بهبود عملکرد کلیه‌ها و کبد کمک می‌کنند. 

در کل، بیش از 90 درصد حجم میوه‌ها و سبزیجات از آب تشکیل شده که به‌ این دلیل در دفع مواد زائد بدن موثر هستند. اما این خاصیت فقط ناشی از آب نیست و مقدار فراوان پتاسیم نسبت به سدیم نیز به این مکانیسم کمک می‌کند. سدیم موجب احتباس آب در بدن می‌شود و مصرف زیاد آن زمینه‌ساز پرفشاری خون و بیماری‌های قلبی عروقی خواهد بود. 

 

بهترین سبزی ها و میوه‌ها 


این گروه از میوه‌ها و سبزیجات فواید متعددی برای سلامت بدن دارند. مصرف آنها مقدار حجم آب بدن را تا 1 لیتر افزایش می‌دهد. از همین‌رو، در دفع مواد سمی، آفت‌کش‌ها، داروها، اسید اوریک، سدیم کلرید و... موثر خواهد بود. مقابله با سلولیت، ادم، حفظ تعادل اسید و باز در بدن، بهبود عملکرد قلب و عروق همچنین پیشگیری از ابتلا به عفونت‌های مجاری ادراری از دیگر فواید این خوراکی‌هاست. نکته جالب اینکه اکثر میوه‌ها و سبزیجات دیورتیک مربوط به فصل بهار و تابستان هستند که نشان‌دهنده اهمیت مصرف آنها برای پاکسازی بدن در این فصول است. آرتیشو، مارچوبه، بادمجان، خیار، کدومسما، اسفناج، لوبیا سبز، کاهو و گوجه‌فرنگی بهترین سبزیجات با این خواص هستند. در مورد میوه‌ها نیز می‌توان به لیمو، پرتقال، گریپ‌فروت، آناناس، توت‌فرنگی، ملون و هندوانه اشاره کرد.

 '

احتیاط در مصرف 


گرچه میوه‌ها و سبزیجات دیورتیک بسیار مفیدی هستند و باید در برنامه روزانه گنجانده شوند اما بعضی افراد نباید بیشتر از 100 تا 150 گرم در روز مصرف کنند. این نکته در مورد مبتلایان به سنگ کلیه و نارسایی کلیوی صدق می‌کند زیرا برخی از خوراکی‌ها مانند مارچوبه و اسفناج حاوی مقدار زیادی پورین هستند که می‌تواند بیماری را تشدید کند. افرادی که برای درمان پرفشاری خون و دیگر بیماری های قلبی عروقی تحت درمان داروهای دیورتیک هستند نیز نباید در مصرف این خوراکی‌ها افراط کنند. البته نباید هنگام مصرف میوه‌ها و سبزیجات دیورتیک از نمک زیاد استفاده کرد زیرا تاثیر معکوس دارد و عامل احتباس آب در بدن خواهد بود. البته پخت طولانی نیز باعث از دست رفتن آب بدن می‌شود. 

 

نوشیدنی‌های مناسب


انواع نوشیدنی‌ها در افزایش حجم ادرار از بدن نقش دارند اما این تاثیر در بعضی از آنها بیشتر است. قهوه و چای به خاطر وجود کافئین و تئوفیلین توانایی کلیه‌ها در تصفیه خون را افزایش می‌دهند. آب نیز چنین خاصیتی دارد به‌خصوص اگر آب معدنی سرشار از منیزیم و پتاسیم باشد. البته این نوع آب معدنی نباید نوشیدنی روزانه باشد زیرا فعالیت زیادی به کلیه‌ها تحمیل می‌کند. بنابراین، بهتر است این نوشیدنی‌ها به‌صورت دوره‌ای مصرف شود. در مورد دمنوش‌های گیاهی نیز دمنوش ختمی، گل قاصدک و دم‌ گیلاس تاثیر خوبی دارند اما نباید بیش از 2 تا 3 فنجان در روز و حداکثر طی دوره یک ماهه باشد. 

 

ترجمه: مریم سادات کاظمی

منبع:Santé Magazine.fr

برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو