درون مغز نوجوانان چه می‌گذرد؟
4 تیر 1399 ساعت: 16:4



بعضی نوجوانان به‌دلیل ناتوانی در به یاد آوردن اطلاعات مهم یا سهل‌انگاری در وظایف سپرده‌شده به آنها واقعا والدین‌شان را ناامید و سرافکنده می‌کنند. 
پروفسور دوریس تراونر، استاد علوم اعصاب و رئیس بخش نورولوژی کودکان در دانشگاه کالیفرنیا می‌گوید: «مغز نوجوانان برای انجام دادن مطلوب و باکیفیت چنین کارهایی اساسا به اندازه کافی رشد و تکامل نیافته است.» 

رشد و تکامل مغزی نوجوانان 


به‌گفته دکتر تراونر، اگرچه مغز در طول زندگی به تغییراتش ادامه می‌دهد، روند تکاملش تا زمان رسیدن به اواسط یا حتی اواخر دهه دوم زندگی کامل نمی‌شود. در مرحله اولیه رشد و تکامل مغزی، سلول‌های عصبی یا نورون‌ها شدیدا درگیر برقراری ارتباط با همدیگر هستند. 

لوب پیشانی یا قدامی و قشر جداری دو قسمت از مغز هستند که تا اواخر 18 سالگی یا حتی اوایل 20 سالگی تکامل نمی‌یابند، درحالی که هر دو قسمت در عملکردهای اجرایی انسان‌ها نقش مهمی دارند. 

منظورمان هم از عملکردهای اجرایی، توانایی افراد برای انجام دادن کارهایی مانند برنامه‌ریزی، توجه کردن به امور مختلف و استدلال کردن است. 

جالب است بدانید همین مساله به ما می‌گوید چرا احتمال وقوع حوادث رانندگی برای رانندگان 16 تا 19 ساله حدود 4 برابر بیشتر از بزرگسالان است. 

مغز کسانی که به دوران بزرگسالی نرسیده‌اند، سلول‌های عصبی و ارتباطات عصبی بسیار بیشتری نسبت به مغز بزرگسالان دارد. قبل از اینکه لوب پیشانی و قشر جداری به بلوغ برسند، کودکان و نوجوانان از بعضی از همین نورون‌های اضافی که گفتیم، برای به‌یادآوری، برنامه‌ریزی و استدلال استفاده می‌کنند. 

به‌گفته دکتر تراونر،  تردیدی نیست که کودکان و نوجوانان می‌توانند برنامه‌ریزی کنند و امور مختلف را به یاد بیاورند اما نه به آن شکل که ما بزرگسالان از آنها می‌خواهیم. البته منظورمان این نیست که والدین نباید هیچ انتظارات و توقعاتی از نوجوانان داشته باشند اما اگر با اشتباهات آنها مواجه می‌شوید، بهتر است کمی آسان‌گیر باشید.

چگونه به نوجوان در یادآوری مسائل کمک کنیم؟ 


مرزبندی‌ها و دستورالعمل‌های واضح


شما می‌توانید با در نظر گرفتن مرزبندی‌ها و دستورالعمل‌های واضح و دقیق در مورد امور پذیرفتنی و شایسته و همچنین امور ناپذیرفتنی و ناشایسته به رشد و تکامل هرچه بهتر مغز نوجوانان کمک کنید. 

الگوی رفتاری


این موضوع ‌که خود والدین به الگوهای رفتاری مناسب پایبند باشند و بتوانند این الگوهای مناسب را به نوجوان نشان بدهند، اهمیت زیادی در رشد و تکامل مغزی نوجوانان دارد. 

دکتر تراونر می‌گوید: «اگر شما الگوی استدلال‌ورزی درست یا نحوه توجه کردن به پیامدهای اقدامات و رفتارهای مختلف را به نوجوان نشان دهید، او هم به سمت برگزیدن همین الگوهای رفتاری متمایل می‌شود و از این الگوها در عملکردهای اجرایی خودش استفاده می‌کند.» 

رابطه علت و معلولی


والدین باید تلاش کنند نوجوان رابطه علت و معلولی امور زندگی را تشخیص دهد. دلیلش هم این است که توانایی فکر کردن به پیامدهای احتمالی رفتارها و انتخاب‌ها، خودش از مهم‌ترین عملکردهای اجرایی است، بنابراین شما می‌توانید با فهرست‌بندی پیامدهای احتمالی یک رفتار یا انتخاب خاص، به نوجوان نشان دهید که چگونه می‌تواند براساس این اصل زندگی کند و به رابطه علت و معلولی بی‌توجه نباشد.

منبع: WebMD
 ترجمه: یوسف صالحی
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو