چطور در روزهای داغ تابستان سالم بمانید
31 خرداد 1399 ساعت: 21:3



گرچه روزهای طولانی و گرم تابستان می‌توانند شادی‌بخش باشند و شما را به ورزش در خارج از خانه ترغیب کنند، اما باید مراقب سلامت خودشان هم باشید.

در زیر به نکاتی برای خنک ماندن بدن و محافظت در برابر نور خورشید اشاره می‌کنیم:


گرما و رطوبت


سوخت‌وساز بدن شما همیشه حرارت تولید می‌کند و هنگامی‌که ورزش می‌کنید عضلاتتان تا ۲۰ برابر بیشتر نسبت به حالت معمول حرارت ایجاد می‌کند. بدن در شرایط معمول حرارت اضافی را هوای اطراف پس می‌دهد؛ اما با افزایش دما، این روند سرد شدن بدن مشکل و درنهایت ناممکن می‌شود. تبخیر عرق نیز می‌تواند مقدار زیادی از حرارت بدن را دفع کند؛ اما اگر هوا علاوه بر گرم بودن مرطوب و شرجی هم باشد، این روش هم از کار می‌افتاد. گرمایی که نمی‌تواند از سطح بدن منتشر شود، در بدن به دام می‌افتاد و در این هنگام است که مشکلات شروع می‌شود.


برخی از این مشکلات خفیف هستند (کرمپ عضلانی)، برخی دیگر وخیم (فرسودگی گرمایی) و برخی دیگر می‌توانند مرگبار باشند (گرمازدگی).


با رعایت این احتیاطات ساده می‌توانید از این عوارض ناشی از گرم شدن شدید بدن پیشگیری کنید:


- از نور خورشید پرهیز کنید. فعالیت بیرون از خانه‌تان در اوایل صبح یا در انتهای عصر انجام دهید تا از نور مستقیم خورشید پرهیز کنید و دمای محیط هم خنک‌تر باشد.

- لباس‌های با رنگ روشن و گشاد بپوشید.


- به خودتان آسان بگیرید. به‌جای دویدن پیاده‌روی کنید. در میان ورزشتان وقفه بیندازید و زودتر از حد معمول ورزشتان را تمام کنید.


- در دما و رطوبت بالای محیطی ورزش نکنید. اگر میزان رطوبت هوا بالای ۸۰ تا ۸۵ باشد، ورزشتان را قطع کنید یا با استخر بروید یا به باشگاه با تهویه مطبوع بروید.


- مقدار زیادی آب بنوشید. پیش از شروع ورزش ۱۵۰ تا ۲۵۰ سی‌سی آب‌خنک بنوشید و به‌طور مکرر ورزشتان را قطع کنید تا مایعات ندوشید. حتی اگر احساس تشنگی نمی‌کنید، در پایان ورزشتان دوباره آب بنوشید.


- در خانه از پنکه یا تهویه مطبوع استفاده کنید. اگر هوا بسیار داغ و مرطوب شده است و نمی‌توانید خانه‌تان را خنک کنید، به‌جای خنک بروید.


- به بدنتان گوش دهید. خستگی، ضعف، سردرگمی، سیاهی رفتن چشم‌ها، سخت شدن تنفس، احساس ناراحتی قفسه سینه یا ضربان نامنظم و سریع قلب ممکن است نشانه‌های بروز مشکلاتی مانند گرمازدگی باشد. اگر احساس ناخوشی می‌کنید، بک محل خنک بروید و مقدار زیادی آب بنوشید. اگر به‌طور فوری بهبود پیدا کنید، کمک بخواهید.


محافظت از پوست در برابر آفتاب


تابیدن بیش‌ازحد نور خورشید به پوستتان ممکن است باعث آفتاب‌سوختگی شود. حتی برنزه شدن به‌اصطلاح «سالم» ممکن است در آینده مشکلاتی ایجاد کند: قرار گرفتن بیش‌ازحد در معرض نور خورشید در طول زمان باعث افزایش خطر دچار شدن به سرطان‌های پوستی مانند ملانوم شود. قرار گرفتن زیاد در معرض آفتاب همچنین باعث پیری و چین‌وچروک پیدا کردن زودرس پوست می‌شود.


نور خورشید دارای دو نوع پرتوهای فرابنفش است، پرتوهای فرابنفش A و B. استفاده از فراورده‌های ضد آفتاب باعث محافظت پوست در برابر هردوی این پرتوها می‌شود. اغلب این فراورده‌ها باعث محافظت در برابر پرتوهای فرابنفش یا UVB می‌شوند، اما بسیاری از آن‌ها در برابر پرتوهای فرابنفش A یا UVA تاثیر چندانی ندارند.


 فراورده ضد آفتابی را انتخاب کنید که به‌اصطلاح «وسیع‌الطیف» (broad-spectrum) باشند. اجزایی مانند آوبنزون (avobenzone) و اکامسول (ecamsule) برای محافظت در برابر UVA موثر هستند و اجزایی مانند اوکسی‌بنزون (oxybenzone) و اوکتوکریلن (octocrylene) در برابر UVB حفاظ ایجاد می‌کنند. اکسید زینک و دی‌اکسید تیتانیوم باعث محافظت در برابر هر دو نوع پرتو می‌شوند. بسیاری از برندهای معتبر ضد آفتاب مخلوطی از این اجزا دارند و در برابر هردوی UVA و UVB محافظت ایجاد می‌کنند.


از ضد آفتابی استفاده کنید که «فاکتور محافظت در برابر خورشید» یا SPF آن ۱۵ یا بالاتر باشد. ۱۵ تا ۳۰ دقیقه پیش از قرارگیری در برابر خورشید ضد آفتاب را روی پوستتان بمالید. شایع‌ترین اشتباه در این مورد استفاده نکردن از ضد آفتاب نیست، بلکه مصرف بسیار کم آن است. به یاد داشته باشید که باید هر دو ساعت و پس از شنا کردن یا خشک کردن بدنتان با حوله باید ضد آفتاب را تجدید کنید.


حتی عرق کردن می‌تواند ضد آفتاب را از روی پوست بزداید.


نکته مهم این است که نباید استفاده از ضد آفتاب حس کاذب امنیت را به شما بدهد. تنها حفاظت صد در صد در برابر نور آفتاب این است که کمتر در مقابل آن قرار بگیرد. تا جایی که می‌توانید به‌خصوص در فاصله ۱۰ صبح تا ۳ بعدازظهر که تابش آفتاب قوی‌تر است، در سایه بمانید. سعی کنید از سطوح منعکس‌کننده نور هم دور باشید. کلاهی با لبه پهن، شلوار پاچه بلند و پیراهن آستین‌بلند بپوشید.


اگر دچار آفتاب‌سوختگی شوید، پوستتان قرمز، دردناک و متورم می‌شود. کمپرس سرد می‌تواند درد را تسکین دهد. مصرف قرص‌های ضد دردی مانند آسپیرین و سایر داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی مانند ایبوپروفن و ناپروکسن یا استامینوفن با نام‌های تجاری مانند تیلنول به تخفیف التهاب و درد کمک می‌کند. اگر آفتاب‌سوختگی شما شدید باشد، نیاز به مصرف مایعات اضافی و استراحت دارید. استفاده از لوسیون یا اسپری کورتون مانند هیدروکورتیزون نیز ممکن است کمک کند.


منبع: WebMD

برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو