آیا شیرموز می‌تواند میان وعده ‌مناسبی در دوران کرونا باشد؟
1 تیر 1399 ساعت: 21:4



مخلوط شیر و موز از ترکیبات محبوب و رایجی است که اغلب در انواع اسموتی‌ها و شیک‌های ترکیبی نیز کاربرد دارد و به‌عنوان یکی از مخلوط‌های تقویت‌کننده و مغذی شناخته می‌شود. خیلی از افرادی که پس از شیوع کووید-19 به‌دنبال تقویت بدن شان بودند، به انواع اسموتی‌های ترکیبی روی آوردند و طبیعتا شیرموز را هم به بخشی از برنامه هفتگی و بعضا روزانه خودشان اضافه کردند.

با این‌حال، علی‌رغم محبوبیت این ترکیب، بعضی‌ها بر این باورند که موز و شیر سازگاری مناسبی با همدیگر ندارند و نباید از شیرموز استفاده کرد. شایعه‌ای هم در فضای اینترنت دست به دست شد که می‌گفت شیرموز می‌تواند به سلامت گوارشی آسیب برساند، باعث احتقان سینوس شود و حتی اندازه دور کمر را هم بیشتر کند. در ادامه از منظر مزیت‌ها و مضرات احتمالی به بررسی شیرموز می‌پردازیم. 

 

مزیت‌ها 


1. بسیار مغذی 


هم موز و هم شیر سرشار از چندین ماده مغذی مهم هستند. شیر منبع بسیار خوبی برای دریافت پروتئین، پتاسیم، ویتامین‌های B و فسفر است و کلسیم بسیار زیادی هم به بدن می‌رساند که نقش مهمی در سلامت استخوان‌ها، انقباضات عضلانی و عملکرد عصبی دارد. موز هم سرشار از فیبر، منگنز، پتاسیم و ویتامین B6 است. ضمن این‌که موز میزان زیادی ویتامین C دارد که در گروه ویتامین‌های محلول در آب قرار می‌گیرد و از بدن در مقابل آسیب‌های سلولی محافظت می‌کند. مصرف شیر و موز در کنار همدیگر می‌تواند میزان مواد مغذی دریافتی را در رژیم غذایی بیشتر کند و میزان ویتامین‌ها و مواد معدنی دریافتی را هم افزایش دهد. 

 

2. کمک به بازسازی بدن پس از ورزش 


خوراکی‌های مصرفی پس از فعالیت‌های ورزشی بسیار مهم هستند. درواقع، مصرف خوراکی‌های مناسب می‌تواند رشد عضلانی را بهتر کند، عملکرد بدن را بهتر سازد و کاری کند که روندهای ترمیم و بازسازی بدن نیز سریع‌تر پیشروی کنند. تحقیقات مختلفی نشان داده‌اند که مصرف منابع پروتئینی مناسب پس از ورزش به ترمیم بافت‌ها و تقویت عضله‌سازی کمک می‌کند. مصرف منابع کربوهیدراتی مناسب هم می‌تواند ذخایر گلیکوژن بدن را بازسازی کند.


 این ذخایر از این‌رو اهمیت ویژه‌ای دارند که درحین فعالیت ورزشی به‌منظور فراهم‌سازی سوخت مورد نیاز بدن استفاده می‌شوند. شیر هم به‌عنوان یکی از میان‌وعده‌های مناسب پس از فعالیت‌های ورزشی توصیه می‌شود، چراکه پروتئین‌های باکیفیت شیر مانند وِی و کازئین اهمیت زیادی برای بدن دارند. محققان در سال‌های اخیر دریافته‌اند که موز می‌تواند به تامین ذخایر گلیکوژن در عضله‌ها کمک کند. بنابراین اگر از شیرموز پس از ورزش استفاده کنید، پروتئین و کربوهیدرات دریافتی تان را به‌خوبی افزایش می‌دهید.

 

مضرات احتمالی 


1. اثرگذاری احتمالی در افزایش وزن 


اگرچه شیر و موز هر دو بسیار مغذی هستند اما هر دو در هر وعده مصرفی کالری زیادی را وارد بدن می‌کنند. یک عدد موز متوسط حدود 105 کیلوکالری دارد و میزان کالری در یک فنجان شیر کامل (حدود 237 میلی‌لیتر) به 149 می‌رسد. با این‌که مصرف هر دو ترکیب براساس الگوی تغذیه‌ای متعادل مشکلی ندارد اما اگر هر روز بیشتر از یک وعده مصرفی شیرموز بخورید، کالری دریافتی روزانه تان را خیلی زیاد افزایش می‌دهید. کسانی که رژیم غذایی شان را متناسب با مصرف شیرموز اصلاح نکرده باشند یا اساسا دچار اضافه‌وزن باشند، با مصرف بی‌رویه شیرموز قطعا دچار اضافه‌وزن بیشتر خواهند شد. 

 

2. ناسازگاری احتمالی 


ایده ناسازگاری شیر و موز از آیورودا می‌آید. براساس دستورات آیورودا، مصرف شیر و موز به‌طور همزمان می‌تواند توانایی بدن برای هضم و متابولیسم مواد غذایی را ضعیف کند. بعضی‌ها نیز براساس شنیده‌ها می‌گویند که مصرف شیرموز در گرفتگی سینوس نقش دارد و تولید سموم را در بدن افزایش می‌دهد. با این‌حال، درحالی که بعضی از مطالعات علمی نشان داده‌اند رژیم آیورودا می‌تواند برای مدیریت وزن مناسب باشد اما یافته‌های علمی درباره دیگر ادعاهای آیورودا بسیار ناچیز است. به‌علاوه، تاکنون هیچ کدام از مطالعات علمی درباره اختلال گوارشی و افزایش تولید سموم در بدن پس از مصرف شیرموز چیزی نشان نداده‌اند. بنابراین، چنین ادعاهایی تنها شایعات بی‌اساسی هستند که نباید به آنها توجه کرد. 

 

ترجمه: ندا احمدلو

منبع: Health Line

بایدها و نبایدهای نوشیدن قهوه در تابستان
بهترین زمان نوشیدن آب در تابستان
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو