سود‌ها و زیان‌های بالش برای سلامت شما
1 تیر 1399 ساعت: 19:4



شاید شما هم با کسی برخورد کرده باشید که همیشه بالش مخصوص خود را همراه دارند و می‌گویند بدون آن شب‌ها نمی‌توانند درست بخوابند اما سودمندی‌ها بالش فقط به آسودگی در شب محدود نمی‌شود، در عین حال بالش ممکن است به سلامت شما آسیب هم برساند.

در اینجا سودها و زیان‌های بالش برای سلامت را مرور می‌کنیم:


زیان‌های بالش


اگر در هنگام خواب گردن شما برای مدتی طولانی به‌طور نامناسبی روی بالش قرار گیرد، گردن درد در روز به سراغتان می‌آید. بالشی که بیش‌ازحد نرم یا بیش‌ازحد سفت است، اغلب به درد گردن منتهی می‌شود.


برای مثال، خوابیدن روی پهلو با بالشی نرم که حمایت کافی از گردن فراهم نمی‌آورد، باعث می‌شود که سر شما بیش‌ازحد به پهلو خم شود تا بالش تطابق پیدا کند. 


اگر روی شکم بخوابید- که خودش باعث خم شدن بیش‌ازحد گردن به عقب می‌شود- و بعد از یک بالش سفت هم استفاده کنید، گردن حتی بیشتر به عقب رانده می‌شود. اگر روی شکم بخوابید و سرتان را به پهلو روی بالش بگذارید، سرتان در حالت چرخش کامل قرار می‌گیرد و ممکن است گردن درد بگیرید.


به همین ترتیب، خوابیدن روی پشت با بالش بیش‌ازحد سفت گردن را بیش‌ازحد به جلو می‌فشارد و ممکن است باعث دردناک شدن گردن شود.


در افرادی که قطع تنفس هنگام خواب دارند- عارضه‌ای که در آن فرد به‌طور دوره‌ای در حین خواب دچار نفسش بند می‌آید- بالش ممکن است با روش درمانی «فشار مثبت مداوم راه هوایی» (CPAP) تداخل کند. CPAP با استفاده از وسیله‌ای در کنار تختخواب هوا از طریق یک ماسک هنگام خواب به درون مجرای هوایی فرد می‌راند، مجرای هوایی را باز نگه می‌دارد و مانع از بسته شدن آن و قطع تنفس در این بیماران می‌شود. اگر عادت داشته باشید که به پهلو بخوابید، بالش ممکن است ماسک را از صورت شما جدا کند.


نداشتن خواب راحت در شب پیامدهایی را برای شما خواهد داشت. بدن شما زمان کمتری برای رشد عضلات، ترمیم بافتی و کارکردهای مهم دیگری پیدا می‌کند که در خواب رخ می‌دهند.


محرومیت از خواب راحت بر خلق‌وخو، مهارت‌های فکری و اشتهای شما تاثیر می‌گذارد. محرومیت مزمن خواب باعث افزایش خطر افتادن، چاقی، دیابت، فشارخون بالا و بیماری قلبی می‌شود.


سودمندی‌های بالش


بالش‌های ویژه می‌توانند به رفع برخی مشکلات مانند علائم ترش کردن و سوزش سر دل که ناشی از بازگشت محتویات اسیدی معده به داخل مری است، کمک کنند. ازجمله تغییرات سبک زندگی که می‌تواند این مشکل را تخفیف دهد، بالا بردن سر تا زاویه ۳۰ درجه است. این کار را می‌توان با بالش‌های گوه‌ای یا شیب‌دار مخصوص انجام داد.


بالش می‌تواند به کاهش علائم یک بیماری دیگر هم کمک کند: «سرگیجه وضعیتی حمله‌ای خوش‌خیم». در این عارضه بلوره‌های ریز تشکیل‌شده در مایع گوش داخلی از جای خود جدا می‌شوند و سرگیجه‌های شدید ایجاد می‌کنند. خوابیدن درحالی‌که سر و گردن با زاویه‌ای بالا نگهداشتِه شده‌اند، می‌توانند علائم این عارضه را کاهش دهد.


بالش‌های با طراحی ویژه وجود دارند که به افرادی که باید ماسک CPAP به صورت بزنند، کمک می‌کنند. این بالش‌ها بریدگی دارند که ماسک درون آن ثابت می‌شود و هنگام خواب از صورت جدا نمی‌شود.


انتخاب بالش مناسب


یافتن بالش مناسب به ترجیح شخصی شما بستگی دارد. گزینه‌های بسیاری در این دوران تکنولوژی پیشرفته در اختیار شما است: بالش‌هایی که از موادی ساخته شده‌اند که شکل بدن شما را به خود می‌گیرند (مموری فوم (memory foam، همچنین بالش‌هایی که سر و گردن را خنک نگه می‌دارند، رطوبت را جذب می‌کنند، مانع رشد قارچ و هیره‌ها یا مایت‌های گردوغبار می‌شوند (بنابراین به افراد دچار آلرژی کمک می‌کنند).


همچنین بالش‌هایی در بازار وجود دارند که عادات خواب شما را ثبت می‌کنند و با موسیقی شما را از خواب بیدار می‌کنند که البته بسیار گران‌قیمت هستند.

مواد سنتی برای بالش هم هنوز محبوب هستند. بالش‌هایی که از پر و کرک پر شده‌اند، نیز شکل بدن را به خود می‌گیرند و هیره‌های گردوغبار را دفع می‌کنند، اما ممکن است در هنگام خواب زود گرم شوند و گران‌قیمت هم هستند.


بالش‌های پنبه‌ای، پشمی یا پنبه مصنوعی ارزان‌تر هستند، اما بیشتر هیره‌های گردوغبار را جلب می‌کنند.


به میزان سفتی بالش هم باید توجه داشته باشید. اگر به پهلو می‌خوابید، بالش‌های سفت برای حمایت از گردن برای شما مناسب‌تر هستند. بالش‌های مستطیل شکل دارای پنل در طرفین به شما کمک می‌کنند. این بالش‌ها درازتر از بالش‌های استاندارد هستند. اگر به پشت یا روی شکم می‌خوابید، بهتر بالش نازک‌تر و نرم‌تر را انتخاب کنید. هدف این است که در هنگام خواب وضعیت راحتی داشته باشید. به‌طورکلی بهتر است در هنگام خواب ستون فقراتتان را در وضعیتی نسبتاً مستقیم نگهدارید.


هنگام خرید بالش مراقب باشید که فریب ادعاهای تبلیغاتی را نخورید. بالش نمی‌تواند مشکلاتی مانند نشانگان پای بی‌قرار یا قطع تنفس هنگام خواب را درمان کند، اما برخی از بالش‌ها به‌عنوان راه‌حلی برای خروپف و اختلالات خواب تبلیغ می‌شوند. تنها راه برای درمان اختلالات خواب، این است به پزشک مراجعه کنید تا مشکلتان به‌درستی تشخیص داده و درمان شود.


منبع: WebMD

چطور بالش انتخاب کنیم؟
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو