شیوه یادگیری پسران و دختران متفاوت است
2 تیر 1399 ساعت: 16:4



بعضی از پسران با ورود به مدرسه اصلا به درگیر شدن با امور تحصیلی تمایلی نشان نمی‌دهند و مثلا فقط می‌خواهند فوتبال یا بسکتبال بازی کنند. چنین اتفاقاتی معمولا والدین را نگران می‌کند و گاهی اوقات هم به تنش‌های مختلفی منتهی می‌شود. 

متخصصان می‌گویند که والدین باید این اتفاقات و حالت‌ها را به‌عنوان نشانه‌ای مبنی بر اوضاع عملکردهای یادگیری پسران ببینند. درواقع اگر والدین می‌خواهند که پسران یادگیری بهتری داشته باشند، باید ابتدا با ساختار مغزی آنها و شیوه‌های یادگیری آنها آشنا شوند. 

 

مغز پسران و مغز دختران 

 

تحقیقات مختلفی تا کنون نشان داده‌اند که طرز یادگیری پسران نسبت به دختران متفاوت است. مثلا محققان در اسکن‌های مغزی متوجه شده‌اند که قسمت‌های بیشتری از مغز دختران از جمله قشر مغز (cerebral cortex) که مسئولیت حافظه، توجه، تفکر و زبان را بر عهده دارد، به عملکردهای کلامی اختصاص یافته است. علاوه بر این، هیپوکامپ مغز که نقشی حیاتی در حافظه کلامی دارد، اساسا در مغز دختران زودتر تکامل می‌یابد و حتی در مغز زنان نیز بزرگ‌تر از مغز مردان است. به‌گفته متخصصان، همین تفاوت باعث می‌شود که توانایی نوشتاری و دایره واژگان دختران و پسران با یکدیگر متفاوت باشد. 


در مغز پسران نیز بخش بیشتری از قشر مغز به عملکردهای فضامند و حرکتی اختصاص یافته است، بنابراین پسران ذاتا بهتر می‌توانند امور مختلف را با کمک حرکت و تصاویر یاد بگیرند، تا این‌که روند یادگیری را صرفا از طریق کلمات طی کنند. 

 

حتی محققان دریافته‌اند که اگر پسران مثلا در مدرسه چیزی را قبل از شروع به نوشتن نقاشی کنند، بهتر می‌توانند به رنگ‌ها و دیگر جزئیات موضوع نوشتاری دسترسی بیابند. درواقع، سر و کار داشتن با تصاویر به پسران کمک می‌کند تا به اطلاعات بیشتر و دقیق‌تری دست پیدا کنند.

 

علاوه بر همه این‌ها، تفاوت‌های بیوشیمیایی یا زیست‌شیمیایی را هم نباید فراموش کنیم. میزان سروتونین و اکسی‌توسین در مغز پسران نسبت به مغز دختران کمتر است، درحالی که این دو هورمون از نقش مهمی در شکل‌گیری احساس آرامش برخوردار هستند. به همین دلیل است که بعضی از پسربچه‌ها شدیدا وول می‌خورند و انگار که گاهی اوقات بی‌اراده رفتار می‌کنند. 

 

هنوز هم بسیاری از معلمان فکر می‌کنند پسربچه‌ای که نمی‌تواند ثابت و بی‌صدا بنشیند و دائما روی صندلی‌اش تکان می‌خورد، نافرمان و ناسازگار است، ولی واقعیت به ما می‌گوید که چنین تصوری درباره پسربچه‌ها صحت ندارد چراکه این پسربچه‌ها ذاتا نمی‌توانند دائما آرام و بی‌صدا باشند. 

 

متخصصان تاکید می‌کنند که پسران و دختران از نظر چیزهایی که می‌توانند یاد بگیرند، تفاوتی با یکدیگر ندارند، بلکه تفاوت‌های اصلی به شیوه‌های یادگیری متفاوت آنها در مواجهه با امور یکسان مرتبط می‌شود. 

 

راهکارهایی برای کمک به پسران در یادگیری 

 

والدین همواره باید تماس خودشان با معلمان و مسئولان مدرسه را حفظ کنند تا بتوانند نیازهای آموزشی پسران خودشان را با کیفیت بسیار بهتری تامین کنند. راهکارهای کمکی زیر هم می‌توانند نقش موثری در بهبود یادگیری پسران داشته باشند. 

 

  • پسران را به تحرک وادار کنید: والدین باید پسربچه‌ها را در مواقع انجام دادن کارهای خاصی مانند خواندن و نوشتن، به تحرک وادار کنند. فعالیت‌های بدنی در مواقع یادگیری اغلب به‌عنوان عوامل حواس‌پرتی شناخته می‌شوند، اما پسربچه‌ها باید بتوانند که همزمان با خواندن کمی راه بروند یا فعالیت‌های مشابه دیگری انجام دهند. 

 

  • صبر داشته باشید: امروزه مهدکودک‌ها و پیش‌دبستانی‌ها نسبت به چندین دهه پیش واقعا پیشرفت‌های زیادی کرده‌اند، بنابراین می‌توان از این مزیت استفاده کرد. اگرچه نظرات در این زمینه متفاوت هستند، اما اگر پسرتان در نیمه دوم سال متولد شود، می‌توانید یک سال دیرتر او را به مدرسه بفرستید و در این فاصله به بهبود عملکردهای یادگیری او کمک کنید. 

 

  • با پسربچه‌ها در فضای آزاد فعالیت کنید: این‌که پسربچه‌ها در مدرسه هم می‌توانند فعالیت بدنی داشته باشند، نباید مانع از این شود که شما به‌عنوان والدین همراه با او در فضای آزاد فعالیت و تحرک داشته باشید. تحقیقات بسیاری نشان داده‌اند که پسربچه‌ها پس از تفریح در فضای آزاد می‌توانند یادگیری بهتری داشته باشند. 

 

ترجمه: یوسف صالحی

منبع: WebMD 

برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو