10 توصیه پیشگیرانه از مسمومیت غذایی در تابستان
2 تیر 1399 ساعت: 21:4



گرمای هوا، گردش در طبیعت و افزایش سفر شرایطی ایجاد می‌کند تا بروز مسمومیت‌های گوارشی افزایش پیدا کند. مسمومیت‌های گوارشی بیماری‌های شایع به‌خصوص در کودکان هستند که رعایت برخی اصول بهداشتی در پیشگیری از آن تاثیر جدی خواهد داشت. 

در ادامه این مطلب به 10 توصیه کلیدی که نقش پیشگیرانه ای از بروز این مشکلات گوارشی دارد، خواهیم پرداخت. 

 

1. توجه به تغییر ماده غذایی


همیشه برای تشخیص طعم نامطلوب مواد غذایی نیازی به مزه‌چشی نیست. بسیاری از اوقات تکثیر باکتری‌‌ها موجب تغییر در رنگ، بو و ساختار خوراکی می‌شود. در چنین شرایطی نباید این خوراکی مصرف شود حتی به‌غم تغییر جزئی زیرا زمینه‌ساز مسمومیت خواهد بود. 

 

2. انتخاب موادغذایی با بسته‌بندی مناسب

هرگونه تغییر در بسته‌بندی موادغذایی حتی در حد جزئی سبب انتقال باکتری‌ها، ویروس‌ها، گرد و غبار و دیگر عوامل بیماری‌زا می‌شود. در این وضعیت حتی اگر مزه و بوی خوراکی عوض نشده‌ باشد اما نمی‌توان از سلامت آن اطمینان داشت. 

 

3. استفاده از تخته مجزا برای گوشت و سبزیجات

حتی پس از شستشوی تخته گوشت و مرغ باز هم ذرات ریزی از باکتری‌ها ممکن است روی سطح باقی بماند که می‌تواند به سبزیجات منتقل شود. این نکته به‌خصوص در مورد سبزیجات خام اهمیت بیشتری دارد. البته به‌طور کلی، تخته چوبی چندان مناسب نیست زیرا میکروارگانیسم‌ها درون شیارهای تخته باقی می‌ماند. در این میان تخته فلزی بهترین انتخاب به‌جای تخته پلاستیکی یا چوبی است.

 

4. چیدمان صحیح موادغذایی در یخچال

موادغذایی را باتوجه به مدت ماندگاری در طبقات یخچال قرار دهید. بلافاصله پس از خرید نیز موادغذایی را فورا درون یخچال یا فریزر بگذارید و حتما خوراکی‌های خام و پخته را جدا کنید. 

 

5. مصرف سریع غذاها

باکتری‌ها خیلی سریع در دمای محیط رشد و تکثیر پیدا می‌کنند. به همین دلیل باقیمانده غذاها باید پس از کمی خنک‌شدن درون یخچال گذاشته شوند و حداکثر طی یک روز بعد مصرف شوند. 

 

6. پرهیز از مصرف تخم‌مرغ خام

پخت کامل تخم‌مرغ برای از بین بردن باکتری‌ها ضروری است. حتی توصیه می‌شود مصرف دستورهای حاوی تخم‌مرغ خام مانند مایونز و موس نیز به‌حداقل برسد. این نکته در مورد گوشت و جگر نیز حتما باید رعایت شود. 

 

7. نگهداری گوشت و مرغ درون فریزر

گوشت، مرغ و ماهی قابلیت فسادپذیری زیادی دارند و بهترین روش نگهداری، انجماد فوری پس از خرید و بسته‌بندی آنهاست. 

 

8. انجمادزدایی مواد غذایی در یخچال

گرچه یخ موادغذایی منجمد در دمای محیط، خیلی سریع باز می‌شود اما این روش سبب تکثیر باکتری‌ها خواهد شد. بنابراین، حتما برای انجمادزدایی خوراکی‌ها را درون یخچال بگذارید تا سرما همچنان مانع از رشد باکتری‌ها شود. 

 

9. شستشوی مرتب دست‌ها

شستشوی مرتب دست‌ها پیش از طبخ غذا بهترین روش برای پیشگیری از انتقال عوامل بیماری زا به خوراکی‌هاست. این نکته به‌خصوص هنگام تهیه موادغذایی خام و پخته باید رعایت شود.

 

10. ضدعفونی سینک و اسفنج ظرفشویی

اسفنج ظرفشویی یکی از آلوده‌ترین وسایل آشپزخانه است زیرا ذرات غذا درون آن باقی می‌ماند و معمولا مدت طولانی نیز مرطوب است. بنابراین، حتما پس از شستشوی ظروف، سینک و اسفنج را به‌خوبی بشویید و ضدعفونی کنید، اسفنج تان را مرتب عوض کنید و حداقل یک بار در روز در معرض هوای آزاد قرار دهید. 

 

ترجمه: مریم سادات کاظمی

منبع: santemagazine.fr
ترفندهای پیشگیری از چاقی‌ در تابستان
5 نوشیدنی برتر در سفر
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو